Svar: Skal han lære sove i egen seng?
11. november 2017
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver :)
Når jeg tidligere har skrevet til dig, at det er vigtigt at jeres dreng falder i søvn i egen seng, så er det fordi, det er en forudsætning for, at han kan sove der hele natten. Hvis du som nu lader ham falde i søvn i din seng, og flytter ham til egen seng, når han sover, så vil han naturligt vågne op og mærke, at du ikke er der, og det vil være utrygt for ham, fordi han forbinder dig med det at skulle sove. Derfor vil han have brug for at komme tilbage i din seng, hvor han så kan sove videre.
Det svarer til, at du falder i søvn ved siden af din mand om aftenen, og i løbet af natten vågner du og vil putte dig ind til ham - og så er han væk. Hvis han ikke er der, så vil du ikke kunne sove videre, men vil vågne mere og mere op, sætte dig op i sengen, kalde på ham, gå ud og lede efter ham - fordi han skal være der. Det er unaturligt, utrygt og derfor vil du ikke kunne sove, før du finder ham igen... Og sådan har din dreng det også, når han falder i søvn hos dig, flyttes og vågner - så sover han godt, når han finder dig igen:)
Det skader ham ikke, og det har ikke nogen negativ betydning for hans udvikling, at han falder i søvn i din seng. Det er trygt og dejligt for ham, og at lære ham at sove i egen seng handler kun om, at han skal være i stand til at sove uden din nærhed om natten.
Det betyder også, at du meget gerne må fortsætte som nu, og du kan sagtens vælge, at I sover sammen. Masser af familier praktiserer det, der hedder samsovning, og der er i princippet ikke noget i vejen for, hvis I vælger at sove sammen. Behovet for at vi sover hver for sig er opstået i takt med, at vi har fået større boliger, og børn har fået deres eget værelse. I tidligere generationer var det helt naturligt at flere sov sammen.
Nogen familier vælger at bygge eller sammensætte en seng, der er stor nok til at alle kan sove der. Andre vælger at have en ekstra seng eller madras til børnene i soveværelset, hvor de enten kan sove hele natten, eller hvor de kan komme ind i løbet af natten, hvis de vågner og har behov for det. Der er således ikke nogen faste regler her, og du skal naturligvis gøre det, som du synes er rigtigt for jer. Hvis du lige nu føler, at det fungerer godt som det er, så skal du derfor ikke lave det om. Man skal ikke ændre noget, som fungerer. Og din dreng kan sagtens lære at sove i vuggestuen, selvom han sover sammen med mor og far derhjemme. Ligesom det kan være rart for jer alle, at I f.eks. i sygdomsperioder sover sammen...
Din dreng behøver således ikke lære at sove i egen seng, hvis du synes, det er rigtig rart, at I sover sammen. Derfor skal du og far finde ud af, hvad I gerne vil, og hvad I synes fungerer bedst for alle. Hvis du/I finder ud af, at han skal lære at sove i egen seng og gerne vil, at han bliver i sin seng hele natten, så kan det være en god idé at arbejde på at putte ham i egen seng om aftenen - og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig omkring dette også, men du er nødt til først at finde ud af, hvad du har lyst til, og hvad der vil fungere bedst for jer :)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det hjælper dig med at finde den rette løsning for jer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske