Svar: Putteproblemer 15 mdr.
20. november 2017
Alder:
15 mdr.
Kære lidt fortvivlede mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Det er rigtig dejligt, at jeres dreng har godt putterutiner bag sig. Han har en rigtig god erfaring med sig om, at det er trygt og dejligt at komme i seng, og han har tidligere kunne puttes, faldet til ro med godnathistorie osv. og har derefter sovet hele natten i sin egen seng. Og det synes jeg derfor, at I skal forsøge at holde fast i.
Han bliver mere og mere bevidst og hvis du begynder at tage ham ind til dig om aftenen eller i løbet af natten, så vil han naturligt søge dette mere og mere - ikke, at han ikke må komme ind til dig, for selvfølgelig må han det, hvis han har brug for det, MEN han har så gode søvnvaner bag sig og trives normalt så fint med sin seng, at jeg synes det lyder som en god idé at I så vidt muligt bibeholder dette.
Du spørger om det kan være separationsfase - og det kan det i og for sig godt. Det kan sagtens hænge sammen med, at han nu er begyndt at gå selvstændigt omkring. Netop i 13-15 måneders alderen, hvor mange børn begynder at gå og dermed oplever verden på en ny måde og mere og mere på egen hånd, vil de komme i en slags separation-gentilnærmelses-fase. På den ene side vil han søge ekstra fysisk kontakt og nærhed, har brug for at have dig tæt på, vil lige løftes op og være i din favn... og på den anden side vil han skubbe dig væk og afvise dig. Så vil han op, så vil han ned, så vil han alligevel op og så ned igen... Det hører alderen til, og det kan naturligvis sagtens være dette, som spiller ind hos jer netop nu.
Derudover tænker jeg også, at din graviditet spiller ind. Du er højgravid nu og pladsen på dit skød er naturligt mindre. Du ligger eller sidder måske lidt mere ned, du går ikke så meget rundt med ham, løfter ham ikke op som du plejer, far er måske begyndt at tage lidt mere over og mor "afviser" ham på den måde lidt... Og det mærker han, det reagerer han naturligt på. Heldigvis er han stadig så lille, at du ikke kan kræve selvhjulpenhed af ham, så du er nødt til at være der 100% for ham, selvom lillesøster kommer til. Men han mærker stadig forandringerne, mærker at der sker noget, at ting og hverdagen er ved at ændre sig - og selvom I kan forsøge at sige baby og forklare ham, at der er en baby i maven, så forstår han ikke, hvad det betyder eller handler om. Han mærker bare forandringerne og det kan naturligt gøre, at han har svært ved at koble fra om aftenen og natten, sover dårligere og søger ekstra fysisk kontakt :)
Da han har så gode søvnvaner med sig, som han har og normalt er helt tryg ved sin seng, så synes jeg, at I skal forsætte med at putte ham i egen seng om aftenen. Det er rigtig fint at putte ham, og sætte sig og læse en godnathistorie ved sengen. Men i stedet for efterfølgende at gå ind i stuen, så vil jeg anbefale at I prøver med det jeg kalder stryge-tøj-metoden. Jeg anbefaler normalt denne metode til lidt ældre børn, men fordi han normalt har sovet så godt i sin seng, så tænker jeg, at det godt kan være et forsøg værd hos jer.
I skal naturligvis putte ham med den tryghed og nærhed, som han lige nu viser behov for. Sidde hos ham, læse for ham, kærtegne ham osv. men stadig holde fast i, at han sagtens kan sove i sin seng, som han er vant til og at det stadig er trygt og dejligt.
Og i stedet for at I så skal blive siddende hos ham eller går fra ham og lader ham være alene og han så bliver ked af det, så skal I stille jer og stryge tøj eller lægge tøj sammen. I skal være i nærheden og samtidig lave noget praktisk.
Det er vigtigt, at I stiller jer på værelset eller lige ved døren. Han skal kunne se jer fra sin seng, så han ikke behøver rejse sig for at sikre sig, at I ikke forsvinder. Og det vil være rigtig fint, at I står og småsludrer med ham, når han skal sove, så han ikke føler sig alene.
Når I står og laver noget praktisk på hans værelse, så ser han, at der ikke sker noget spændende, at der ikke er noget han går glip af og samtidig lærer han, at det er helt okay at falde i søvn med jer på afstand. Han skal ikke være utryg eller ked af at være i sin seng, det er stadig hyggeligt og rart - og ha kan godt være der, uden at I behøver sidde hos ham, præcis som han plejer.
Og I må gerne fortælle ham, hvad det er I gerne vil have. I kan på afstand f.eks. godt sige "læg dig ned skat, læg dig ned", så han hører, at det er det han skal - og hvis han selv lægger sig, så er der større sandsynlighed for at han bliver liggende - hvis I lægger ham ned, så vil han højst sandsynligt rejse sig igen og igen... Han må også gerne kalde på jer "mor?", og du kan svare "ja, jeg er lige her skat, nat nat" så han hører, at du ikke forsvinder fra ham, men stadig er der og fornemmer, at det er helt trygt at skulle falde i søvn. Men I sidder ikke og venter på, at han skal sove.
Stille og roligt kan I så forsøge at udvide metoden ved f.eks. at gå frem og tilbage med rent tøj, der skal lægges på plads eller I kan hente en ny skjorte. Du kan f.eks. sige "jeg henter lige en bluse, så kommer jeg igen" - så går du kortvarigt, vender hurtigt tilbage med et nyt stykke tøj i favnen og stiller dig og stryger det. På den måde oplever han, at det er okay at du igen går fra ham, du forsvinder ikke men kommer tilbage som du har sagt, og igen kan han trygt lægge sig til at sove i sin seng - som han har gjort så mange gange før :)
I skal naturligvis også være opmærksomme på hans rytme i løbet af dagen. Mange børn begynder at gå fra to til en lur dagligt med den alder jeres dreng har og alt efter hvordan han sover om dagen, hvor mange lure han tager, hvad tid han sover og hvor lang hans søvn er, så kan hans puttetidspunkt om aftenen ændre sig. I skal derfor også sikre jer, at puttetidspunktet er rigtigt. Og hvis han generelt bliver puttet ved 19 tiden og først sover kl 20, så er det måske fordi han reelt ikke har behov for at sove før kl 20 og derfor skal puttes senere.
I skal nok regne med, at han har brug for ca 13.5 times søvn i døgnet med den alder han har nu. Det kan f.eks. være fordelt sådan, at han sover 11 timer om natten f.eks. fra kl 20 til 07 og sover 2.5 time i løbet af dagen - på en eller to lure. Sover han længere dagssøvn vil nattesøvnen naturligt være kortere...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - og rigtig meget held og lykke fortsat, også med den forestående fødsel :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske