Svar: Afvænding af natamning af baby på 7 mdr

31. oktober 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og dine meget søde ord til mig - og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig, og som jeg ser det, så er der flere ting, som spiller ind hos jer :)

For det første, så er det vigtigt, at din datter indtager nok mad og væske hele dagen igennem. Det er en forudsætning for at kunne sove igennem, at hun får behovet dækket fuldt fra morgenstunden, og med den alder hun har, vil det være relevant, at hun tilbydes 2 x grød og 2 gange grøntsagsmos med kød/fisk, samt frugt som mellemmåltid. Derudover skal hun drikker vand af kop og så vil det være godt, hvis du kan amme hende 4 gange i døgnet.

Jeg anbefaler, at de fire amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Og jeg kan ikke helt ud af dit brev gennemskue, hvor meget du egentlig ammer hende nu... :)

Det er vigtigt, at mængden af skemad om dagen ikke er så stor, at det fjerner eller nedsætter hendes indtag af vand/mælk. Hvis hun ikke drikker nok om dagen, vil hun naturligt skulle søge sit væskebehov dækket om natten. Derfor er det vigtigt, at du forsøger at finde balancen mellem at sikre hende skemad nok og væske nok i dagtimerne, så du ved at det ikke er et reelt behov for mælken (væsken), at hun søger brystet om natten...

Derudover så er det vigtigt, at din datter ikke falder i søvn med dit bryst i munden, hvilket jeg kan høre at du er opmærksom på, men det er lige så vigtigt, at hun ikke falder i søvn i din favn eller at du skal gå rundt med hende i dine arme og vugge hende eller lignende for at få hende til at sove - og det handler alt sammen om søvnassociationer.

Jeg anbefaler normalt, at du starter med at lære hende at sove uden bryst før formiddagsluren og her gives i stedet et mellemmåltid og vand af kop. Og så puttes hun med kærtegn, beroligende ord, med en klud, ved at du triller hende en tur i barnevognen eller lignende.

Det er naturligt, at hun stadig har brug for brystet, når hun puttes til middagslur og når hun puttes om aftenen. Det er et trygt og dejligt ritual. Men i takt med, at hun bliver ældre, så skal der nye rutiner ti,l og nogle gange så bliver det, som startede som noget dejligt til en uhensigtsmæssig rutine. Og det er f.eks. tilfældet, hvis jeres datter vågner en gang i timen og ikke kan falde i søvn igen, uden at du tager hende op og ammer hende... Så er hun blevet uhensigtsmæssig afhængig af brystet eller af din favn, og hun har fået et søvnassociationsproblem...

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis din datter er afhængig af bryst eller afhængig af at være i din eller fars favn og blive vugget for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. For det betyder at hun ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder hende bryst eller tager hende op i din favn igen og igen hele natten igennem. Og det lyder faktisk som om at det kunne være tilfældet hos jer...

Så selvom det lige nu faktisk ofte lykkes for dig at putte din datter, og hun falder i søvn på egen hånd om aftenen, så lyder det som om, at hun stadig er afhængig af bryst og favn for at komme fra et søvnstadie til et andet... og jeg tænker, at der måske er en sammenhæng mellem hendes dagsrytme, hendes indtag af mad/vand/mælk og måden hun også falder i søvn på i løbet af dagen.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur - evt. i barnevognen. Og skal ikke ammes her.

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Ammes - og puttes til middagslur. Evt i barnevogn, evt. i tremmeseng eller hvad du nu tænker fungere bedst for jer. Det er her vigtigt, at hun ikke falder i søvn med brystet i munden, men stadig ammes :)

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med ...

Annonce

... frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere familiemad, mad med mere bid og mad med mere og mere smag. Suppleres også her med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20 - og skal igen her have mælk før hun puttes, men meget gerne falde i søvn i egen seng og uden bryst eller favn (hvilket lyder til at lykkes rigtig fint lige nu:))

Sen aften 23.30: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes derefter tilbage i egen seng, hvor hun så skal sove til næste morgen tidlig, hvor hun ammes igen. Det vil sige, at hun gerne må sove 5-6 timer uden mælk.

Det er som sagt en forudsætning, at hun fyldes tilstrækkeligt op med både skemad og vand/mælk i løbet af dagen. Og det er vigtigt, at hun lærer at falde i søvn uden behov for bryst og favn, vugning eller lignende. Og du skal forsøge at skabe en nogenlunde fast rytme og en måde at hjælpe hende på hele dagen igennem... :)

Om natten vil jeg lige nu foreslå, at det er dig som hjælper hende og gradvist forsøger at trappe ud af amningerne. Vær opmærksom på at fylde hende godt op sen aften og når hun så vågner og virker søgende i løbet af natten, så skal du i første omgang overveje, om det ikke vil være nok at hjælpe hende med stillingsskift, beroligende hænder og bare lade hende mærke, at du er der.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis det ikke er nok, så må du amme hende - men hun skal ikke fyldes med mælk, blot have trøst og ro. Det betyder, at når hun vågner og søger brystet, så tager du hende over til dig, ammer hende liggende og lader hende sutte et par minutter. Herefter forsøger du så at lirke brystvorten ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen.

Du skal højst sandsynligt gøre det flere gange, men stille og roligt vil hun acceptere, at hun ikke behøver brystet i munden for at sove, og så skulle du gerne opleve, at hun slipper, triller om på siden og sover videre. Og her vil det være en rigtig god idé, at du flytter hende over i hendes egen seng, hvor hun så skal sove, fordi hun så kommer på afstand af dig og dermed lidt væk fra "mælkebaren".

Samtidig med at du lirker brystvorten forsigtigt ud af hendes mund, vil det være en god idé at sætte en klud i stedet, eller holde hende i hånden, kærtegne hendes hår osv. så når hun efterfølgende vågner og søger dig, så vil du kunne berolige hende med disse kærtegn og altså uden brystet. Tanken er, at hun på sigt så kan blive i sin seng og du vil kunne berolige hende med samme klud, kærtegn osv. imens hun ligger, hvor hun fra starten er puttet...

Hvis det ikke virker, så kan far naturligt komme i spil senere... men lige nu vil det sandsynligvis være for svært for hende både at skulle undvære bryst og mor :)

Når og hvis hun spiser og drikker nok hele dagen igennem og stille og roligt lærer at det er okay at sove på afstand af mor, så skulle hun gerne af sig selv følge mindre behov for brystet og vil derfor ikke længere vågne og søge brystet om natten - og det vil netop dække hendes behov, at hun ammes f.eks. sen aften og tidlig morgen. Hun vil ikke føle behov for brystet hver time, som hun gør lige nu.

Jeg synes, det vil være rigtig synd, hvis du vælger at stoppe med at amme, da din datter trives med amning, og du umiddelbart har været glad for at amme hende... det løser heller ikke nødvendigvis jeres problem, for hun kan faktisk blive lige så uhensigtsmæssig afhængig af en flaske, som af bryst og favn, så i stedet for brystet så søger hun flasken en gang i timen. Derfor er det ikke nødvendigvis nogen god løsning at udskifte brystet med flaske, det kan give jer samme udfordringer... En fordel ved flasken er naturligvis, at far også kan tilbyde hende den, så du kan gå tidligere i seng og far kan give flaske sen aften. Og så afhænger din beslutning dog også af, hvad du planlægger omkring amning fremadrettet. Hvis far f.eks. skal overtage barselsorloven, så kan det være en god idé at vænne jeres datter til flaske, så far har mulighed for at tilbyde hende dette... jeres datter har brug for enten modermælk eller modermælkserstatning til hun er 1 år gammel.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :) Og hils alle i mødregruppen fra mig :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor