Svar: Kædedyne nødvendig - del II
21. oktober 2017
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for din tilbagemelding og nye spørgsmål :) Jeg vil naturligvis gerne uddybe mit tidligere svar:)
Først - jeg tror ikke, at I kan påføre jeres dreng et behov, som han ikke har - I har nu forsøgt at putte ham med kædedyne, tyngdepose og nu duni-duo, og hvis han har glæde af det, så vil I mærke det på ham med det samme - og hvis det ikke hjælper ham, så hjælper det ham ikke. Der sker således ikke noget ved at prøve, og I kan ikke "gøre ham handicappet", men I skal naturligvis forsøge at finde ud af, hvor meget "tynge" og "omsluttethed" han har behov for, og hvad der vil fungere bedst.
Børn i 8-10 måneders alderen sover generelt dårligt. Jeres dreng er, som I skriver, i separationsfasen, og det betyder, at han nu øver sig i at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd. Han vender sig måde motorisk og mentalt væk fra jer, vender sig ud mod verden og omgivelserne, andre personer, og dette medfører ofte en separationsangst og et barn som har ekstra meget behov for mor og far.
I vil opleve det både om dagen, aftenen og natten. Om dagen kan han reagere med gråd og protester, hvis I går fra ham. Han kan blive rigtigt ked af det, hvis I f.eks. går i køkkenet og lader ham være alene i stuen, eller hvis I går på toilettet uden ham. Han græder, selvom I kun er kortvarigt ude af syne, og han viser stor gensynsglæde, strækker armene ud mod jer ("tag mig op") og søger stor fysisk kontakt, når han ser jer igen.
Når han skal puttes, vil han ofte søge ekstra fysisk kontakt. Det er rigtig svært for ham at blive puttet og overgive sig til søvnen. Både fordi at han har svært ved at blive ladt alene og behovet for, at I er der, er større nu end tidligere. Men også fordi han vil have svært ved at slippe dagen og alle oplevelserne, svært ved at koble fra og give mentalt slip - ligesom han motorisk også vil have en meget stor rastløshed lige nu. Det er rigtig svært for ham at finde ro, når han skal sove - og også undervejs i søvnen.
Den store motoriske uro han har i kroppen, fordi han motorisk bruger sig selv mere og mere gør, at han har svært ved at ligge stille. Han får sig lagt i stillinger, han ikke selv kan komme væk fra, ligger f.eks. i kravlestilling og rokker frem og tilbage, banker måske hovedet ind i sengegavlen osv. Det foregår alt sammen i søvne, og det giver derfor urolige lure og meget uroligt nætter...
Han er altså lige nu i en fase i sin udvikling, hvor han mentalt skal finde ud af, at I forældre er der, selvom han ikke kan se jer. Og hvor han motorisk vil have meget svært ved at ligge stille, ligesom separationsfasen er en periode, hvor han vil have behov for at klynge sig lidt ekstra til jer og hvor han naturligt vil have brug for jeres nærhed.
Nogle børn har brug for lidt tid til at koble motorisk fra, før de er parate til at sove, så måske vil han have brug for at kravle rundt i sin seng, trække sig op ved tremmerne, sætte sig ned, tumle rundt igen, før han er parat til at sove og hvor han så måske vil have brug for at I hjælper ham til fysisk ro med håndpålæggelse og nærhed. Mange børn vil netop når de så er parate til at sove, have brug for at vi sætter os hos dem, holder hænderne beroligende på dem, hjælper dem fysisk med at samle sig selv....
Hvis jeres dreng motorisk har brug for tid til at finde ro, har brug for at kunne komme af med lidt overskudsenergi, før han kan slappe af i kroppen, så hjælper det ham ikke med tyngdeposer, kædedyner osv. Så vil det i stedet irritere ham, fordi han ikke kan bevæge sig... Og det samme kan naturligt ske om natten - nogle børn har glæde af at føle sig puttet og holdt i en fast stilling, fordi det hjælper dem med at slappe af i kroppen og bedre finde fysisk ro, mens andre børn skal have lov til at flytte på sig, skifte stilling selv, og hvor man naturligt skal anderkende dette behov og så undervejs hjælpe barnet med netop stillingskift, indtil han så lærer at kunne det på egen hånd...
Og I fortæller faktisk, at I om aftenen kan putte ham ved 19.30 tiden, hvor han falder i søvn af sig selv, og som jeg læser jeres brev, faktisk helt uden at I er der, men en gang imellem blot skal ind og give ham sutten - det lyder som mere, end de fleste kan forvente i denne alder :)
Det er rigtig godt, hvis I kan forsøge at holde fast i en nogenlunde ens dagsrytme, fordi det vil hjælpe ham med at føle sig parat til at sove, når det er puttetid. Netop fordi han er så opmærksom på verden omkring sig, så er det svært for ham at koble fra og sove i denne alder - og mange børn protesterer derfor mød søvnen og mod lurerne. Derfor kan det være en god idé, at putte ham lidt senere, end du måske gør lige nu - ligesom det nogle gange kan være en god idé at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, så han begynder at have en længere vågen og aktiv periode midt på dagen og derefter sover en længere middagslur - og så kan nøjes med to lure.
Det er helt normalt, at formiddagsluren ikke varer mere end 45 minutter, og sover han som nu også kun 45 minutter til middag, så skal han naturligvis have 3 lure dagligt, og den skal I give ham lov til :) Men, I kan også prøve at arbejde på en længere middagslur, så han kan springe dagens 3. lur over...
Mit forslag til en dagsrytme ser således ud:
Vågner og starter dagen som nu ca 6.30-7-00
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 og sover her ca 45 minutter som nu.
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små rugbrødshapsere med forskelligt smørtbart pålæg, vand af kop. Det kan være rester fra aftensmaden, og/eller det kan være mos/middagsretter fra glas.
Kommer i bad, frotteres rigtig godt med håndklædet, smøres med creme efter behov og gøres klar til middagslur.
Ammes eller flaske og puttes ca kl 13 til lur (altså senere end nu, fordi der kommer et bad ind imellem) Og sover derfor måske også en længere lur.
Eftermiddag 15-16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.
Dagens 3 lur springes evt over, fordi han har sovet en senere og længere middagslur. Men hvis han sover tidligt og kort middagslur, vil han naturligt skulle have en 3. lur her.
Aften 17.30-18: Mere og mere famliemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mere og mere mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl 19.30 som nu...
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover videre uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød
Den faste dagsrytme er med til at påvirke hans indre ur og dermed også hans fornemmelse for, hvornår han skal sove, være vågen og aktiv, hvornår han er sulten og skal spise osv. Og det er naturligvis også vigtigt, at han indtager mad og væske nok hele dagen igennem, for at kunne sove gode både dag og nat....
Jeg håber derfor, at dette også kan hjælpe jer lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske