Svar: Umulig putteseance!

13. november 2017

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte og frustrerede forældre

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng :) Det lyder som om, at der er godt gang i ham, og det lyder som om, at I har en rigtig dejlig hverdag og nyder at kunne være derhjemme med besøg i legestue, på legeplads osv. Det lyder rigtig dejligt!

Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer omkring jeres dreng og hans putning om aftenen :)

Det er for det første vigtigt, at I har realistiske forventninger. Og her tænker jeg især på hvor meget han kan forventes at sove, og hvornår han puttetidspunkt derfor bør være. Ingen kan sove på kommando, det kan hverken børn eller voksne, og det er rigtig vigtigt, at jeres dreng er parat til at sove, når I putter ham.

Med den alder han har, så skal I regne med, at han har brug for ca. 13.5 times søvn i døgnet. Det betyder, at når han står op kl 7-7.30 om morgenen og sover middagslur fra kl 11-13 (to timer), så skal han puttes kl 20 om aftenen - så når I allerede går igang med at putte ham kl 18.30, så er det altså alt for tidligt, og det er helt naturligt, at han måske ikke sover før det er gået 1.5 time og klokken dermed er blevet 20.. Hvis han nogle dage sover længere middagslur, så vil puttetidspunktet om aftenen naturligt ligge senere.

Derudover så skal I medtænke, at han jo har lært, at når han skal puttes om aftenen, så består ritualet i at I ligger jer sammen i dobbeltsengen og bruger min. 1.5 time på at se en "synge-amerikansk-tegnefilms-tamtam" :) Og at I har nogle faste rutiner I gør som at forsøge at gå kortvarigt fra ham eller bede ham om at ligge stille mange gange, lader som om, at I sover osv. hvor han græder, protesterer, skriger - nogle gange på en måde, hvor du skriver, at han næsten kan besvime... Det er sådan, han lærer, at det skal foregå.

Derfor er det rigtig vigtigt, at I for det første putte ham på et tidspunkt, hvor han er træt nok og parat til at sove, og det kan godt være nødvendigt i en periode, at putte ham en lille smule senere, for at være sikre på, at han er træt og parat nok. Så han faktisk er i stand til at falde i søvn inden for ca. 15 minutter og I på den måde kan lære ham at sove med et ritual, som I synes er okay og som kan fungere for alle.

I må meget gerne prioritere at sidde hos ham - det vil han sandsynligvis have meget stor glæde af med den alder han har. Han er stadig så lille, at han ikke forstår, hvor I går hen, når I går fra ham og han er lige nu i det man kan kalde for en "separation-gentilnærmelses-fase", hvor han på den ene side har rigtig meget brug for tæt fysisk kontakt, men også kan skubbe jer væk og afvise jer, når I tager ham op. På den ene side vil han jer rigtig gerne og på den anden side forsøger han også at være på afstand. Så at være der, sidde hos ham, synge en godnatsang osv. kan være en god prioritering - Men vil taler ikke 1.5 time eller mere, for det kan ingen af jer holde til i længden.

For at eftermiddagen ikke skal blive for lang for ham, så kan det godt være en idé at du forsøger at putte ham til en senere middagslur. Hvis han har sovet en god lang nattesøvn, så kunne han måske godt holde sig vågen til kl 12, så han sover mellem 12-14 i stedet og på den måde kan han puttes en time senere om aftenen på sigt. Hvis det er for voldsomt for ham at skulle vente en time med at blive puttet til middag, så kan du flytte hans middaslur med små skridt, så du over de næste ca 14 dage, prøver at flytte med ca. 15 minutter af gangen. Det vil sige, at han puttes kl 11, 11.15, 11.30, 11.45, 12.00. Det kan godt være nødvendigt også at flytte lidt på hans måltider også - og det kan også gøres med små skridt.

Derudover vil det være en rigtig god idé, at I indfører et ...

Annonce

... bad om aftenen, som en fast del af det at skulle i seng. Badet bør ligge ca. en time før han puttes, så har det bedst effekt, og badet bør afsluttes med god frottering med håndklædet, lidt massage, smøre med lidt creme osv. Og så vil det være rigtig godt, hvis I kan tilbyde ham en godnatgrød og lidt mælk af kop lige før han puttes. Det vil være med til at give ham en bedre fysisk ro i kroppen og forberede ham på, at det er puttetid.

Det vil sige, at I skal forsøge at arbejde på en dagsplan og en rytme, der ser således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand eller mælk af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.

Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, pastaskruer, ½ hårdkogt æg, stykker af frikadelle eller lignende. Og må også stadig gerne tilbydes varm mad til frokost, en middagsret - rester fra aftensmaden, mos osv. Vand af kop.

Puttes til middagslur og sover mellem 12-14

Eftermiddag 15: Tilbydes ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Før aftensmad - tilbydes lidt grønt, som han kan sidde og gumle på selv, imens du laver aftensmaden klar.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i større og mindre stykker, som han selv kan spise med fingrene og gaffel, og der skal også være mos - det kan være frikadellen som spises i stykker og kartofler der moses med sovs. Vand eller mælk af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Tilbydes en godnatgrød ca kl 19.30. Det kan være en grovere grød som havregrød, flerkornsgrød, mysligrød. Mælk af kop. Og får derefter børstet tænder.

Puttes til natten ca. kl 20

I må her vurdere, hvor træt og parat han er til at sove og hvor mange etaper I er nødt til at tage tingene i, ligesom I skal gøre op med jer selv, hvorvidt I fortsat gerne vil praktisere samsovning eller ej. Det lyder umiddelbart som om, at det vil være lettest for ham at falde i søvn, hvis I lige nu lader ham falde i søvn i jeres seng. Det er han vant til og han har brug for den nærhed, når han skal sove. Så det I arbejder på nu er at få afkortet den tid, I bruger på putning.

Det vil samtidig være en rigtig god idé, at I introducerer en putteklud, puttebamse, slaskedukke eller lignende, som han kan fine trøst og ro med - så han på sigt kan have den hos sig og vænnes til at I ikke er der, det vil sige at den på sigt skal kunne fungere som substitut for mor og far.

Det kan også være en god idé at introducere en godnatsang, som en fast del af det at skulle sove. Fordelen ved dette er, at den også kan overføres til at han på et tidspunkt jo nok trods alt skal lære at sove i egen seng...

Hen af vejen vil det også være rigtig godt, at I introducerer en godnathistorie. Her kan I godt starte med at ligge sammen med ham i jeres seng, stille og roligt sætte jer op, så han ligger og I sidder og læser, og gradvist øge den fysiske afstand mellem jer, så han kan puttes i egen seng, imens I så stadig sidder der. Den gradvise ændring er vigtig, så han hele tiden kan følge med og vænnes til de nye rutiner. Min tanke er, at når han på et tidspunkt så når til at skulle puttes i egen seng (måske i 15-16 måneders alderen), så vil han have alt det omkring sig som han plejer at have og det ritual, som han forbinder med at skulle sove - alt vil være som det plejer, eneste forskel vil være, at han puttes i egen seng. I sidder der stadig, læser godnathistorie, synger godnatsang, han puttes med sin bamse, putteklud osv.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder