Svar: Baby sover for meget om eftermiddagen
21. november 2017
Alder:
7 mdr.
Kære håbefulde forældre
Tak for jeres brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer, og så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker I kan bruge.
Det lyder umiddelbart som om, at jeres datter har et godt sovehjerte, og hun skal naturligvis have den søvn, som hun virker til at have behov for. Det er også sådan, at børn naturligt falder i søvn når de er trætte og har brug for at sove - og vågner, når de er udhvilede og ikke har behov for at sove mere. Derfor skal man som udgangspunkt ikke vækker børn, men lade dem sove, når de sover.
Men når det er sagt, så er der dog også noget fornuftigt i at hjælpe barnet til en rytme, som passer med den hverdag, som barnet skal passe ind i. Det betyder, at med den alder jeres datter har nu, hvor hun er 7 måneder gammel, helst skal sove en del mere om natten end hun gør om dagen, og at hun om dagen gerne skal have længere vågne perioder, hvor hun spiser, leger, er aktiv, bruger sig selv rigtig godt både motoriske og mentalt - og så naturligvis sover, når hun skal sove. Og det er en god idé at sikre, at hun ikke vender op og ned på nat og dag, men netop lærer at være aktiv om dagen og sove om natten...
Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 7 måneder er 14.5 time i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan, at barnet sover 10-11 timer om natten og 3-4 timer om dagen fordelt på 2 nogle gange tre lure, men I skal her naturligvis være fleksible. Så hvis jeres datter f.eks. trives godt med 4.5 times dagssøvn, så må hun gerne sove dette, men så vil hendes nattesøvn naturligt ofte være kortere og f.eks. kun vare 10 timer.
Jeres datter sover dog en ret lang nattesøvn - hun puttes kl 19 og sover ofte til 06.30 om morgenen. Det vil sige, at hendes nattesøvn ofte er på 11.5 time. Det lyder dog som om, at hun ofte har tendens til at vågne midt nat mellem 3-5, hvor hun har svært ved at sove videre, og derfor sover hun måske egentlig kun de ca. 10 timer om natten, som hun har behov for, men regulerer således selv dette - når hun sover længere om dagen, så afkorter hun naturligt sin nattesøvn midt nat...
Jeg har derfor en formodning om, at hun faktisk sover det hun bør og ikke sover for meget. MEN hendes søvnrytme gør, at det er svært for jer - fordi I naturligt ikke har lyst til at være vågen midt om natten. Og derfor kan der være noget fornuftigt i at I forsøger at hjælpe hende til en dagsrytme, som naturligvis skal hænge sammen for hende, men som samtidig sikrer, at hun ikke er vågen 1-2 timer i løbet af natten.
Så selvom man som udgangspunkt ikke skal vække børn der sover, så lyder det som om, at det vil være nødvendigt hos jer at vække jeres datter om dagen. Det er ikke for at fjerne søvn fra hende - for hun skal naturligvis sove det, som hun har behov for. Men det er nødvendigt for at sikre hende søvnen på tidspunkter, som gør at hverdagen kan fungere for jer alle. Hun kan I princippet jo sagtens trives med at sove 6 timer om dagen og have en vågenperiode midt nat, men I trives ikke med det og derfor er det nødvendigt at hjælpe hende til en rytme, som kan hænge sammen også for jer :)
Så.. en dagsrytme, som måske vil fungere for jer kunne se således ud:
Tidlig morgen 04/05: Bryst/flaske og sover videre
Morgen 6.30-7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke tilbydes mælk først. Sover her 45-60 minutter, hvilket hun styrer selv.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet, rester fra aftensmaden eller det kan være en middagsret fra glas. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca kl 13 - alt efter hvornår hun er stået op af sin formiddagslur. Og må her gerne sove 3-4 timer, hvis I skønner, at hun har behov for dette.
Aften 17-17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, maden bliver gradvist grovere og med mere bid, mere smag. Der skal også gives mad i hånden, det kan være kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende, som hun selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.
Kommer i bad - jeg vil foreslå jer, at I lægger et bad ind efter aftensmaden, fordi badet kan stimulere hende rigtig godt motorisk og mentalt - og kvikke hende en lille smule op om aftenen, så I på den måde kan rykke hendes puttetidspunkt om aftenen til lidt senere og på den måde få afkortet nattesøvnen, så hun forhåbentlig ikke behøver vågne midt nat...
Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20 - altså lidt senere end nu...
Sen aften 24: Ammes eller flaske som nu og sover derefter videre :)
Jeg tænker at en dagsplan på denne måde måske kan hænge bedre sammen for jer og også sikre, at hendes opvågning om natten bliver kortere - så der måske bliver tale om en opvågning snarere end en vågenperiode som nu.
Når alt dette er sagt, så er det dog også vigtigt at sige, at hvis jeres datter ofte sover 6 timer eller mere i løbet af dagen og sover 11 timer om natten - uden at vågne - så er hendes søvnbehov betydeligt større end det bør være. Det er helt okay at have et godt sovehjerte, men hvis hun sover så meget, så er det vigtigt at sikre sig, at der ikke er en fysiologisk forklaring på det søvnbehov.
Derfor bør hun undersøges grundigt af jeres læge - det vil f.eks. være relevant at lægen lytter på hjerte og lunger. Nogle børn har en hjertefejl, nogen har en uopdaget astma eller andet som netop kan forklare, hvorfor de "kører træt meget hurtigt", og det er naturligvis vigtigt at sikre, at der ikke er noget sådan som forklarer et meget stort søvnbehov.
Som jeg læser jeres brev, så vågner hun netop om natten, fordi hun sover så meget om dagen, men hvis det ikke er tilfældet - hvis hun ofte faktisk sover meget lang nattesøvn også, så synes jeg, at I bør få hende tjekket grundigt igennem :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske