Svar: Afhængig af flasken
7. november 2017
Alder:
19 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev :)
Det er rigtig fint, at jeres datter ikke længere får mælk af flaske, og du fortæller, at hun stoppede med mælk for flere måneder siden... men på en eller anden måde, så har I lært hende, at hun skal drikke vand i stedet, så hun nu er afhængig af dette. Så hvis jeg forstår dit brev rigtigt, så har I ikke trappet flaskerne med mælk ud, men erstattet dem med vand...
Da hun har problemer med væske i mellemøret, så er det naturligt, at hun kan søge flasken ekstra. Når hun har ligget ned og sovet lidt, så gør det ondt i ørerne, og her hjælper det at få flasken og drikke af den. Det letter trykket i øret, så hun kan sove lidt mere, indtil det atter gør ondt, og hun igen så drikker af flasken... Og øreproblemer kan derfor godt gøre det sværere at stoppe med flaskerne...
Men det er vigtigt, at hun lærer at sove uden flaske - og altså også lærer at sove uden vand i flasken. Og derfor vil jeg foreslå jer, at I trapper ud af mængden af vand. Det vil sige, at I skal give hende mindre og mindre vand i flasken, så hvis hun lige nu får 180 ml, så trapper I ned til 160, 140, 120, 100 ml og på den måde skal I gradvist vænne hende til at hun ikke behøver drikke vand om natten.
Har hun ondt i ørerne, så kan det også være en god idé at tilbyde hende smertestillende i en periode, så I sikrer jer, at hun ikke søger flasken fordi hun har ondt.
Derudover skal I naturligvis være meget opmærksomme på, at hun skal indtage både væske og mad nok hele dagen igennem, så hun ikke behøver søge det om natten. Og det er også rigtig fint, at I tilbyder hende en godnatgrød før hun puttes, så hun er mæt, når hun kommer i seng :)
Hvordan puttes hun om dagen? Har hun her et ritual, som I kan overføre til aften og nat. Hvis hun f.eks. puttes med en putteklud, bamse, slaskedukke eller lignende, så vil dette på sigt kunne erstatte behovet for flaske. Det kan derfor være en rigtig god idé at introducere dette nu, hvis hun ikke allerede har det.
Der er ikke nogen grund til at kæmpe med at vænne hende til sut. Det er helt fint, at hun ikke bruger sut - den skal I jo også af med på et tidspunkt, så det behøver hun ikke :) Men en bamse, klud, en aflagt t-shirt af jeres eller andet, som I tænker kan give hende tryghed, og gerne noget, som I kan se, at hun selv viser interesse for at kunne finde trøst med vil være rigtig godt.
Som udgangspunkt er det naturligvis bedst, hvis hun kan lære helt at undvære vand om natten, men når det er sagt, så kan det også være okay, at hun drikker lidt vand om natten, hvis det blot er en mindre mængde, og det kan fungere som tørstslukker, lette trykket i ørerne lidt og give alle ro... Jeg tænker derfor, at det måske kunne hjælpe med en drypfri kop i sengen. Så hvis hun lige nu har brug for vand om natten, så anerkender I dette - en kop kan måske indeholde max 150 ml, som så skal dække hele natten...
I kan derfor godt prøve at lære hende at drikke af en drypfri kop, og så lade hende have denne i eller ved siden af sengen, så hun selv kan tage den og drikke lidt vand, hvis og når hun vågner om natten - så I ikke behøver stå op flere gange om natten for at tilbyde hende vand. Hvis hun vågner og er tørstig, så kan hun drikke lidt af sin kop og sove videre på egen hånd. Så I lige nu arbejder på at gøre hende selvhjulpen her :)
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske