Svar: Den svære svære søvn
25. september 2017
Alder:
6 mdr.
Kære Sofie
Tak for dit brev, det er rigtig godt, at du skriver tilbage :)
Lige nu sker der udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng, og jeg er helt enig med dig i, at det godt kan være en god idé at vente til senere, med at ændre søvnvaner. Som du selv skriver, så er det voldsomt opslidende for jer alle, hvis I skal kæmpe om at få ham til at sove og det føles naturligt forkert!
Og som udgangspunkt så skal man ikke ændre søvnvaner, hvis de rutiner man har, fungerer for både barn og forældre. Og det lyder som om, at det hos jer fungerer nogenlunde at bruge slyngevuggen, og det behøver du derfor ikke ændre på lige nu.
Når det er sagt, så er det dog stadig en rigtig god idé, hvis du kan prøve at minimere behovet for vugning og bevægelse. Så du kan altså stadig godt putte ham i slyngevuggen, og vugge ham, men prøv om du gradvist kan vugge ham mindre og mindre. Lige nu lyder det som om, at du skal vugge/gynge ham meget voldsomt, prøv om du kan gøre det gradvist mindre voldsomt, så han vænnes til at skulle bevæges lidt mere blidt. Og prøv om du hen af vejen kan nå dertil, hvor du kun vugger ham, når han giver lyd fra sig, småklynker, græder.. men holde ham stille, når han ikke siger noget. Så du på den måde vænner ham til, at det er helt okay at ligge stille og bare kikke, uden at være i bevægelse.
Derudover tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at give ham længere vågne perioder og hjælpe ham med at være aktiv både motorisk og mentalt, så han bliver fyldt godt op med indtryk og samtidig også bruge sig selv motorisk - og dermed er mere parat til at finde roen, når han så skal sove. Det kan nogle gange være en god idé at give ham et bad midt på dagen. Badet stimulerer ham godt og forlængere hans vågenperiode og efterfulgt af god frottering med håndklædet og blive smurt med lidt creme osv. kan det hjælpe til ro. Især hvis badet ligger ca. en time før han puttes. Et bad kan derfor med fordel ligge mellem formiddagslur og middagslur. Det kan også gøre, at hans middagslur måske kommer til at ligge lidt senere, så han kan nøjes med to lure dagligt... at få minimeret antallet af lure, kan også minimere antallet af kampe i løbet af dagen, hvilket bestemt også har sine fordele :)
Det kan nogle gange være en god idé at tilbyde ham flasken, der hvor I ønsker, at han skal sove. Så han ikke får flaske i favn, men får den i f.eks. barnevognen eller i tremmesengen... Det kan være en måde at lære ham at falde i søvn et andet sted end i slyngevuggen, og samtidig en måde hvorpå I hjælper ham med at finde roen og koble fra. Jeg ka se, at I har forsøgt det med held enkelte gange, og det kan være en udmærket måde at hjælpe ham i søvn på. Så det kan derfor også forsøges.
Og så tænker jeg også, at det vil være rigtig godt, hvis du nogle dage stadig forsøger med barnevognen, så han igen vænnes til at kunne sove i denne. Det er praktisk i hverdagen, og det hjælper jer betydeligt både nu og fremover, hvis han kan sove i sin vogn. Det betyder dog ikke, at han skal puttes i sin vogn. Faktisk tænker jeg, at netop på grund af hans alder og udvikling, så bliver han frustreret, når du putter ham "holder hånden på ham, nusser ham på maven, synger for ham" osv. For han vil ikke ligge ned, han vil ikke sove, han vil op, følge med og protesterer derfor voldsomt.
Og derfor vil jeg foreslå dig, at du i stedet sætter ham op i barnevognen. Du kan elevere ryglænet, så han har lidt støtte i ryggen, men ellers skal han sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet osv. og få en fornemmelse af at opleve og ikke skulle sove. Og først når han så virker parat, så lægger du ham ned. Du må her vurdere, om han vil have glæde af flasken før han sættes i vognen, eller om han evt. kan få sin flaske, når han er træt og parat, og flasken vil så hjælpe ham med at overgive sig det sidste stykke vej...
Det vil sige, at en dagsplan så kommer til at se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og dagen begynder
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden at gumle på, frugtmos og vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur. Sæt ham gerne i barnevognen, tril en tur og lad ham opleve og blive fyldt op med indtryk og læg ham først ned, når han virker het parat.
Frokost 11: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme efter behov osv.
Flaske og puttes til middagslur måske kl 13 - og puttes her i slyngevuggen, fordi han sover længere lur i den og det er godt, hvis han hjælpes til at sove en længere lur her midt på dagen :)
Eftermiddag 16: Frisk frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.
Flaske og sover måske en powernap, eller den springes over, så han nu sover to lure dagligt. Det afhænger naturligt af, hvor sent middagsluren ligger og hvor lang den er.
Aften 17.30: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, og han får derefter grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten måske ca. kl 19 - igen afhænger det af, hvor lang middagsluren er og hvorvidt han har sovet to eller tre lure i løbet af dagen. Hvis han har sovet 3 lure, så vil hans puttetidspunkt nok ligge senere.
Sen aften eller først på natten 23-02 Drømmeflaske... Hvis han vågner af sig selv omkring midnat, så må I meget gerne prøve at give ham en flaske der. At få mælk sen aften, kan godt være med til at gøre, at han så sover bedre og mere sammenhængende efterfølgende... Hvis han trives med at sove sit længste søvnstræk om aftenen og først på natten og ikke vågner, så er det fint, at give ham flasken i løbet af natten, når han så melder sig selv....
Jeg ved fra et af dine tidligere breve, at jeres dreng har haft problemer med eksem. Har han stadig det? Børneeksem klør rigtig meget, derfor sover børn med børneeksem ofte rigtig dårligt, og hvis han ikke får søvn nok, så bliver han naturligt mere urolig og grædende om dagen... Børn, som lider meget af eksem, vil ofte være mere trætte og pjevsede, når eksemen er i udbrud. De sover uroligt, og huden føles varm og klør, og det svier også ind imellem. Især hvis barnet lige efter et bad puttes under en dyne, kan eksemet blusse op, og barnet får det rigtig skidt.
Derfor er det vigtigt, at du lægger badet en times tid før han skal sove, så hans hud har mulighed for efterfølgende at få lidt luft.. Derudover kan det være en god idé at overveje følgende:
- Gør det til en hyggestund og en del af jeres putteritual, at smøre ham ind i creme. Han har brug for god hudpleje døgnet rundt, og det er en god idé at udnytte dette i forbindelse med at han skal hjælpes til ro og slappe af i kroppen.
- Sørg for, at hans hud får luft og undgå at putte ham direkte efter et bad. Et kortvarigt bad er dog helt okay og brug ikke meget varmt vand. Det kan udtørre huden ekstra. Børn med meget eksem, hyppige udbrud og irriteret hud kan have stor glæde af et hurtigt karbad og hurtig indsmøring efterfølgende. Børn med mindre eksem og kun sjældent irritation og betændelse i eksemen kan have det bedre med færre bade om ugen.
- Brug en mild hudvenlig sæbe med en god pH værdi – gerne uden parfume og hormonforstyrrende stoffer, vælg gerne svanemærket. Og sørg for at skylle sæben grundigt af huden efter vask.
- Undgå at bruge badeolie i vandet, da det lægger en hinde på huden. Brug i stedet en fugtighedscreme hurtigt efter badet. Ved at bruge en fugtighedscreme holder cremen på den fugtighed, som huden har opsuget under badet.
- Varier mellem typen af creme - fugtighedscreme og fedtcreme efter årstid og behov, tid på dagen og hvordan hans hud har det. Og brug rigeligt med creme :)
- Vælg cremer der er uden parfume og hormonforstyrrende stoffer og med en fedtprocent på 60-75 procent, eventuelt med glycerol, da det kan virke rart på irriteret hud.
- Skal han smøres med receptpligtig creme, så følg lægens anvisning.
- Undgå cremer, som indeholder carbamid. Det kan svie og irritere hans hud ekstra.
- Vælg svanemærkede produkter og produkter med Astma-Allergi Danmarks blå krans.
- Vær opmærksom på det tøj, du putter ham i. Nattøj og undertøj i uld, kan kradse og give kløe. Hvis han har brug for den varmende effekt, som uld kan have, så kan du enten forsøge med bomuld inderst og uld yderst. Du kan dog også med fordel forsøge med en natdragt, som indeholder begge dele – bomuld på indersiden og uld på ydersiden. Hvis du oplever, at uld generet, så undgå det og put ham i undertøj og nattøj i ren bomuld.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske