Svar: Sove på eget værelse - 10 mdr.
3. oktober 2017
Alder:
10 mdr.
Kære Thomas' mor
Tak for dit brev og alle dine tanker :) Jeg er ked af at høre, at du har fået en hjernerystelse, som stadig giver dig problemer. Jeg håber, du er okay :)
Som udgangspunkt skal man ikke ændre på noget, der fungerer. Og hos jer fungerer det rigtig godt at sove i samme værelse - og det må I meget gerne gøre. Det er rigtig fint, at Thomas sover i egen seng, forbinder sin seng med stedet, hvor han sover, puttes med egen dyne osv. Det er super.
I forhold til vuggedød, så anbefales det, at forældre og børn sover i samme rum indtil 6 måneders alderen, og herefter KAN barnet flyttes til eget værelse. Det betyder dog ikke, at barnet SKAL flyttes til eget værelse! Behovet for at sove hver for sig er opstået i takt med, at vi har fået større boliger, hvor børn har eget værelse. Nogen har børneafdelinger i den modsatte ende af huset ... For 50 år og mere siden, sov de fleste sammen. Forældre sov sammen med de mindste børn, og de større børn sov sammen. I mange andre lande, er det også helt naturligt, at man sover sammen.
I princippet må I gerne sove sammen, så længe I alle tre trives med det, men der er naturligvis lidt ting at overveje :) I forhold til alder og udvikling, og hvornår det kan anbefales at forsøge sig med flytning til eget værelse, så vil de fleste børn være meget tryghedssøgende i 8-10 måneders alderen, 13-15 måneders alderen, 18-20 måneders alderen og igen, når de er omkring 2.5 år.. Hvis I vil flytte Thomas til eget værelse, kan det derfor være en god idé at forsøge at ramme uden om disse tidspunkter. Det betyder, at I f.eks. kan forsøge nu, eller når han bliver omkring 16 måneder gammel, eller vente til han bliver omkring 2 år... eller bare vente og se, hvad tiden bringer :)
Når I flytter ham til eget værelse, vil det være rigtig godt, at der ikke samtidig sker andre ændringer i hans hverdag. Det kan være start i dagpleje/institution, at han er inde i en sygdomsperiode, at han skal være storebror... Når han flytter til eget værelse, er det også vigtigt, at det er på et tidspunkt, hvor I har overskud til at flytte ham, være der for ham og rumme de følelser, som måske vil opstå, fordi der skal indføres nye rutiner og ritualer.
Det bliver ikke nødvendigvis sværere at flytte ham, fordi han bliver ældre. Det vigtige er, at man forinden har indført et ritual, som kan fungere på eget værelse. Så alt er som det plejer at være, at han puttes med sin bamse, putteklud, får læst historie eller lignende som han plejer - eneste forskel er, at hans seng står et andet sted. Jo færre ændringer man kan give på en gang, jo bedre er det :)
Derudover så skal man, når man vælger at sove sammen med sine børn, gøre sig lidt overvejelser omkring sexliv. Det er vigtigt, at man som forældre har mulighed for at have et godt sexliv, og i det hele taget har mulighed for at vise hinanden kærtegn. Det kan være svært med et barn i dobbeltsengen / i soveværelset. Jo ældre barnet bliver (2, 3, 4 år), jo mere nødvendigt vil det være, at sex foregår et andet sted, end barnet er. Et barn der vågner op og ser mor og far igang med noget, det ikke forstår, kan godt blive meget forskrækket, og det kan virke meget voldsomt ...
Der er naturligvis ingen der siger, at man ikke kan have sex alle mulige andre steder end i soveværelset, og det kan sagtens fungere - men foregår det i soveværelset, så vil det på sigt være hensigtmæssigt, at der ikke er børn i soveværelset imens... :)
Såå... lige nu er der ikke nogen grund til, at I flytter Thomas på eget værelse. De rutiner I har, trives I alle tre med, og I sover alle godt - og samtidig har du ikke på nuværende tidspunkt overskud til at flytte ham på grund af din hjernerystelse. Så prøv at vurdere hen af vejen og se, hvornår I føler, at det rette tidspunkt vil være. Det er kun jer selv, som kan fornemme dette, og du gør ikke noget forkert ved, at I sover i samme værelse lige nu:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske