Svar: Vågner om natten og nattøj

17. oktober 2017

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Der kan være mange ting, som spiller ind hos jer og på jeres drengs opvågninger om natten. Det kan f.eks. handle om hans alder, udvikling, sygdom, drømmeaktivitet, tillærte dårlige vaner, behov for mere mad og væske, dagsrytme, søvn om dagen og meget mere...

Du fortæller, at du om natten skal gå med ham på armen, for at få ham til at sove. Og her er det vigtigt, at du er opmærksom på, at han ikke bør falde i søvn i din favn om natten. Hvis han falder i søvn i dine arme eller tæt ved siden af dig, så bliver det naturligt svært for ham at sove om natten, uden at du er der. Derfor er det vigtigt, at han lærer at sove i egen seng, forbinder sin seng med stedet, hvor han falder i søvn - og ikke sover tæt med dig.

Det svarer til, hvis du falder i søvn ved siden af din mand om aftenen, og i løbet af natten vågner du op, og vil putte dig ind til ham, men så opdager du, at han er væk. Hvis det sker, så vil du naturligt ikke kunne sove videre. Du vil vågne mere og mere op, ligge og lytte efter, hvor han er, kalde på ham, og til sidst måske rejse dig, stige ud af sengen og gå ud for at lede efter ham, fordi han skal være der - det er utrygt, at han pludselig er forsvundet. Og på samme måde vil jeres dreng have det, hvis han falder i søvn tæt med dig, og du så om natten forsvinder.

Også dagsrytmen kan være værd at kikke lidt på. Er han begyndt at sove en lur dagligt? De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at trives med en lidt længere middagslur, og måden hele dagens rytme forløber på, vil naturligt påvirke natten. I en alder af snart 18 måneder, vil hans søvnbehov ligge på 13-13.5 times søvn i døgnet. Det betyder, at han f.eks. kan sove middagslur fra kl 12-14/14.30 og så sove ca 11 timers nattesøvn f.eks. fra kl 20-07.

Det er ...

Annonce

... vigtigt, at han starter dagen til samme tid hver dag, fordi det sætter rytmen for resten af dagen. Det er vigtigt, at du forsøger at følge faste spisetider, faste tidspunkter for leg og aktivitet, faste tidspunkter for søvn. Jo mere fast rytme, og jo mere ens rytmen kører uanset om det er hverdag eller weekend, om han er i vuggestue eller derhjemme, jo bedre vil han ofte sove. Samtidig sikrer det, at han ikke misser et måltid eller to, men får sit behov tilstrækkeligt dækket hele dagen igennem, så du på den måde også udelukker, at han vågner om natten, fordi han reelt er sulten eller tørstig. Han må f.eks. også meget gerne få en godnatgrød, som en fast del af hans putteritual.

Med hensyn til påklædning om natten, så afhænger dette af årstiden og af jeres temperatur i soveværelset. Det anbefales, at soveværelsestemperaturen ligger mellem 16-20 grader, og det kan være en god idé, hvis du kan åbne vinduet på klem og lukke døren ind til soveværelset, før han puttes, så værelset er fyldt med frisk kølig luft, når han lægges til at sove. Under søvn vil det være fint at vinduet lukkes.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

En bodystocking med kort ærme og derudover en natdragt, så han har to lag på, lyder meget fint og alderssvarende. Har han en juniordyne? Det vil være rigtig dejligt for ham nu med en større dyne, som han kan putte sig mere med :)

Hvis han sveder meget, så kan du godt vælge at lade ham sove i et enkelt lag tøj. Det kan også være en god idé at vælge undertøj eller nattøj i uld, fordi det kan suge sveden og stadig virke tørt, hvor bomuld ikke kan suge nær så meget, og det kan derfor gøre, at han hurtigere bliver kold, hvis han sveder. Uld kan også hjælpe ham med at holde varmen, hvis han sparker dynen af om natten.

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder