Svar: Hjælp til babys søvn

29. oktober 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære du

Tak for dit brev, og velkommen til - og tillykke med den lille pige :)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge.

Jeg vil starte, hvor du slutter, fordi du fortæller: "Der er dage, hvor jeg græder næsten ligeså meget som hende, fordi jeg er så udkørt", og jeg kan godt fornemme, at du har det rigtig hårdt. Det er svært at være alene og dermed på 24 timer i døgnet, og det er især svært, når hun er så vågen som hun er, og græder meget. For der er jo ikke noget du hellere vil end at hjælpe hende, og det føles naturligt hurtigt som om, at du gør det hele forkert og at intet rigtig virker... Derfor er det også rigtig godt du skriver, og det er også vigtigt, at du taler med din sundhedsplejerske eller læge om, hvordan du har det, og hvor hårdt det faktisk er.

Du skriver, at din datter er glad og aktiv, pludrer og smiler meget. Du fortæller også, at du ammer hende, men samtidig fortæller du, at hun er vågen det meste af dagen. Så hvordan fungerer din amning? Jeg spørger, fordi børn som er meget vågne nogle gange faktisk er sultne børn, og da din datter er så vågen som hun er, så er det relevant at overveje, om hun får mælk nok. Og du fra det du fortæller og den beskrivelse du sender, så tænker jeg faktisk at din datter har brug for mere mælk.

Du nævner, at hun om natten sover fra kl 22 til 05.30 - det vil sige, at hun sover 7.5 time om natten uden mælk - det er alt for langt et søvnstræk, når hun er så lille som hun er. Det vil naturligt betyde, at hun om dagen skal spise meget hyppigt for at få dækket sit behov tilstrækkeligt, og det giver hende derfor ikke mulighed for at sove særligt lange søvnstræk, hun er nødt til at sove kortvarigt, for at kunne indhente sit behov for mælk.

Derudover påvirker det din mælkeproduktion, når hun ikke ammes om natten. Det vil sige, at den manglende natamning vil være med til at sænke din mælkeproduktion. Og samtidig har du jo fortalt mig, at du er ked af det og udkørt, og jeg tænker, at den stress du oplever lige nu naturligt også kan påvirke din mælkeproduktion - både så du producerer mindre mælk, men også så mælken er sværere for hende at få fat i....

Mit skøn er altså, at din datter skal have mere mælk, og lige nu kan du vælge at lægge hende hyppigere til brystet både dag og nat, og på den måde bevidst arbejde på at øge din mælkeproduktion, og/eller du kan tilbyde hende supplement på en flaske. Og da du er alene med hende, og det lyder som om, at dit overskud hænder lidt i en tynd tråd, så tænker jeg, at du skal tilbyde hende en flaske med mme, og så se om ikke hun derefter sover en god lur i løbet af dagen, hvor du så kan få samlet lidt kræfter.

At du giver hende flaske et par gange, for at sikre hendes indtag af mælk og dermed sikre hende et par gode lange lure, og dig selv lidt ro, kan være en rigtig god prioritering. Og det betyder ikke, at du ikke stadig kan amme hende. Det vil være rigtig fint, at du bibeholder amningen så længe I begge trives med det og du må stadig meget gerne lægge hende hyppigt til brystet. ...

Annonce

... Det er netop hyppigheden af amning, der øger din mælkemængde. Men du skal også selv have lidt ro og selv have mulighed for at finde overskud igen...

Jeg vil foreslå dig, at du forsøger at skabe en rytme med 3 lure dagligt, og at du tilbyder din datter mælk før hver lur. Du kan med fordel amme hende, skifte hende og svøbe hende i forbindelse med, at hun bliver skiftet, og så tilbyde hende brystet igen eller tilbyde hende en flaske, for på den måde at sikre hende en ekstra god lang lur. Hvis du starter med at amme hende og supplerer med flaske efterfølgende, så stimulerer hun stadig til mælk hos dig og på den måde holder du stadig din amning igang.

Du skal regne med, at hun har brug for 6-8 måltider i døgnet, sandsynligvis 8 mere end 6 lige nu, og hendes mælkebehov afhænger af hendes vægt. Hun vil med den alder hun har nu skulle have ca 150 ml pr kg hun vejer. Det vil sige, at hvis hun f.eks. vejer 6 kg nu, så er hendes døgnbehov 900 ml. Hvis dette fordeles på 6-8 måltider, så skal hun indtage mellem 115-150 ml hver gang. Du kan derfor prøve at amme hende, og så supplere hende med en flaske på ca 100 ml, og se hvor meget hun tager af den... og se om det gør en forskel hos jer :) Det behøver ikke være efter hver amning, men måske kan du tilbyde hende flaske to gange dagligt for at se, om hun så vil sove lidt bedre...

En skitseret dagsrytme kunne se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre, og vågner ofte med en lille ekstra amning, når dagen begynder.

Vågner, leger, pludrer, hygger, bruger sig selv både motorisk og mentalt.

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

Vågner, leger, pludrer, hygger, bruger sig selv både motorisk og mentalt.

Frokost Ammes - skiftes, suppleres med en flaske og puttes til middagslur.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Vågner, leger, pludrer, hygger osv. igen - alt efter hvor lang luren har været, har hun måske brug for en amning både når hun vågner og før hun puttes til dagens 3 lur.

Eftermiddag/tidlig aften: Ammes og puttes til dagens 3. lur

Vågner, leger, pludrer, hygger

Aften: Ammes efter behov

Ammes, skiftes og suppleres med en flaske, og puttes til natten

Sen aften: Ammes og sover videre

Midt nat: Ammes og sover videre

Som du kan se af min dagsplan, så indgår amning som en helt fast del af hendes putteritual, og det er rigtig vigtigt, at hun tilbydes mælk før hun skal sove. Det hjælper hende til at overgive sig til søvnen og det hjælper hende også til at sove et længere søvnstræk. Hvis hun f.eks. er ammet kl 08 og puttes kl 09-09.30 uden mælk, så vil hun naturligt ikke kunne sove mere end 30 minutter, før hun ofte vil vågne og være sulten igen. Især hvis hun sover så langt et søvnstræk om natten uden mælk, så er hun som sagt nødt til at spise hyppigt om dagen.

Et vigtigt led i at få hende til at sove længere søvnstræk om dagen er altså at hun får mælk som en fast del af sit putteritual, ligesom hendes mælkeindtag skal fordeles over hele døgnet, så hun fast spiser ca. hver 3 til max hver 4 time....

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, knus med på vejen - og rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor