Svar: Hjælp til babys søvn
29. oktober 2017
Alder:
3 mdr.
Kære du
Tak for dit brev, og velkommen til - og tillykke med den lille pige :)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge.
Jeg vil starte, hvor du slutter, fordi du fortæller: "Der er dage, hvor jeg græder næsten ligeså meget som hende, fordi jeg er så udkørt", og jeg kan godt fornemme, at du har det rigtig hårdt. Det er svært at være alene og dermed på 24 timer i døgnet, og det er især svært, når hun er så vågen som hun er, og græder meget. For der er jo ikke noget du hellere vil end at hjælpe hende, og det føles naturligt hurtigt som om, at du gør det hele forkert og at intet rigtig virker... Derfor er det også rigtig godt du skriver, og det er også vigtigt, at du taler med din sundhedsplejerske eller læge om, hvordan du har det, og hvor hårdt det faktisk er.
Du skriver, at din datter er glad og aktiv, pludrer og smiler meget. Du fortæller også, at du ammer hende, men samtidig fortæller du, at hun er vågen det meste af dagen. Så hvordan fungerer din amning? Jeg spørger, fordi børn som er meget vågne nogle gange faktisk er sultne børn, og da din datter er så vågen som hun er, så er det relevant at overveje, om hun får mælk nok. Og du fra det du fortæller og den beskrivelse du sender, så tænker jeg faktisk at din datter har brug for mere mælk.
Du nævner, at hun om natten sover fra kl 22 til 05.30 - det vil sige, at hun sover 7.5 time om natten uden mælk - det er alt for langt et søvnstræk, når hun er så lille som hun er. Det vil naturligt betyde, at hun om dagen skal spise meget hyppigt for at få dækket sit behov tilstrækkeligt, og det giver hende derfor ikke mulighed for at sove særligt lange søvnstræk, hun er nødt til at sove kortvarigt, for at kunne indhente sit behov for mælk.
Derudover påvirker det din mælkeproduktion, når hun ikke ammes om natten. Det vil sige, at den manglende natamning vil være med til at sænke din mælkeproduktion. Og samtidig har du jo fortalt mig, at du er ked af det og udkørt, og jeg tænker, at den stress du oplever lige nu naturligt også kan påvirke din mælkeproduktion - både så du producerer mindre mælk, men også så mælken er sværere for hende at få fat i....
Mit skøn er altså, at din datter skal have mere mælk, og lige nu kan du vælge at lægge hende hyppigere til brystet både dag og nat, og på den måde bevidst arbejde på at øge din mælkeproduktion, og/eller du kan tilbyde hende supplement på en flaske. Og da du er alene med hende, og det lyder som om, at dit overskud hænder lidt i en tynd tråd, så tænker jeg, at du skal tilbyde hende en flaske med mme, og så se om ikke hun derefter sover en god lur i løbet af dagen, hvor du så kan få samlet lidt kræfter.
At du giver hende flaske et par gange, for at sikre hendes indtag af mælk og dermed sikre hende et par gode lange lure, og dig selv lidt ro, kan være en rigtig god prioritering. Og det betyder ikke, at du ikke stadig kan amme hende. Det vil være rigtig fint, at du bibeholder amningen så længe I begge trives med det og du må stadig meget gerne lægge hende hyppigt til brystet. Det er netop hyppigheden af amning, der øger din mælkemængde. Men du skal også selv have lidt ro og selv have mulighed for at finde overskud igen...
Jeg vil foreslå dig, at du forsøger at skabe en rytme med 3 lure dagligt, og at du tilbyder din datter mælk før hver lur. Du kan med fordel amme hende, skifte hende og svøbe hende i forbindelse med, at hun bliver skiftet, og så tilbyde hende brystet igen eller tilbyde hende en flaske, for på den måde at sikre hende en ekstra god lang lur. Hvis du starter med at amme hende og supplerer med flaske efterfølgende, så stimulerer hun stadig til mælk hos dig og på den måde holder du stadig din amning igang.
Du skal regne med, at hun har brug for 6-8 måltider i døgnet, sandsynligvis 8 mere end 6 lige nu, og hendes mælkebehov afhænger af hendes vægt. Hun vil med den alder hun har nu skulle have ca 150 ml pr kg hun vejer. Det vil sige, at hvis hun f.eks. vejer 6 kg nu, så er hendes døgnbehov 900 ml. Hvis dette fordeles på 6-8 måltider, så skal hun indtage mellem 115-150 ml hver gang. Du kan derfor prøve at amme hende, og så supplere hende med en flaske på ca 100 ml, og se hvor meget hun tager af den... og se om det gør en forskel hos jer :) Det behøver ikke være efter hver amning, men måske kan du tilbyde hende flaske to gange dagligt for at se, om hun så vil sove lidt bedre...
En skitseret dagsrytme kunne se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, og vågner ofte med en lille ekstra amning, når dagen begynder.
Vågner, leger, pludrer, hygger, bruger sig selv både motorisk og mentalt.
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost Ammes - skiftes, suppleres med en flaske og puttes til middagslur.
Vågner, leger, pludrer, hygger osv. igen - alt efter hvor lang luren har været, har hun måske brug for en amning både når hun vågner og før hun puttes til dagens 3 lur.
Eftermiddag/tidlig aften: Ammes og puttes til dagens 3. lur
Vågner, leger, pludrer, hygger
Aften: Ammes efter behov
Ammes, skiftes og suppleres med en flaske, og puttes til natten
Sen aften: Ammes og sover videre
Midt nat: Ammes og sover videre
Som du kan se af min dagsplan, så indgår amning som en helt fast del af hendes putteritual, og det er rigtig vigtigt, at hun tilbydes mælk før hun skal sove. Det hjælper hende til at overgive sig til søvnen og det hjælper hende også til at sove et længere søvnstræk. Hvis hun f.eks. er ammet kl 08 og puttes kl 09-09.30 uden mælk, så vil hun naturligt ikke kunne sove mere end 30 minutter, før hun ofte vil vågne og være sulten igen. Især hvis hun sover så langt et søvnstræk om natten uden mælk, så er hun som sagt nødt til at spise hyppigt om dagen.
Et vigtigt led i at få hende til at sove længere søvnstræk om dagen er altså at hun får mælk som en fast del af sit putteritual, ligesom hendes mælkeindtag skal fordeles over hele døgnet, så hun fast spiser ca. hver 3 til max hver 4 time....
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, knus med på vejen - og rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske