Svar: Afhængig af flasken

7. november 2017

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Julie

Tak for dit brev :)

Det er rigtig fint, at jeres datter ikke længere får mælk af flaske, og du fortæller, at hun stoppede med mælk for flere måneder siden... men på en eller anden måde, så har I lært hende, at hun skal drikke vand i stedet, så hun nu er afhængig af dette. Så hvis jeg forstår dit brev rigtigt, så har I ikke trappet flaskerne med mælk ud, men erstattet dem med vand...

Da hun har problemer med væske i mellemøret, så er det naturligt, at hun kan søge flasken ekstra. Når hun har ligget ned og sovet lidt, så gør det ondt i ørerne, og her hjælper det at få flasken og drikke af den. Det letter trykket i øret, så hun kan sove lidt mere, indtil det atter gør ondt, og hun igen så drikker af flasken... Og øreproblemer kan derfor godt gøre det sværere at stoppe med flaskerne...

Men det er vigtigt, at hun lærer at sove uden flaske - og altså også lærer at sove uden vand i flasken. Og derfor vil jeg foreslå jer, at I trapper ud af mængden af vand. Det vil sige, at I skal give hende mindre og mindre vand i flasken, så hvis hun lige nu får 180 ml, så trapper I ned til 160, 140, 120, 100 ml og på den måde skal I gradvist vænne hende til at hun ikke behøver drikke vand om natten.

Har hun ondt i ørerne, så kan det også være en god idé at tilbyde hende smertestillende i en periode, så I sikrer jer, at hun ikke søger flasken fordi hun har ondt.

Derudover skal I naturligvis være meget opmærksomme på, at hun skal indtage både væske og mad nok hele dagen igennem, så hun ikke behøver søge det om natten. Og det er også rigtig fint, at I tilbyder hende en godnatgrød før hun puttes, så hun er mæt, når hun kommer i seng :)

Hvordan puttes hun om dagen? ...

Annonce

... Har hun her et ritual, som I kan overføre til aften og nat. Hvis hun f.eks. puttes med en putteklud, bamse, slaskedukke eller lignende, så vil dette på sigt kunne erstatte behovet for flaske. Det kan derfor være en rigtig god idé at introducere dette nu, hvis hun ikke allerede har det.

Der er ikke nogen grund til at kæmpe med at vænne hende til sut. Det er helt fint, at hun ikke bruger sut - den skal I jo også af med på et tidspunkt, så det behøver hun ikke :) Men en bamse, klud, en aflagt t-shirt af jeres eller andet, som I tænker kan give hende tryghed, og gerne noget, som I kan se, at hun selv viser interesse for at kunne finde trøst med vil være rigtig godt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Som udgangspunkt er det naturligvis bedst, hvis hun kan lære helt at undvære vand om natten, men når det er sagt, så kan det også være okay, at hun drikker lidt vand om natten, hvis det blot er en mindre mængde, og det kan fungere som tørstslukker, lette trykket i ørerne lidt og give alle ro... Jeg tænker derfor, at det måske kunne hjælpe med en drypfri kop i sengen. Så hvis hun lige nu har brug for vand om natten, så anerkender I dette - en kop kan måske indeholde max 150 ml, som så skal dække hele natten...

I kan derfor godt prøve at lære hende at drikke af en drypfri kop, og så lade hende have denne i eller ved siden af sengen, så hun selv kan tage den og drikke lidt vand, hvis og når hun vågner om natten - så I ikke behøver stå op flere gange om natten for at tilbyde hende vand. Hvis hun vågner og er tørstig, så kan hun drikke lidt af sin kop og sove videre på egen hånd. Så I lige nu arbejder på at gøre hende selvhjulpen her :)

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker videre - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder