Svar: Nattevaner

11. oktober 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Kris

Tak for dit brev :) Det er et stort og bredt spørgsmål - hvordan man skaber gode søvnvaner for sit barn, men jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)

Det er som udgangspunkt vigtigt, at du lader din dreng falde i søvn der, hvor du ønsker han skal sove. Det betyder, at han skal falde i søvn i sin seng, så han forbinder sin seng med stedet hvor han sover. Hvis han falder i søvn i din favn og derefter flyttes til sin seng, så vil han om natten registrerer, at han ligger et andet sted og derfor blive utryg, vågne op og ikke kunne finde ro og sove videre, før han kommer op i din favn igen.

Det er også rigtig godt, hvis du kan undgå at give ham sutten i munden, hver gang han vågner, eller hver gang du hjælper ham med stillingskift om natten. Hvis du konsekvent giver din dreng sutten i munden, hver gang han har små opvågninger i sin søvn, så udløser du et behov hos ham om at sutten skal være i munden. Han lærer, at han ikke kan sove uden sin sut, han lærer, at hver gang han vågner, så kommer du og giver ham sutten.

Når han sover godt, så slappes alle muskler i kroppen også kæbemusklen og sutten falder ud, det er helt naturligt. Men hvis du giver ham den, hver gang han vågner, så lærer du ham, at han ikke kan sove uden, og så får han en vane med at vågne hver gang sutten tabes.. det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn.

Derfor er det vigtigt, at du forsøger at hjælpe ham videre i søvnen uden sut i munden og uden at tage ham op, vugge ham, gå rundt med ham eller ...

Annonce

... lignende. Prøv i stedet om du kan berolige ham med hænder, kærtegn, beroligende ord osv. - og helst hvor han ligger, og hvor han er faldet i søvn.

Du må gerne hjælpe ham med stillingskift - med den alder han har så sker der rigtig meget med ham motorisk og han vil i søvne kunne rejse sig, bevæge sig ud i kanten af sengen, lægge sig op i kravlestilling og ligge og vugge frem og tilbage. Han vil have en stor motorisk uro og have svært ved at finde en stillling, som er rar for ham at ligge i, ligesom han naturligt får sparket dynen af i søvn. Der sker ikke noget ved, at du hjælper ham med stillingskift - at du hjælper ham med at komme om på den anden side, blive lagt ind i midten af sengen, få dynen på igen osv. I takt med at han bliver motorisk stærkere om dagen, vil han også blive det om natten og derfor vil han på sigt kunne ændre stilling selv og uden din hjælp :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Han kan også, med den alder han har nu, godt lære at finde sin sut i søvne. Her skal I starte med at lære ham det om dagen, give ham sutten i hånden og lade ham selv vende den rigtigt og putte den i munden - eller lægge den på bordet, lade ham selv tage den og putte den i munden. Og når han kan det om dagen, så overfører du det til om natten. Fyld flere sutter i sengen, koble gerne sutter på en stofble, så er det lettere at finde og hjælpe ham så med at søge efter en sut, få den i hånden og selv komme den i munden.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre. Derudover kan du læse meget mere i min bog "Helens bog om børn og søvn":)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!