Svar: Søvn det har stået på længe
19. oktober 2017
Alder:
3 mdr.
Kære Hanne
Tak for dit brev, og dejligt at høre, at du har min bog om søvn og også har forsøgt at følge nogle af rådene i den... Desværre er der ikke ofte ikke nogen let løsning, når det kommer til at løse børns søvnproblemer. Alle børn er forskellige og har forskellige søvnproblemer med forskellige årsager. Derfor findes der ikke en universel opskrift, som virker på alle børn og på alle søvnproblemer.
I forhold til din datter, så vil hendes alder og udvikling spiller ind lige nu. Børn vil netop i 3-4 måneders alderen ofte sove kortere lure og gå sent i seng. I udlandet taler man om "4 Months Sleep Regression"... og derfor er der hos jer lige nu tale om en periode, men du skal naturligvis forsøge at hjælpe hende igennem denne periode på en god måde, så I fremadrettet får skabt nogle vaner og en rutine, som vil hjælpe hende til at sove godt på sigt og dermed også hjælpe dig.
Du kan desværre ikke bare lade stå til og regne med, at det hele ændrer sig af sig selv:) Du må meget gerne hjælpe hende til mere rytme nu - gerne hjælpe hende med at sove 3 lure dagligt, sikre hendes mælkeindtag godt hele dagen igennem og lade mælk indgå som en fast del af hendes putteritual. Begynde at se hendes døgn inddelt i vågne og aktive perioder og så perioder, hvor hun skal hjælpes med at koble fra og finde ro, hjælpes til at sove... Jf. mit tidligere svar til dig :)
Og nej, det er ikke nogen god idé at starte op med grød. Hun er for ung, og det vil ikke hjælpe hende til at sove roligere og længere lure. Tværtimod. Hun skal være 4 måneder (mindst 17 uger) før du bør begynde med skemad. Hvis du starter tidligere, så kan du risikere, at hun får ondt i maven og derfor sover endnu mere uroligt, og faktisk kan du også starte så tidligt, at hun så ikke interesserer sig nok for skemaden, når hun bliver 6 måneder og faktisk har brug for den, så du til den tid får spiseproblemer...
Hvis du mener, at du kan få hende til at sove bedre med mere mad i maven, så bør du give hende mere mælk, altså supplere amningen med en flaske modermælkserstatning. Så hendes mælkeindtag sættes op - ikke så hun starter med grød...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske