Svar: Hvor går grænsen når vi skal putte

6. november 2017

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Du fortæller, at din datter for en måned siden stoppede med natamning, men at I på grund af sygdom og udvikling atter er tilbage på brystet. Det betyder, at du lige nu stadig ammer om natten? Derudover fortæller du, at du ammer om morgenen, om eftermiddagen og om aftenen, og at din datter falder i søvn med brystet i munden...

Med den alder hun har, så er det uhensigtsmæssigt med så meget amning. Det store mælkeindtag vil alt andet lige tage pladsen op for mere rigtig mad, og kan påvirke hendes trivsel. Derudover så har hun en alder nu, hvor det er vigtigt, at hun kan finde ro og trøst uden bryst. Hvis hun er i vuggestue eller dagpleje i løbet af dagen, skal passes af bedsteforældre og andre, så er det vigtigt, at hun kan beroliges og puttes af andre voksne og ikke er afhængig af mors bryst og favn. Det er også vigtigt, at hun er i stand til at sove sammenhængende om natten - hun har lige så meget brug for sammenhængende søvn, som du har :)

Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at hun indtager mad nok hele dagen igennem. Og det er vigtigt, at hun drikker vand, så hendes væskebehov dækkes af dette. Hun skal have vand til alle måltider og også som tørstslukker imellem måltiderne.

Du må gerne amme hende en gang i døgnet - lige nu evt. 2 gange - men derudover bør hun faktisk ikke ammes. Og jeg vil anbefale, at du derfor ammer hende aften og evt. sen aften. Om morgenen skal I stå op, og så må hun få lidt vand, hvis hun er tørstig og ellers skal dagen starte med grød. Om eftermiddagen må du tilbyde hende et mellemmåltid og forsøge at aflede hende, så hun ikke søger brystet.

En plan for dagen kan se således ud:

Morgen 7: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), kogte pastaskruer, 1/2 hårdkogt æg eller lignende. Må også meget gerne tilbydes varm mad til frokost - grøntsagsmos og variation af kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mos og mad i stykker. Vand af kop.

Puttes til middagslur

Eftermiddag 15-16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Det kan også være en frugtgrød med lidt letmælk på. Vand af kop. På den måde får hun lidt sødme og lidt mælk om eftermiddagen som alternativ til amning.

Før aftensmad - tilbydes lidt grønt at gumle på selv, vand af kop.

Aften 18: Udgangspunktet er familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov.

Tilbydes en godnatgrød kl ca. 19.30. Det kan være en grovere grød som havregrød, flerkornsgrød, mysligrød. Vand af kop. Og får derefter børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca kl 20...

Sen aften 23-24: Ammes evt.

Du skal være sikker på at hendes puttetidspukt er rigtigt, og jeg håber at dagsplanen hjælper lidt med at se, hvordan hendes rytme kan se ud nu :) Badet om aftenen er godt fordi det kan hjælpe til fysisk ro, hvis det ligger ca. 1 time før hun puttes. Godnatgrøden er også vigtig for at sikre, at hun ikke søger brystet om natten, fordi hun reelt er sulten.

Når du ammer hende om aftenen, så vil jeg anbefale dig, at du lige nu lægger dig med hende og ammer hende i din seng. På den måde får hun masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, og det vil være dejligt for hende at mærke din fysiske ro. Du skal prøve at nå dertil, hvor hun slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover. Så hun får brystet, men slipper det lige før hun sover. Hun skal lige nu altså ikke lægges vågen i seng, men have lov til at få din nærhed og dermed først ...

Annonce

... lære at falde i søvn uden brystet og når hun kan det, så kan du arbejde på at lære hende at falde i søvn i egen seng efter amning.

Du må meget gerne introducere en putteklud, puttebamse eller lignende, som hun har fast hos sig. Den skal følge hende i løbet af dagen, være der når I kører i bilen, triller ture i barnevognen, følge med i dagpleje/vuggestue, bruges hver gang hun skal sove, er træt, ked af det osv. Så den på sigt bliver en substitut for dig og brystet. Og den skal derfor gradvist også hjælpe hende til at komme fra din favn og ned i egen seng, så hun kan falde i søvn der, hvor du ønsker, at hun skal sove i løbet af natten.

Sen aften, vil det lige nu være fint, at du ammer hende - men gradvist bør du trappe denne amning helt ud. Det gør du ved at amme hende kortere og kortere og lirke brystvorten ud af munden på hende - igen samtidig med at du sætter putteklud, kærtegn osv. i stedet, så hun lærer at sove med disse ting.

Og så lyder det for mig som om, at du herefter skal lade far tage over om natten og du kan sove i et andet værelse i en kort periode. Far kan give jeres datter masser af nærhed, tæt fysisk kontakt osv. så hun stadig mærker, at hun ikke er alene og kan finde roen til at sove - far kan det hele, bare ikke amme. Og derfor vil det være godt, at far tager over om natten. Og så er det vigtigt, at far forsøger at rumme hendes frustrationer, når hun søger brystet...

Da det lyder som om, at du ofte forsøger at putte hende på eget værelse, så kan det naturligvis også være en løsning at bibeholde dette. Du kan her vælge at tage en madras ind på børneværelset, så du lægger dig og ammer hende der - og far kan også sove med hende på værelset i en periode. Hvis hun sover på eget værelse og er tryg ved dette, så er der naturligvis ikke grund til at flytte hende ind i soveværelset.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du kan også gøre det, at du sætter dig ved siden af hendes seng, ammer hende og holder hende i din favn, og før hun så sover helt, så flytter du hende fra dig og ned i tremmesengen. Står ved hende, holder hænderne på hende, så hun mærker, at du stadig er der, men så hun er tryg ved at blive puttet i sin seng.

Du skriver, at når I tager hende op, så falder hun til ro på skulderen, og det er rigtig godt. Det er netop derfor vigtigt, at I giver hende den fysiske kontakt og nærhed, som hun tydeligt har behov for - og det er vigtigt, at hun lige nu får nærheden uden at hun hver gang også får brystet - bryst og fysisk kontakt er to forskellige ting, og det skal hun hjælpes til at lære:)

Det er ikke nødvendigvis en god idé med slukket lys og lukket dør. Det kan sagtens være, at det vil berolige hende mere, hvis hun kan høre jer og fornemme, at hun ikke er alene. Hun er stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor I går hen, når I går ud af værelset. Hun forstår ikke, at I er lige inde i et andet rum, hun mærker bare at I går og tror, at I forsvinder. Hun kan heller ikke forholde sig til tid, så hun ved ikke, om I er væk i 3 minutter, 3 timer eller 3 dage, hun mærker bare at I er væk.. og derfor bliver hun oprigtigt ked af det, når I går fra hende... Prøv derfor om I kan tage det i etaper, så hun først lærer at undvære brystet, og derefter lærer at undvære favnen og forsøg gradvist at øge den fysiske afstand mellem jer, så hun tilsidst lærer at falde i søvn i egen seng på eget værelse.. en ting af gangen :)

Hvis hun er glad, når hun kommer i seng, gerne vil lege, hoppe rundt osv. og ikke er ked af det - så må hun gerne bruge lidt tid i sengen på at komme af med lidt overskudsenergi, det er helt okay. Men hun bør så vidt muligt ikke græde utrøsteligt, når hun skal sove. Det er vigtigt, at hun forbinder det at skulle sove med noget trygt og rart. Tryghed er grobund for gode søvnvaner fremover, men hun skal lære at tryghed er meget andet end bryst :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor