Svar: Reelt behov eller søvnassociation
23. oktober 2017
Alder:
10 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af jeres dreng, dine tanker, og hvordan de første mange måneder er forløbet frem til nu :)
Først - det er rigtig godt, at du har mulighed for at forlænge din barsel og har prioriteret dette. Der kommer til at ske rigtig mange ting for jeres dreng med vuggestuestart og flytning til et nyt hjem, og det er rigtig godt, at du har mulighed for at være der ekstra for ham i denne periode, så der ikke sker flere store forandringer på en gang.
I er startet meget tidligt på skemad, og du har været meget hurtig til at fjerne amningerne om dagen... og jeg læser lidt mellem linjerne, at du har tænkt, at hvis han fik noget fastere føde, så ville han kunne ammes mindre, og hvis han blev ammet mindre, så ville han spise mere mad - og alt sammen ville gøre, at han så kunne sove bedre osv. Men det kan faktisk godt gå for hurtigt med skemaden og nedtrapningen af amningen, og det kan så gøre, at barnet bliver ekstra brystsøgende og samtidig ikke rigtig lærer at spise fastere føde....og det lyder faktisk som om, at det er sket hos jer. Så når du spørger, om jeres dreng har et reelt behov for mere mad og derfor søger brystet, eller om han har et søvnassociationsproblem, så tænker jeg, at de to ting hænger sammen...
Vi er nødt til at tage udgangspunkt i den alder, som han har nu. Og lige nu er det super fint, at han ikke ammes om dagen. Det vil være meget passende med to amninger i døgnet, og jeg vil anbefale, at du ammer ham aften og sen aften. Han skal altså puttes med brystet, men dog ikke falde i søvn med brystet, og han skal tilbydes brystet igen sen aften og derefter så lære at sove uden brystet om natten.
Og så skal han have meget mere mad hele dagen igennem, og en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagmos med kød eller fisk (det må gerne være en middagsret fra glas), suppleres med små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, godt kogte pastaskruer, små bidder af frikadelle eller lignende. Vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet jeres mad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være moset mad og mad i stykker. I må også gerne variere med forskellige middagsretter fra glas, hvis I spiser noget, som I tænker han vil have svært ved at kapere. Vand af kop.
På sigt vil han måske have glæde af et bad efterfulgt af en godnatgrød, men det lyder som om, at du lige nu tænker, at det fungerer bedre at springe det over.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og puttes i egen seng, hvor han så nu skal lære at sove uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.
Det er vigtigt, at I holder fast i dagsplanen, så han kommer op til fast tid hver dag, tilbydes mad til faste spisetider osv. Og dagsplanen her passer sandsynligvis fint med den rytme, som han forventes at skulle passe i vuggestue.
Det er som nævnt rigtig fint, hvis I kan tilbyde ham hjemmelavet og færdiglavet babymad. Lige nu er det ikke så vigtigt, om det er det ene eller det andet, det vigtigste er, at I får ham igang med at spise, så han sikres en variation af mad.
I skal ikke fokusere så meget på mængden. Det gør ikke noget, hvis han kun spiser 5 skefulde eller en 1/2 dl. grød. Når han tilbydes mad efter ovenstående plan, så går der ikke lang tid imellem måltiderne, og hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser han nok mere til det næste...
Med hensyn til putning, så skal amning som sagt indgå som en naturlig del af jeres drengs putteritual, og det betyder også, at det lige nu naturligt er mor, som putter. Det er fint, at far rigtig gerne vil på banen og det vil også være rigtig godt, hvis far kan gøre alt det som leder op til putning - give jeres dreng bad, smøre ham med creme, give ham nattøj på, tilbyde en godnatgrød (hvis han ikke er for træt), børste hans tænder osv. Så far gør det hele - men mor gør selve putningen. På sigt kan det godt være, at far så kan tage over og putte jeres dreng, men lige nu vil det komplicere mere end det gavner.
Det er også sådan, at det at skulle overgive sig til søvnen betyder adskillelse fra forældrene, og det er naturligt svært for små børn. Derfor er det en god idé at lade putterutinerne foregår i det værelse, hvor han forventes at sove. Hvis du ammer et andet sted og derefter går til værelset, så er der en risiko for at han oplever det at skulle i seng som noget ubehageligt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og signalerer detved at nu slutter det dejlige og i stedet starter "den forfærdelige" separation.
Det samme kan ske, hvis du ammer og lader jeres dreng falde til ro hos dig, og derefter så giver ham til far, der så skal putte ham - dette skift kan godt forvirre jeres dreng unødigt, og gøre det ekstra svært for ham at sove. Han vil protestere over at blive puttet i sin seng og det at skulle sove forbindes pludselig ikke med noget, som er hyggeligt og rart - og det er netop vigtigt, at det er dejligt at skulle sove...
Derfor er det ikke nogen god løsning, at du ikke vil amme ham og lader ham græde i en times tid, hvorefter han så af udmattelse falder i søvn. Det lærer ham ikke at forbinde det at skulle sove med noget rart. Du skal derfor amme ham, men lige nu arbejde på, at han ikke falder i søvn med brystet. Prøv at lirke brystet ud af munden på ham og put ham i hans bed-side før han sover helt, eller prøv at nå dertil, hvor han selv slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover.. og flyt ham så over i hans bed-side, så han stadig er ved siden af dig, du kan lade ham mærke dig ved at lægge en beroligende hånd på han eller lignende, men så han lærer at sove i egen seng og ikke i din favn.
Det behøver ikke være et problem med snorken og rumsteren om natten, det kan sagtens være det, som gør, at han netop sover bedre sammen med jer, fordi han kan høre jer og fornemme, at han ikke er alene... Jeg er dog helt med på, at især far gerne vil have jeres dreng på eget værelse og det kan han naturligvis også komme. Og her synes jeg, at I skal udnytte, at I skal flytte den 1. december. Så han starter på eget værelse, når I flytter og så I bruger det naturlige skift til at vænne ham til nye rutiner.
Måden at gøre det på er at bruge samme seng, som han skal sove i på eget værelse. Det vil sige, at han må ske skal ud af sin bed-side og i stedet puttes i en tremmeseng. Så han allerede nu vænnes til sin nye seng, men stadig får brystet, har dig i nærheden, fornemmer at du er der for ham.
Du kan også begynde at putte ham med en putteklud og måske en sut, hvis han vil have en sådan nu... Ligesom du skal bruge bestemte kærtegn, synge en bestemt godnatsang osv. Så når han puttes på sit værelset til december, så er alt som det plejer at være - hans seng, hans putteritual, alt det du gør er genkendeligt og trygt - eneste forskel er, at sengen står et nyt sted.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan amme ham to gange dagligt til han er 1 år, og han skal ikke tilbydes flaske, hvis du holder fast i disse amninger. Alternativet til brystet er dog en flaske, så hvis du ønsker at stoppe amning nu, så vil det være godt at give ham flaske i stedet - han kan således også få flaske aften og sen aften, i stedet for brystet. Men ikke begge dele - så skal det i givet fald være sådan, at du ammer om aftenen og giver flaske sen aften...
Så... start med at tilbyde jeres dreng mere mad hele dagen igennem, følg en fast dagsplan og en fast rytme. Tilbyd ham brystet to gange i døgnet - aften og sen aften, og væn ham til ikke at skulle ammes efter midnat. Lad ham sove i sin bed-side ved siden af dig og gå herefter over til tremmesengen, så han vænnes til denne. Bibehold amning til han er 12 måneder, så han får denne tryghed når han også starter i vuggestue. Bibehold de rutiner, I har fået skabt, når I flytter, og væn ham til eget værelse det nye sted - netop via genkendelige og trygge rutiner.
Håber du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske