Svar: 7 mdr og urolig søvn
13. oktober 2017
Alder:
7 mdr.
Kære Nanna
Tak for dit brev, og velkommen tilbage :) Dejligt at høre fra dig igen, og hvor dejligt at I har fået en lillebror! Jeg beklager svartiden, som skyldes, at de sidste dage er brugt på babymesse i Øksnehallen...
Dagsplanen ser umiddelbart rigtig fint ud. Det lyder helt alderssvarende med 4 flasker i døgnet. Jeg anbefaler ofte, at man fjerner flasken om formiddagen og giver flaske før middagsluren - du gør det modsat, og det er naturligvis helt okay, - det lyder som om, at det fungerer godt :)
Det lyder også rigtig fint med skemad - grød, grøntsager, kød, fisk, mere og mere jeres mad, gnave mad i hånden og mad der smager af mere - alt i alt lyder han til at være rigtig godt med. Det går også super fint motorisk, han triller, kryber og møver sig af sted, er motorisk aktiv og følger også godt med i hvad der sker omkring ham - så dejligt!
Sååå.... hvorfor de urolige nætter? Jeg tænker, at det både hænger sammen med hans alder og den udvikling han går igennem. Det er naturligt stadig svært for ham at skifte stilling i søvne og han får sig lagt i stillinger, hvor han har brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt igen. Han drømmer også rigtig meget - alt hvad han oplever, skal bearbejdes når han sover, og det betyder ekstra drømmeaktivitet og dermed også ekstra mental uro og dermed urolig søvn...
Og så lyder det også som om, at han er blevet eller er ved at blive uhensigtsmæssigt afhængig af din favn. Du fortæller, at du ofte lægger dig med ham for at holde ham sovende, og hvis du ikke er der, så sover han meget uroligt. Du skriver også, at han om natten sover i dobbeltsengen, og far er flyttet til sofaen... og så fortæller du at "han falder i søvn hos os med flasken og jeg kan ikke få mælken i ham hvis vi sidder i stuen". Det lyder for mig som om, at jeres dreng har et søvnassociationsproblem, som handler om, at han er afhængig af din favn for at kunne sove.
Søvnassociationer er ting, vi forbinder med at skulle sove. Det er de ting eller de rutiner, som vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Voksne læser måske en bog, og små børn har f.eks. brug for at få bryst/flaske, blive vugget, få en sut, putteklud eller lignende.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, beroligende ord som ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng, forbinder sin seng med stedet, hvor det skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af de voksne. Og nogle gange, så bliver det, som i starten var godt, til et uhensigtsmæssigt ritual - og det er sket hos jer. Jeres dreng er til dels blevet uhensigtsmæssig afhængig af sin flaske og også af din favn.
Da jeres dreng kun er 7 måneder gammel, så skal han stadig have mælk som en fast del af sit putteritual. MEN han skal ikke falde i søvn med sin flaske i munden. Det er vigtigt, at han slipper flasken og registrerer, at den er væk, når han overgiver sig til søvnen.
Det er også vigtigt, at han ikke længere falder i søvn i din favn, men lærer at sove i sin seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han falder i søvn. Det er utrygt for ham, at falde i søvn et sted, blive flyttet og vågne op et andet sted - og du kan naturligvis godt bibeholde at lade ham sove i dobbeltsengen fremfor tremmesengen, men det er synd for far, at han skal sove på sofaen, og derfor vil det være rigtig godt, hvis jeres dreng kan lære at forbinde sin seng med stedet, hvor han sover.
Og her er det faktisk en fordel, at I giver flaske, fordi den kan gives direkte i hans seng, så i stedet for at du sidder med ham i din favn eller lægger dig med ham i din seng, så vil jeg anbefale, at du putter ham i tremmesengen og giver ham flasken der. Du må meget gerne elevere hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op ved hovedenden.
Og når du så putter ham og giver ham flasken, så skal du prøve at nå dertil, hvor han slipper flasken, smiler til dig, triller om på siden og sover. Så han puttes i egen seng, forbinder sin seng med stedet, hvor han sover, får sin flaske, men slipper den før han falder i søvn - og hvor du så med dine hænder, kærtegn, beroligende ord osv. hjælper ham det sidste stykke ind i søvnen. Og når og hvis han så vågner i løbet af aftenen og natten, så bruger du samme beroligende ord, kærtegn osv. så det er så genkendeligt som muligt for ham, og dermed trygt.
Det er ikke nogen god idé at give ham flaske i stuen og bagefter gå på værelset. Søvn er altid forbundet med adskillelse fra forældrene, så hvis I starter med flaske i stuen og derefter går på værelset, så risikerer I at skabe en følelse hos ham om, at I forlader det trygge og dejlige, og i stedet starter den forfærdelige separation, og det er dette han så protesterer imod. Derfor er det vigtigt, at I lader flaskegivning og putteritual foregå der, hvor I ønsker, at han skal sove.
I kan overveje, om han vil trives med at komme på eget værelse. Det kan være en god idé, hvis du tænker, at nogle af hans opvågninger skyldes drømmeaktivitet og at du måske reagerer lidt for hurtigt på ham om natten, så hvis I sov hver for sig, så ville du måske ikke reagere og han ville af sig selv komme videre i søvnen...
Eller I kan også overveje, om det kan hjælpe jer at koble hans tremmeseng til dobbeltsengen. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Det skal i naturligvis sikre jer er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det giver den mulighed, at han stadig kan blive puttet i sin egen seng og forbinde den med stedet, hvor han skal sove, men du kan ligge i din seng lige ved siden af ham og er stadig så tæt på, at du kan berolige ham med dine hænder, kærtegn osv. om natten - og far kan så blive i soveværelset...
Det I skal arbejde på nu er altså at lære ham at sove uden at have flaske i munden og uden at falde i søvn i favn, men kunne overgive sig til søvnen i egen seng og hvor du fysisk er mere og mere på afstand... :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske