Svar: Dårlig søvn til mor
4. november 2017
Alder:
7 mdr.
Kære M
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar til jer, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig igen :)
Der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil gerne sætte lidt ord på, hvad jeg tænker, og så må du selv vurdere, hvad du kan bruge:)
Der er nok ikke tvivl om, at jeres dreng er ved at komme i separationsfasen. Du mærker det allerede mentalt, at han bliver ked af det, når du går ind i et andet rum, forsvinder ud af syne, og det kan og vil naturligt ofte påvirke hans nætter. Han vil drømme mere nu, fordi han bearbejder alle dagens oplevelser om natten når han sover. Han vil derfor godt kunne have mange lyde om natten - han kan klynke, græde, småpludre, snakke i søvne, men netop alt sammen i søvne og ikke nødvendigvis lyde, som I skal reagere på...
Og han vil motorisk sandsynligvis også være mere urolig. Han får sig lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra, og han har derfor brug for din hjælp til stillingskift. Han har brug for, at du hjælper ham om på siden, hjælper ham ned i midten af madrassen, fordi han har fået skubbet sig ud i et hjørne, han har brug for at du giver ham dynen på, som han har sparket af.
Der er ikke noget i vejen for at du hjælper ham med stillingsskift, fordi i takt med at han lærer at skifte stilling om dagen og naturligt bliver motorisk stærkere, så vil han også kunne det om natten. Men du skal passe på, at du ikke per automatik kommer til at give ham sut i munden hver gang du hjælper ham eller begynder at tage ham op, vugge ham eller lignende. Det er rigtig flot, at han allerede nu er i stand til at finde en sut selv (de fleste nætter), det begynder de fleste børn først at kunne fra 10 måneders alderen og op... men pas stadig på ikke at gøre det til en vane, at sutten skal være i munden. Prøv at hjælpe ham med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt.
De fleste børn har brug for at kunne skifte stilling, men nogle børn får vækket sig selv på grund af den motoriske uro og rastløshed i kroppen, og her kan de faktisk godt have glæde af at blive puttet i en sovepose. Så hvis I har en voksipose eller lignende, som I bruger i barnevognen om dagen, så kan I godt prøve at putte ham i den om natten også. I skal naturligvis sikre, at han ikke får det for varmt, sikre hans påklædning og temperaturen i værelset. Men måske kan det være med til at give ham lidt fysisk ro - og måske vil det irritere ham yderligere.. det kan forsøges...
Nogle gange kan det godt være en løsning at putte ham på eget værelse, fordi I forstyrrer hinanden for meget, når I sover i samme rum. Altså at hans natlige lyde som skyldes stor drømmeaktivitet vækker dig, og at du måske er lidt for hurtig til at hjælpe ham og reagere på ham.. hvor hvis I sover hver for sig, så giver du ham mulighed for at komme videre i søvnen på egen hånd. Andre gange dur det ikke med eget værelse, når han samtidig er i separationsfasen, fordi han netop har brug for hjælp til stillingsskift i denne alder og det kan så betyde, at du (eller far) kommer til at løbe i pendulfart mellem soveværelse og børneværelse.. så er det bedre, at I sover i samme rum.
Du kan naturligvis, også som du foreslår, prøve at bytte plads med far i dobbeltsengen for at se om det vil gøre en forskel hos jer, at det netop er far som med beroligende hænder hjælper jeres dreng videre i søvnen om natten... der sker jo ikke noget ved at prøve:)
Det er en svær balance at finde ud af, hvor hurtigt I skal hjælpe ham, - nogle gange er det bedst at hjælpe med det samme, for at han ikke når at vågne for meget op. Andre gange er det bedre at trække tiden og give ham mulighed for at komme videre i søvnen selv... Det er ikke så let :)
En løsning er naturligvis også, at du vælger at sove et andet sted et par nætter, og lader far tage over om natten. Det vil give dig mulighed for at få sammenhængende søvn, og det lyder det som om, at du har rigtig meget brug for. Det lyder som om, at far sover bedre igennem natteuroen end du gør, og det er naturligvis uholdbart i længden, hvis du bliver så udkørt, at du bryder sammen om morgenen... Derfor kan det være udmærket at far tager over et par nætter og mor giver sig selv lov til at sove og dermed samle kræfter.
Derudover så tænker jeg, at du skal være sikker på, at han får sit behov for mad og mælk tilstrækkeligt dækket. Du skriver, at han tilbydes 4 flasker i døgnet, og det lyder super fint - det er dog rigtig godt, hvis de ligger før middagslur, aften, sen aften og tidlig morgen. Det kan jeg ikke se om de gør... Det vil altså være rigtig godt, hvis I kan give jeres dreng en flaske f.eks. kl 23 og igen kl 04. Det giver mulighed for at han kan sove et længere søvnstræk først på natten, og det vil være helt naturligt, at han så tilbydes flaske, når han har sin opvågning kl 04. Flasken kan hjælpe ham videre i søvnen og når den ligger der, så påvirker den heller ikke hans indtag af morgengrød :)
Det kan naturligvis ikke udelukkes, at jeres dreng måske savner brystet eller måske snarere den nærhed, som brystet gav ham, så han har brug for lidt ekstra fysisk kontakt og nærhed og derfor virker mere grædende og søgende. Derfor skal du naturligvis være der for ham og stadig give ham masser af fysisk kontakt. Og måske vil det også her hjælpe, hvis far putter med ham et par nætter, så han mærker, at I stadig er der for ham og han trygt og roligt kan sove videre.
Det har også noget at sige, hvor han får sin flaske - altså om han tilbydes flasken i favn, falder i søvn og derefter flyttes til sin seng. Det er vigtigt, at han lige når at følge med i, hvor han rent faktisk puttes, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. Det er utrygt for ham, hvis han falder i søvn et sted og vågner et andet sted.
I må også overveje om han kan være påvirket af sygdom, tandfrembrud eller lignende. Smerter og sygdom kan naturligt ødelægge ellers gode søvnvaner, og det kan være forklaringen på, hvorfor han pludselig sover dårligt...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske