Svar: Søvn og baby på 8 måneder
14. november 2017
Alder:
8 mdr.
Kære du
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
Der er, som du selv er opmærksom på, behov for at din dreng nu tilbydes mindre mælk/flaske - og det er der især to grunde til:
1) Det ene er, at han har brug for mere rigtig mad i maven. Han har brug for de forskellige næringstoffer som forskellige fødevarer giver ham. Og han har også brug for mad, som mætter ham mere end mælk, så han af den grund også kan sove bedre. Det er en forudsætning for at kunne sove uden mælk om natten, at han fyldes tilstrækkeligt op dag og aften.
2) Det andet er, at din dreng skal lære at sove uden flaske, som en fast del af sit putteritual og dermed også lære at sove uden at være i din favn, eller snarere uden at du skal bære rundt på ham. Det handler om søvnassociationer og det lyder som om, at din dreng har et søvnassociationsproblem, der handler om, at han ikke kan sove uden flaske og uden at du vugger ham i dine arme...
Jeg vil anbefale dig, at du nu forsøger at følge denne dagsplan:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal IKKE længere tilbydes flaske først - mellemmåltidet erstatter flasken.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet, rester fra aftensmaden, eller du kan købe en middagsret på glas, beregnet til børn på 8 måneder. Suppleres med små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13.30 som nu. Det er naturligt, at han stadig har brug for flaske før sin lur, men det er vigtigt, at du nu arbejder på at lære ham at falde i søvn uden flasken i munden (forklaring følger).
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.
Aften 17.30-18: Aftensmad - udgangspunktet er familiemaden, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i hapsede, mad i større stykker og også mos. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød ca kl 18.45-19, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19-19.30
Sen aften 23: Drømmeflaske og skal herefter sove uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød.
Det vil være rigtig godt, hvis du om aftenen kan adskille aftensmaden fra godnatgrøden og lægge badet imellem de to ting. Både fordi badet vil stimulere ham rigtig godt både motorisk og mentalt, og det kan hjælpe ham til at finde bedre fysisk ro, hvis det ligger ca. en time før putning. Derudover er det godt, at han ikke lærer at han kan afvise grøntsagsmosen og få grød i stedet - så godnatgrøden bør på den måde serveres adskilt fra aftensmaden.
Når du give ham flaske aften og sen aften, så må han meget gerne drikke 150 ml hvis han kan, så du sikrer dig, at han er fyldt rigtig godt op her og derfor ikke behøver søge flasken yderligere. Nogle gange kan man med fordel lægge en skiftning ind undervejs i flaskegivningen, så han spiser ½ flaske, bliver skiftet og spiser ½ flaske efterfølgende og på den måde måske spiser lidt mere :) Når det er sagt, - hvis han spiser godt, så skal du ikke lægge en pause ind, men bare lade ham spise færdig.
Når du putter ham til formiddag, så er det rigtig fint, at du ofte vælger at lægge dig med ham, så du også selv får lidt hvile, og det kan sagtens hjælpe ham til fysisk ro, hvis han ligger tæt med dig. Prøv at undgå flaske før potningen her og erstat som sagt med et mellemmåltid og vand af kop.
Når du putter ham til middagsluren, så vil det være rigtig godt, at du giver ham flaske, men han skal slippe flasken før han sover. Du kan enten lægge dig med ham eller putte ham i hans tremmeseng og lade ham spise flasken, imens han ligger der. Og så skal du gerne nå dertil, hvor han slipper flasken, smiler til dig, triller om på siden og sover.
Du kan også gøre det, at du tilbyder ham flasken i den favn, og derefter så sætter du ham op i barnevognen og triller ham en tur. Han må gerne starte med at sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet osv. og så lægger du ham først ned, når han tydeligt viser sig parat til at sove.
Når du putter ham om aftenen, bør du på samme måde være opmærkssom på, at han ikke bør falde i søvn med flaske i munden, men lige nå at registrere, at han puttes i sin seng og også her kan du vælge at tilbyde ham flasken direkte i sengen, så han ikke oplever skiftet fra din favn og ned i sengen, og så du kommer væk fra at skulle bære rundt på ham.
Jeres dreng lyder som sagt til at have et søvnassociationsproblem. Søvnassociationer er ting og rutiner, vi forbinder med at skulle sove.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, beroligende ord som ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng, forbinder sin seng med stedet, hvor det skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Vi vågner alle sammen mange gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt, og jeres dreng vil således også have mange små opvågninger natten igennem. Og når han har disse opvågninger, så registrerer han, at alt er som da han faldt i søvn. Så hvis han er faldet i søvn i din favn, så vil han søge din favn og ikke kunne komme videre, før du tager ham op til dig igen. Hvis han er faldet i søvn med flaske i munden, så vil han ikke kunne overgive sig til søvnen igen, før du igen tilbyder ham flaske. Han skal derfor lære at falde i søvn med så lidt aktivitet fra din side som muligt.
Det er rigtig dejligt, at du har min bog om børn og søvn - i den kan du læse om netop søvnassociationer og du kan med fordel læse kapitlet om 9 måneders alderen, som passer rigtig fint på jeres dreng og den udvikling, som han går igennem netop nu :)
Med hensyn til at sove ude, så må han gerne sove ude - også selvom det bliver koldere i vejret nu. Du skal være opmærksom på følgende:
- Barnevognen skal altid stå i læ for regn, rusk, rim og blæst. Et læsted kan f.eks. være i en carport eller under et halvtag. Hvad mulighed I nu har, hvor I bor.
- Barnevognen skal være vind- og vandtæt. Du må meget gerne isolere bunden med en skumgummi- eller isoleringsmadras. Et liggeunderlag, der klippes til, så det passer til barnevognen i størrelsen er også en mulighed.
- Vær opmærksom på at barnevognskasser lavet i stof, ofte vil være lidt varmere end barnevognskasser lavet i metal.
- Din dreng vil have glæde af at være puttet i enten en sovepose eller sove i en heldragt, puttet med en dyne. Soveposen eller dragten bør have hætte og lukkede ærmer, så hans barns hoved og hænder er godt beskyttet.
- Hvis han sover med dyne, så skal du sikre dig, at dynen dækker hans krop både opadtil og til siderne. Alt efter dynens materiale og tykkelse - og hvor koldt det er, kan han have brug for et ekstra tæppe oven på dynen.
- Hvis han sover i en sovedragt eller en form for flyverdragt, skal du sikre dig, at der ikke er knapper, spænder, lynlåse eller andet, som kan genere ham, når han ligger ned. Dragten skal være blød og rar at ligge i.
- Han bør have hue på, når det er koldt, og han bør være iklædt varmeisolerende tøj. Det kan f.eks. være uld eller kunststoffer med tilsvarende egenskaber.
Han må godt sove ude i 7-8 graders varme. Faktisk går grænsen ved minus 10 grader, men er det rigtig koldt, så skal du naturligvis være særligt opmærksom. Det vil være rigtig godt, hvis du kan mærke ham i nakken:
- Hvis han sveder eller føles fugtig i nakken, så har han det for varmt og skal måske have mindre tøj på eller en lidt lettere dyne.
- Hvis han virker kold i nakken, så har han brug for mere tøj. Det kan være en ekstra trøje under sin sovedragt, måske også et tæppe oven på dynen eller en tykkere dyne.
- Hvis han virker tilpas, når du føler ham i nakken, så er hans påklædning passende i forhold til vind og vejr.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og at jeg er kommet nogenlunde rundt omkring det hele :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske