Svar: Søvnløse nætter

12. november 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte forældre

Tak for brevet og velkommen til :) Og tak for den fine beskrivelse af jeres datter og alle de ting I gør, for at få hende til at sove... Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer.

Der er ingen tvivl om at øreproblemer og smerter fra ørerne påvirker nattesøvnen og kan være en del af forklaringen på, at jeres datter sover så uroligt som hun gør. Og det er rigtig fint, at hun nu har fået lagt dræn - men det løser ofte ikke problemet med det samme, fordi hun har en erfaring med sig om, at det at sove er forbundet med smertejag fra ørerne og dermed flere opvågninger om natten, og det sidder i kroppen på hende. Derfor vågner hun stadig, og det tager tid at få en ny erfaring.

Derudover så har jeres datter et søvnassociationsproblem, som handler om, at hun er afhængig af favn og bryst for at kunne sove. Hun har brug for favnen for at kunne overgive sig til søvnen, og hun har brug for både favn og bryst for at sove sammenhængende om natten. Og med den alder hun har, så er det naturligvis uhensigtsmæssigt, at hun har lært at skulle sove på denne måde.

Vi har alle brug for det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting og ritualer vi har i forbindelse med, at vi går i seng. Voksne læser måske i en bog og små børn får bryst, flaske, sut, bliver vugget eller lignende.

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode fordi de lærer jeres datter at falde i søvn selv. Hun lærer at sove i sin seng, og hun forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør hende afhængig af den voksne. Jeres datter forbinder fortsat det at sove med at være favn og få bryst. I har godt nok erstattet brystet med en flaske aften og sen aften, men hun er stadig afhængig af favnen og hun får brystet og ligger tæt med mor hele natten...

Så længe hun forbinder det at falde i søvn med at være i jeres favn, og så længe hun falder i søvn mellem jer forældre i dobbeltsengen, så vil hun naturligt søge favnen og jer igen og igen, når hun vågner om natten. Derfor er det meget vigtigt, at I overvejer, hvilke søvnassociationer I giver hende nu og fremadrettet. At skabe en søvnassociation, hvor hun puttes i barnevognen om natten og trilles tur for at sove - det er på samme måde uhensigtsmæssigt...

Det er ofte en god idé med gradvise ændringer. Det vil sige, at hun f.eks. først skal lære at sove uden bryst, flaske og favn i løbet af dagen - hvilket det faktisk lyder som om, at hun kan, så det er super godt. Nogle af de rutiner hun har omkring sin søvn i dagtimerne, kan I godt forsøge at overføre til aftenen.

Gradvise ændringer betyder f.eks. også, at hun skal lære at sove uden brystet, før hun lærer at sove uden favn. Det betyder, at du derfor kan vælge at stoppe med at amme hende, men stadig putte dig med hende, så hun får din nærhed, mærker at du er der osv. Hun behøver ikke undvære mor, selvom hun skal undvære brystet. Og hendes mælkebehov dækkes jo fint af flaskerne. Eller det kan være en løsning at far putter sammen med jeres datter i dobbeltsengen nogle nætter i træk - og mor sover i et andet rum. Så er amningen udelukket, og jeres datter får stadig muligheden for at være i dobbeltsengen og ...

Annonce

... få masser af nærhed, men ikke mor og bryst.

Gradvise ændringer betyder f.eks. også, at hun skal puttes med klud eller lignende, som gerne dufter af mor. Det at blive puttet med en klud, kan minde lidt om at være i nærheden af jer og den kan på sigt fungere som substitut for mor. Det kan også være en idé at bruge voksiposen, hvis I skønner, at hun sover mere roligt i den, fordi den kan omslutte hende og give hende en følelse af at være holdt, som når hun sover tæt i favn.

Det er generelt en god idé at give hende en gradvis overgang fra smørhullet i dobbeltsengen og ind i egen seng, og det er naturligt, at hun protesterer voldsomt, hvis I putter hende i seng og går ud. Skiftet fra det hun er vant til og det hun nu skal lære er alt for stort, så I er nødt til at tage det lidt i etaper - f.eks. lære at undvære brystet, derefter øge de fysiske afstand mellem jer og derefter putte i egen seng.

Det er super fint med badet om aftenen, men det skal ligge en time før hun puttes, hvis det skal have positiv effekt - ellers vil hun blive mere kvik og vågne ekstra op af badet. Derudover vil det være en god idé, at I serverer en godnatgrød efter badet og før I tilbyder hende flasken. Grøden giver ekstra mæthed og sikrer, at hun ikke behøver søge brystet om natten, fordi hun reelt er sulten og samtidig ligger det godt i maven og er med til at give lidt ro.

Og så skal I være opmærksomme på, at I nogle gange nok putte hende for tidligt. I følge dagsplanen, så sover hun ofte middagslur mellem 14-15 og jeg tænker, at hun måske derfor først er parat til at sove når klokken er 20.30.. samtidig så sover hun samlet en del i løbet af dagen, nogle gange 3 timer, hvilket naturligt også vil spille ind på, hvornår hun er parat til at sove om aftenen. Så når hun nogle gange kvikker op om aftenen, leger, hopper rundt og tydeligt ikke virker parat til at sove, når I putter hende, så kan det meget vel hænge sammen med, at hun faktisk ikke er træt nok...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I skal måske regne med, at hun har brug for godt 13.5 times søvn i døgnet, og det kan f.eks. være fordelt sådan, at hun sover 10.5-11 timer om natten og 2.5-3 timer samlet i løbet af dagen...

Som jeg læser jeres brev, så får hun flasken på værelset, og det er rigtig godt, og mor må meget gerne tilbyde hende flasken direkte i sengen, så hun ikke oplever noget skift fra favn og ned i seng. Sørg for at elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt. Det er også rigtig fint med godnatsange osv. så der her er en bestemt måde at putte hende på. Ligesom hun ikke skal falde i søvn i favn eller med bryst i munden, så skal hun heller ikke falde i søvn med flasken i munden, men gerne nå dertil, hvor hun slipper flasken, smiler, triller om på siden og sover. Og det kræver også, at hun er helt putteklar, når hun puttes :)

Det vil være rigtig godt, hvis far giver hende bad, frotterer hende godt, babymassage osv. og gør hende klar til natten, og at far også tilbyder hende en godnatgrød. Og børster hendes tænder. Jo mere far gør alt det, som leder op til putning, jo mere vil far naturligt kunne tage over og give jeres datter putteflasken, hvis mor en aften ikke er hjemme.

Så gradvise ændringer, væk fra brystet, lære at sove mere og mere på afstand af mor og far, udnytte flasken til at få hende i egen seng, indføre godnatgrød, lade far stå for alt det som leder op til putning om aftenen....

Jeg håber, at I kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder