Svar: Ændring af søvnvaner II

25. september 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anne

Tak for dit brev og tilbagemelding, jeg vil naturligvis meget gerne uddybe mine svar:)

Ad 1) Ja, jeg tænker, at for at vænne din datter fra at skulle vugges og gås rundt med, så vil det være en god overgang, at du lægger dig med hende i din seng, når hun skal sove. På den måde kan du øge den fysiske afstand mellem jer og gradvist vænne hende til, at hun ikke behøver være i din favn, men det er okay, at du sidder ved siden af hende, når hun skal sove.

Du kan med fordel koble hendes tremmeseng til din seng. Det vil sige fjerne den ene side af tremmerne og sætte sengen sammen med din. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan du stadig putte hende i egen seng, men være lige ved siden af hende, og berolige hende med dine hænder, kærtegn osv. Og det sikrer også, at hun ikke triller ud over sengekanten.

Det vil være bedst, hvis hun kan nå at følge med i, at hun rent faktisk puttes i sin egen seng, så hun forbinder det sted med stedet, hvor hun skal sove. Derfor er det bedst, hvis du ikke flytter hende dybt sovende, men forsøger at få hende puttet i egen seng. MEN, måske kan det ikke lade sig gøre lige nu, måske vil det være for stort et spring for hende, og så må du lade hende falde i søvn i din seng, og derefter flytte hende. Fordi det vigtigste lige nu er, at hun lærer at sove uden at være i bevægelse, men stadig forbinder det at skulle sove med noget trygt og rart.

Ad 2) Det lyder som om, at du putter hende for tidligt, ikke i forhold til hendes udregnede behov, men i forhold til at lære hende nye putterutiner:) Hvis hun bruger 1 time på at tumle rundt, så er du nødt til at putte hende så sent, at du med sikkerhed ved, at hun vil kunne sove inden for ca 15 minutter. Hvis putningen trækker ud en time, så lærer hun at putning skal tage en time og netop består i, at du tager hende op, hun falder til ro, lægges, tumler rundt, kommer op, lægges, tumler rundt.. hun tror, at det er sådan det skal foregå, når hun skal sove. Derfor er det vigtigt, at du ikke putter hende før hun helt sikkert er parat til at sove.

Hvis det ikke fungerer, og hun i stedet bliver overtræt, så må du gøre det, som du gør nu. Forsøge igen og igen at lægge dig med hende, så hun vænnes til at falde i søvn uden at du går med hende, men ved at hun ligger stille ned og stadig kan mærke dig tæt på. Og når hun så finder ud af, at det er okay at ligge ned, at hun ikke skal tumle, men at det er sovetid, så kan du prøve at lægge hende gradvist mere vågen.

Når det er sagt, så er der dog også børn, som har rigtig meget brug for at tumle rundt om aftenen, og hvis hun ikke er ked af det, men blot tumler rundt og har brug for at gøre dette i f.eks. 20 minutter, før hun er parat til at sove, så må hun gerne det. Så kan du putte hende i tremmesengen og lade hende tumle rundt, og så gå ind til hende og hjælpe hende til ro og til at overgive sig til søvnen, når hun så viser sig parat. Men lige nu lyder det ikke til, at I er der, det kan måske komme...

Badet om aftenen, efterfulgt af grød (jf, tidligere sendt dagsplan) kan hjælpe hende til bedre fysisk ro, når hun skal sove. Badet bør ligge godt en time før hun puttes, før at have størst effekt og godnatgrøden lige før hun skal sove.

Ad 3) Hvorvidt barnepigen skal lægge sig med din datter afhænger helt af, hvordan de to har det sammen og hvilke rutiner de har. Hvis ...

Annonce

... hun også er nødt til at gå med din datter i armene, for at få hende til at sove, så vil det være en god idé, at hun også stopper med dette og prøver at berolige hende ved at putte hende og være der for hende stadig væk, men ved siden af hende... Men forholdet til barnepigen og båndet mellem de to vil sandsynligvis være anderledes end båndet mellem du og din datter, og derfor kan barnepigen måske godt putte din datter på sin egen måde, så længe hun forsøger at bruge hensigtsmæssige søvnassociationer. Det er ikke usædvanligt at en dagplejer f.eks. godt kan putte i tremmeseng eller barnevogn om dagen, selvom mor og far ikke kan få det til at fungere om aftenen...

Hvis din datter sover godt i klapvogn, så er der naturligvis også den mulighed, at barnepigen tager denne i brug om dagen - men bruger den indendøre. Putter jeres datter i den, triller hende lidt frem og tilbage, men forsøger at vænne hende til at sove uden at være i bevægelse. Så hun stadig sover i sin vogn i dagtimerne, selvom det er for varmt udenfor :)

Ad 4) Det lyder fint med formiddagslur mellem 9.30-10 og middagslur igen ved 13.30-14 timen. Med den alder hun har, så vil det være godt, at du bibeholder de to lure dagligt. Selvom lurene ikke er særligt lange, så får hun to afbræk i løbet af dagen og det er godt for hende, fordi det trods alt hjælper hende med at koble fra og få bearbejdet lidt af dagens oplevelser. Og det lyder umiddelbart, som om, at hun godt kan sove og er parat til at sove, når hun puttes ca 9.30... Derfor skal hun have den lur. Hvis du fjerner formiddagsluren, så kan du risikerer, at hun begynder at powernappe sidst på eftermiddagen og så vil det ødelægge jeres ellers gode rytme og kan give natlige problemer.

De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt, så i løbet af det næste halve år, vil du højst sandsynligt opleve en ændring. det vil ofte være en gradvis ændring, hvor du er nødt til at være lidt fleksibel, så nogle dage vil hun trives med kun en lur, andre dage vil hun stadig have brug for sine to lure og sådan må det være :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du må gerne amme hende tidlig morgen i stedet for sen aften, hvis det fungerer bedre for jer, og du på den måde kan sikre hende en længere nattesøvn. Vær dog opmærksom på, at amningen ikke må fylde så meget, at den fjerner pladsen til morgengrøden, men så længe hun kan finde ro, sove og også stå op og spise sin morgenmad, så er det helt okay. Det vil være passende, at hun bliver ammet 2 gange i døgnet med den alder hun har nu. Hun skal stadig have sin mælk, men skal spise mange måltider hele dagen igennem og skal også indtage vand af kop, så hun på den måde får dækket sit væskebehov tilstrækkeligt :)

Og det betyder også, at du ikke ved siden af amningen så skal give flaske - det er enten to amninger eller to flasker i døgnet eller en amning og en flaske, ellers får hun for meget mælk. Og det lyder lidt som om, at hendes mælkeindtag er for stort og måske hun også er uhensigtmæssigt afhængig af flasken om dagen, for at kunne sove.

Så jf. tidligere sendt dagsplan, så skal flaskerne om dagen fjernes, og hun skal ikke tilbydes mme af kop, men tilbydes vand. Hendes indtag af rigtig mad skal sættes op, hun skal have flere små måltider hele dagen igennem og tilbydes mælk (amning eller flaske) 2 gange i døgnet :)

Jeg håber, at du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder