Svar: Søvn det har stået på længe

19. oktober 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Hanne

Tak for dit brev, og dejligt at høre, at du har min bog om søvn og også har forsøgt at følge nogle af rådene i den... Desværre er der ikke ofte ikke nogen let løsning, når det kommer til at løse børns søvnproblemer. Alle børn er forskellige og har forskellige søvnproblemer med forskellige årsager. Derfor findes der ikke en universel opskrift, som virker på alle børn og på alle søvnproblemer.

I forhold til din datter, så vil hendes alder og udvikling spiller ind lige nu. Børn vil netop i 3-4 måneders alderen ofte sove kortere lure og gå sent i seng. I udlandet taler man om "4 Months Sleep Regression"... og derfor er der hos jer lige nu tale om en periode, men du skal naturligvis forsøge at hjælpe hende igennem denne periode på en god måde, så I fremadrettet får skabt nogle vaner og en rutine, som vil hjælpe hende til at sove godt på sigt og dermed også hjælpe dig.

Du kan desværre ikke bare lade stå til og regne med, at det hele ændrer sig af sig selv:) Du må meget gerne hjælpe hende til mere rytme nu - gerne hjælpe hende med at ...

Annonce

... sove 3 lure dagligt, sikre hendes mælkeindtag godt hele dagen igennem og lade mælk indgå som en fast del af hendes putteritual. Begynde at se hendes døgn inddelt i vågne og aktive perioder og så perioder, hvor hun skal hjælpes med at koble fra og finde ro, hjælpes til at sove... Jf. mit tidligere svar til dig :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og nej, det er ikke nogen god idé at starte op med grød. Hun er for ung, og det vil ikke hjælpe hende til at sove roligere og længere lure. Tværtimod. Hun skal være 4 måneder (mindst 17 uger) før du bør begynde med skemad. Hvis du starter tidligere, så kan du risikere, at hun får ondt i maven og derfor sover endnu mere uroligt, og faktisk kan du også starte så tidligt, at hun så ikke interesserer sig nok for skemaden, når hun bliver 6 måneder og faktisk har brug for den, så du til den tid får spiseproblemer...

Hvis du mener, at du kan få hende til at sove bedre med mere mad i maven, så bør du give hende mere mælk, altså supplere amningen med en flaske modermælkserstatning. Så hendes mælkeindtag sættes op - ikke så hun starter med grød...

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin