Svar: Søvn, skrigeri og gråd
15. oktober 2017
Alder:
3 mdr.
Kære Mh.
Tak for dit brev, tillykke med den lille pige og velkommen til :)
Det er utroligt hård at have et barn, som græder rigtig meget og som er svær at trøste og berolige. Og som nybagte forældre bliver man naturligt i tvivl om, hvorvidt noget er galt - er der noget galt med jeres datter eller noget galt med det I forældre gør... og det er naturligt ikke en rar følelse.
Du fortæller, at din datter har kolik, og jeg går derfor ud fra, at I har været forbi lægen, som har konstateret, at hun ikke har smerter fra nakke, skuldre, hofte eller andre steder, som kan forklare, at hun græder meget. Kolik er en udelukkelsesdiagnose, og det betyder at man skal have udelukket at der er en fysiologisk forklaring på, at hun græder meget. Når man stiller diagnosen kolik, så er der tale om et sundt og rask barn, som trods dette græder...
Den nyeste forskning tyder på, at børn med kolik græder, fordi deres nervesystem er umodent. Denne umodenhed medfører, at de har svært ved at regulere deres følelser. De er mere "følsomme" og derfor mere utrøstelige. De har sværere ved at falde til ro, når de bliver taget op og forsøgt trøstet af mor og far. Samtidig bliver de let overstimulerede, hvilket forstærker deres gråd. Børn med kolik græder i længere tid af gangen, Og når de begynder at græde, så tager det længere tid for dem at falde til ro. De græder altså i længere tid og de er svære at trøste, fordi deres nervesystem og dermed evne til selvregulering er umodent...
Disse børn græder ofte mest omkring 2 måneders alderen og så stopper det ofte af sig selv, når barnet er mellem 12-16 uger gammelt. Og du beskriver faktisk, at du begynder at kunne fornemme en lille bedring nu, jeres datter er begyndt at græde lidt mindre end hun tidligere har gjort, og det er rigtig godt :)
Undersøgelser viser, at børn græder mindre, når de er på arm eller har tæt kropskontakt med mor eller far. Og der er ingen tvivl om, at det hjælper jeres datter, at I netop har valgt at give hende masser af nærhed og tæt fysisk kontakt. Det er også rigtig godt med slyngevuggen, fordi det kan give hende en følelse af at være omsluttet, det minder om at være i favn og når hun bliver bevæget, så føles det lidt som hvis I går med hende, og det er beroligende for hende. Derfor må I gerne blive ved med at gøre som I gør og netop med kærtegn, nærhed, tæt fysisk kontakt og brug af slyngevuggen hjælpe hende til at sove lidt længere lure i løbet af dagen.
Når det er sagt, så behøver hun dog ikke at sove 5-6 timer i streg, som du fortæller, at hun tidligere har gjort. Faktisk vil det være lidt problematisk, hvis hun gør det. Det vil i stedet være rigtig godt, hvis du kan forsøge at hjælpe hende til en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt, - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen - og hvis disse lure samlet set kan vare 5 timer og hun så om natten kan sove ca. 10 timer. Så vil hendes søvnbehov være rigtig fint dækket ind.
Det betyder også, at hun om aftenen måske vil gå senere i seng, end I lige umiddelbart tænker er hendes behov, ligesom hendes 3 lur måske skal ligge tidlig aften, hvorefter hun så vil have en længere vågenperiode og måske først være parat til at sove når klokken er 22. Mange børn vil i 3 måneders alderen gå sent i seng, og det er heltnormalt for deres rytme, så måske er jeres udfordringer om aftenen, at I putter hende før hun egentlig er parat, eller tænker, at hun skal sove sammenhængende, hvor hun i stedet blot har brug for en powernap (nogle børn sover 4 lure i stedet for 3)...
Jeg er helt med på, at du gerne vil kunne trille en daglig tur med barnevognen, og det synes jeg også, at du skal forsøge at få ind i jeres rytme. Det vil være rigtig godt, hvis du giver hende mælk, som en fast del af hendes putteritual, og derudover kan det være en rigtig god idé, hvis du kan svøbe hende eller måske putte hende i en sovepose. Soveposen kan give hende følelsen af at være omsluttet og det vil minde om at ligge i din favn. Den gør at skiftet fra favn og ned i barnevognen ikke virker så voldsomt for hende, og du kan med fordel amme hende, når hun er puttet i sin sovepose, og når der så er ro på og hun virker parat, så bærer du hende ned i barnevognen og triller en tur...
Måske har hun brug for to amninger, så du ammer hende, skifter hendes ble og gør hende klar til at sove, putter hende i soveposen og ammer hende igen imens hun ligger der. Evt. giver hende en sut og en klud der dufter af dig ved ansigtet, og så putter du hende i barnevognen og triller en tur. Hun skal dermed ikke puttes i barnevognen vågen, men næsten sovende.
Jeg tænker, at hvis hendes nervesystem er lidt umodent, så kan det naturligt også gøre, at hun har svært ved at lade roen kommer over sig og mærke, når hun er træt. Derfor vil det være rigtig godt, at du netop med sovepose, mælk, kærtegn luller hende i søvn, når det er sovetid. Og nogle gange kan det være en god idé at kikke lidt på klokken, fremfor at se på hende - og det vil ofte være rigtig fint, hvis der går 2-2.5 time imellem hendes lure. Naturligvis vil det afhænge af, hvor lange hendes lure er. Jo kortere lur hun sover, jo hurtigere bliver hun ofte træt efterfølgende...
Du kan også med fordel prøve at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, fordi badet er med til at aktivere hende både motorisk og mentalt. Hun bliver rigtig godt stimuleret, hvilket hjælper hende til at kunne sove bedre, når det så er sovetid. Hendes vågenperiode bliver også forlænget lidt og får hun så mælk lige før hun puttes, så sover hun måske en længere middagslur.
Nogle gange kan du også med fordel lægge dig med hende i dobbeltsengen, amme hende og lade hende falde i søvn ved siden af dig. Det kan også give dig mulighed for selv at få lidt hvile, hvilket også er vigtigt, så du har overskud til at være der for hende, når hun er ked af det og ikke kan finde ud af at koble fra og finde ro :)
Det er vigtigt, at du forsøger at hjælpe hende med at sove, så hun forbinder søvnen med noget der er rart og hyggeligt. Det skal helst ikke blive en magtkamp og noget der er forbundet med gråd og ubehag. Tryghed er alfa omega for gode søvnvaner fremadrettet. Og lige nu er det okay, at I holder hende i bevægelse i slyngevuggen - det kan I arbejde på at ændre hen af vejen...
Når hun græder om aftenen, så kan det som sagt godt være fordi I skal forsøge at se lidt på rytmen og medtænke om hun skal puttes til natten senere, have en powernap i løbet af aftenen, eller hvad hendes behov er... Det kan dog også sagtens tænkes, at hun græder fordi hun er så fyldt med indtryk, at hun slet ikke kan koble fra og finde ro.
Hun oplever verden mere og mere bevidst nu. Hun følger rigtig godt med, hun kan se længere, oplever rummet, hun er i på en anden måde. Hun oplever med alle sine sanser og nogle gange bliver hun derfor overtræt - og grædende. Som forældre kan man nogle gange blive frustreret og derfor forsøge 117 ting i håb om, at noget må hjælpe - I tager hende op, prøver at lægge til brystet, tjekker bleen, forsøger at putte hende, prøver med sutten, kommer op og over til far, går med hende, tilbage til mor, prøver med brystet igen, forsøger at aflede med en rangle, tilbage til far, går med hende, tjekker bleen, forsøger at putte igen... Og det I gør er faktisk at tilføre hende endnu flere stimuli, som er det, hun protesterer over.
Derfor er det bedste I kan gøre nogle gange at holde jer til meget få ting. Svøbe hende, amme hende, lade hende finde roen på fars brystkasse... eller hvad I nu fornemmer vil virke bedst og hjælpe hende til størst ro :) Og nogle gange, så er det eneste der virker at gå rundt med hende, vugge hende og synge for hende, og så er det sådan lige nu :)
På sigt skal hun naturligvis vænnes til ikke at sove i favn og lære at sove uden at være i bevægelse. Men der er også vigtigt at hun får sin søvn. Prøv derfor om I kan finde en balance, hvor I f.eks. om dagen forsøger at hjælpe hende til at sove lidt for sig selv, men om aftenen giver hende den ekstra nærhed, som hun tydeligvis har brug for der... Hun er stadig en meget lille pige, og det er helt naturligt, at hun viser et stort behov for nærhed, favn og tryghed :)
Jeg håber, at du kan bruge dette videre, og derudover vil jeg anbefale dig meget at læse især to af mine bøger "Helens bog om gråd og trøst" og "Helens bog om børn og søvn".
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske