Svar: Slyngevugge, dagslure og mælk
30. oktober 2017
Alder:
7 mdr.
Kære M
Tak for dit brev og tak for dine søde ord omkring mine bøger og mine brevkassesvar :) Dejligt at du har fulgt med og nu selv har fået lyst til at skrive til mig, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)
Jeres dagsplan ser umiddelbart rigtig fin ud. Det er helt okay, at jeres dreng ofte stadig har brug for 3 lure dagligt, - han sover tidlig middagslur og det er derfor helt naturligt, at han har brug for en powernap sidst på dagen, så eftermiddagen ikke bliver for lang for ham.
Når jeg ser på antallet af lure og jeres drengs varighed af søvn, så bliver hans søvnbehov rigtig fint dækket ind. Han sover ofte 30 minutter + 1.5 time + 1 time om dagen altså ialt ca 2.5 times dagssøvn og om natten sover han fra ca 19/19.30 til 05.30/06.30 - det vil sige ca 11 timer om natten, nogle gange lidt mere, nogle gange lidt mindre. Og det er okay... Gennemsnitligt sover børn i denne alder 14.5 time i døgnet, og jeres dreng sover så lidt mindre - men der er netop tale om et gennemsnit, og han sover ikke så lidt, at det er problematisk :) Derudover beskriver du jo en dreng, som udvikler sig rigtig godt, viser masser af overskud og egen vilje, han er god til at signalere hvad han har behov for og lyder til at være rigtig aktiv - og det tyder også på, at han rent faktisk får sit søvnbehov dækket...
Jeg tænker derfor, at du skal prøve ikke at gå i panik over, at han nogle dage ikke sover så lange lure, men så tilbyde ham tre lure dagligt, så han samlet stadig får sin søvn og så han får de afbræk i løbet af dagen, som dagslurene giver ham.
Man kan godt overveje, om det kunne hjælpe til en længere middagslur, hvis han f.eks. fik et bad mellem sin formiddagslur og middagslur (i stedet for om aftenen) - det kunne aktivere ham rigtig godt både motorisk og mentalt, det kunne forlænge hans vågenperiode og dermed gøre, at han måske sov en længere lur midt på dagen.. MEN du fortæller, at han lider af børneeksem,og derfor er længere bade ofte ikke så god en idé, så effekten af et bad midt på dagen vil nok ikke være der på samme måde hos jer, og så tænker jeg, at det er bedre, at han får tre lure dagligt.
Så er der hele problematikken omkring slyngevuggen og behovet for bevægelse for at sove.. Og her tænker jeg, at du er nødt til at finde en balance og spørgsmålet er, om det mon vil fungere bedre for jer, hvis du nogle gange putter ham i slyngevuggen f.eks. til middagsluren, fordi det gør, at du også kan få lavet andre ting, og faktisk kan gå til og fra ham og ikke behøve sidde hos ham imens han sover... Det skal jo også hænge sammen for dig.
Det vil dog være rigtig godt, hvis du kan prøve at minimere behovet for bevægelse, når han skal sove, så hvis du nogle gange vælger at putte ham i slyngevuggen, så prøv om du kan vugge ham mindre og mindre. Prøv at holde den stille og vug ham kun, når han begynder at sige noget, når han er stille, så prøver du at holde ham stille. Så han på den måde lærer, at det kan være okay bare at ligge og kikke, uden at skulle bevæges...
Du kan også nogle gange vælge at lægge dig med ham om dagen og amme ham i din seng. Fordelen ved dette er, at han for det første lærer at falde i søvn, imens han ligger ned. Han er tæt på dig, får masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, men han er ikke i din favn, og han bliver ikke gået med eller bevæget. Han ligger stille ned og lærer på den måde at falde i søvn uden bevægelse, men dog stadig ved siden af dig. Og gradvist kan du så prøve at øge den fysiske afstand mellem jer - hvis du går fra ham, skal du naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned af din seng og komme til skade.
Så er der også den mulighed, at du prøver med flasken igen. Flasken har den fordel, at du kan give ham den i tremmesengen (eller f.eks. i barnevognen), så han ikke flyttes undervejs i sit putteritual, men får lov til at falde i søvn der, hvor han får mælk og puttes. Det er her vigtigt, at du fjerner flasken før han sover helt, så han ikke vænnes til at skulle have den i munden for at kunne sove. Det vil derfor være rigtig godt, hvis han kan få flasken, slipper den, smile til dig og trille om på siden og derefter falde i søvn :) At bruge flasken som overgang kan derfor godt være en mulighed i forhold til at lære ham at falde i søvn andre steder end i slyngevuggen :)
Det er generelt vigtigt, at han falder i søvn om aftenen, der hvor du ønsker at han skal sove, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover. Ligesom han så vidt muligt skal puttes uden bryst eller flaske i munden, uden at være i favn og uden at du behøver gå rundt med ham, vugge ham eller lignende - det handler alt sammen om søvnassociationer.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, beroligende ord som ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn eller lignende.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng, forbinder sin seng med stedet, hvor det skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af de voksne.
Vi vågner alle sammen mange gange hver nat - vender os, sparker dynen af, putter os ind til ham/hende der ligger ved siden af, drejer om på den anden side, tager dynen på osv. Og når vi har disse små opvågninger om natten, så registrerer vores underbevidsthed, at alt er som da vi faldt i søvn. Det betyder, at hvis jeres dreng f.eks. falder i søvn i jeres favn og derefter flyttes til egen seng, så vil han om natten vågne, søge efter jer og vil ikke kunne finde ro, før han mærker jer igen. Derfor er det vigtigt, at de rutiner I har når I putter ham, også er noget der kan fungere om natten...
Når det er sagt, så har han dog også en alder lige nu, hvor mange børn sover uroligt om natten og godt kan vågne, græde og være kede af det, fordi de får sig lagt i stillinger, som han endnu ikke mestrer selv at komme væk fra. Han er motorisk rigtig godt igang, men det er stadig svært at putte sig og også svært at få dynen af og på selv, og her har han brug for jeres hjælp - brug for stillingskift, brug for en beroligende hånd, brug for hjælp med dynen osv. Og I må gerne hjælpe ham med disse ting, men prøv at hjælpe ham med så lidt aktivitet som muligt og så vidt muligt uden slyngevugge og uden favn, men forsøge at hjælpe ham med kærtegn, beroligende ord osv. og så vidt muligt der, hvor han er faldet i søvn...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske