Svar: Vågner om natten og nattøj
17. oktober 2017
Alder:
17 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der kan være mange ting, som spiller ind hos jer og på jeres drengs opvågninger om natten. Det kan f.eks. handle om hans alder, udvikling, sygdom, drømmeaktivitet, tillærte dårlige vaner, behov for mere mad og væske, dagsrytme, søvn om dagen og meget mere...
Du fortæller, at du om natten skal gå med ham på armen, for at få ham til at sove. Og her er det vigtigt, at du er opmærksom på, at han ikke bør falde i søvn i din favn om natten. Hvis han falder i søvn i dine arme eller tæt ved siden af dig, så bliver det naturligt svært for ham at sove om natten, uden at du er der. Derfor er det vigtigt, at han lærer at sove i egen seng, forbinder sin seng med stedet, hvor han falder i søvn - og ikke sover tæt med dig.
Det svarer til, hvis du falder i søvn ved siden af din mand om aftenen, og i løbet af natten vågner du op, og vil putte dig ind til ham, men så opdager du, at han er væk. Hvis det sker, så vil du naturligt ikke kunne sove videre. Du vil vågne mere og mere op, ligge og lytte efter, hvor han er, kalde på ham, og til sidst måske rejse dig, stige ud af sengen og gå ud for at lede efter ham, fordi han skal være der - det er utrygt, at han pludselig er forsvundet. Og på samme måde vil jeres dreng have det, hvis han falder i søvn tæt med dig, og du så om natten forsvinder.
Også dagsrytmen kan være værd at kikke lidt på. Er han begyndt at sove en lur dagligt? De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at trives med en lidt længere middagslur, og måden hele dagens rytme forløber på, vil naturligt påvirke natten. I en alder af snart 18 måneder, vil hans søvnbehov ligge på 13-13.5 times søvn i døgnet. Det betyder, at han f.eks. kan sove middagslur fra kl 12-14/14.30 og så sove ca 11 timers nattesøvn f.eks. fra kl 20-07.
Det er vigtigt, at han starter dagen til samme tid hver dag, fordi det sætter rytmen for resten af dagen. Det er vigtigt, at du forsøger at følge faste spisetider, faste tidspunkter for leg og aktivitet, faste tidspunkter for søvn. Jo mere fast rytme, og jo mere ens rytmen kører uanset om det er hverdag eller weekend, om han er i vuggestue eller derhjemme, jo bedre vil han ofte sove. Samtidig sikrer det, at han ikke misser et måltid eller to, men får sit behov tilstrækkeligt dækket hele dagen igennem, så du på den måde også udelukker, at han vågner om natten, fordi han reelt er sulten eller tørstig. Han må f.eks. også meget gerne få en godnatgrød, som en fast del af hans putteritual.
Med hensyn til påklædning om natten, så afhænger dette af årstiden og af jeres temperatur i soveværelset. Det anbefales, at soveværelsestemperaturen ligger mellem 16-20 grader, og det kan være en god idé, hvis du kan åbne vinduet på klem og lukke døren ind til soveværelset, før han puttes, så værelset er fyldt med frisk kølig luft, når han lægges til at sove. Under søvn vil det være fint at vinduet lukkes.
En bodystocking med kort ærme og derudover en natdragt, så han har to lag på, lyder meget fint og alderssvarende. Har han en juniordyne? Det vil være rigtig dejligt for ham nu med en større dyne, som han kan putte sig mere med :)
Hvis han sveder meget, så kan du godt vælge at lade ham sove i et enkelt lag tøj. Det kan også være en god idé at vælge undertøj eller nattøj i uld, fordi det kan suge sveden og stadig virke tørt, hvor bomuld ikke kan suge nær så meget, og det kan derfor gøre, at han hurtigere bliver kold, hvis han sveder. Uld kan også hjælpe ham med at holde varmen, hvis han sparker dynen af om natten.
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske