Svar: Ændring af søvnvaner - 11 mdr.

25. september 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anne

Tak for dit brev og velkommen til :) Og dejligt at høre, at du har min bog om børn og søvn.

Din datter har et søvnassociationsproblem. Det betyder, at hun er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af bevægelse, når hun skal sove. Hun har brug for at du går rundt med hende i dine arme, vugger hende eller alternativt triller hende i klapvogn eller kører en tur i bilen. Hun forbinder det at skulle sove med nærhed og bevægelse, og det er naturligvis meget fornuftigt, hvis du kan give hende nogle nye og mere hensigtsmæssigt søvnassociationer...

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn, eller kørt i f.eks. bilen :)

Med den alder din datter har nu, så vil det være en rigtig god idé at indføre putteklud, bamse, slaskedukke eller lignende. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at bruge en sådan bevidst, så det vil være oplagt at du introducerer dette nu.

Fordelen ved en klud eller bamse er, at det er din datter selv, der bestemmer behovet. Hun vil kunne putte sig ind til den, nulre næse efter behov, og således styre dette selv, hvilket hun jo ikke kan med dig. Puttebamsen eller kluden er der, når hun har brug for den, uanset om du er hjemme, om hun skal sove, er ked af det, skal trøstes og puttes af dig, en barnepige eller andre. Den hjælper hende til ro, uden at du behøver være der.

Det kan nogle gange være en idé at vælge en aflagt t-shirt, dit hovedpudebetræk eller lignende. Noget som hun kender og forbinder med dig - og noget som dufter af dig. Og det vil være rigtig godt, at du bruger denne klud fast hele dagen igennem. Den skal følge hende som en fast ven. Den skal bruges konsekvent, være med, når hun sidder på skødet, når hun puttes til at sove eller når hun er ked af det, når I triller ture med barnevognen, når I kører i bilen osv. Den følger med og er der altid... Den skal således på sigt gøre det lettere for hende at undvære din favn.

Jeg er ikke tilhænger af, at man tager en "kold tyrker" og dermed fjerner alt det trygge og alt det hun kender. De rutiner hun har nu, har du jo lært hende. Det er sådan hun har lært at sove, det hun forbinder med at sove, og hun søger naturligt det hun har lært, det som er genkendeligt og trygt. Og jeg synes, at man derfor skylder hende, at give hende nogle nye vaner på en god måde :)

Og ofte betyder det, at du er nødt til at tage tingene lidt i etaper. Og hvor hurtigt du kan gå frem, må tiden så vise. I første omgang, vil det som sagt være godt at introducere en putteklud, bamse eller lignende, Derudover så lyder det for mig som om, at hun skal lære at sove uden bevægelse først, og derefter kan du så gradvist fjerne behovet for nærhed.

Det betyder, at I stedet for at gå rundt med hende i favnen, når hun skal sove, i stedet for at vugge hende, så lægger du dig med hende, når hun skal sove. Du er således stadig tæt på hende, giver hende masser af fysisk kontakt og nærhed, du forsvinder ikke fra hende, men hun skal lære at sove liggende ved siden af dig, og dermed lære at sove uden bevægelse og uden at skulle gås rundt med.

Bliver hun ammet eller får hun flaske? Det er her vigtigt, at hun ikke falder i søvn med hverken bryst eller flaske i munden. Hun bør tilbydes bryst eller flaske 2 gange i døgnet nu, ikke mere. Og det er vigtigt, at hun ikke er afhængig af dette for at sove. Hvis det også er tilfældet, så er der endnu mere at arbejde på, men det lyder ikke helt til at være tilfældet ud fra dit brev...

Du kan lægge dig med hende, putte hende med bamse, klud, lade hende mærke din nærhed. Du kan ligge og synge for hende eller du kan på sigt introducere en godnathistorie eller lignende, som hun stille og roligt ligger og lytter til, når hun skal falde i søvn. Og når hun kan falde i søvn liggende ved siden af dig, så kan du begynde at putte hende i tremmesengen og her bibeholder du så det ritual, som du har fået indført med putteklud, bamse, sang. Så alt er som det plejer at være eneste forskel er, at ...

Annonce

... hun nu ligger i tremmesengen.

Om dagen vil det være rigtig godt, at du/I på samme måde lærer hende at sove i tremmeseng eller bruger hendes klapvogn, som alternativ. Men i stedet for at trille hende for at få hende til at sove, så skal du begyndt at trille, holde pause, trille, holde pause. Hvis hun ikke siger noget, så holder du vognen stille, men begynder hun at klynke, så triller du hende igen, og når hun atter er stille, så holder du vognen stille. Det hjælper hende til at lære, at det er okay at ligge i sin vogn og kikke, at hun ikke behøver være i bevægelse, det er kan være trygt nok uden bevægelse.. og på den måde kan hun så stille og roligt netop være tryg nok ved at falde i søvn, uden at du behøver køre med vognen.

Det er altså for mig at se nødvendigt, at du først lærer hende at sove uden bevægelse, og når hun kan sove uden dette, så kan du vænne hende til at sove mere og mere på afstand af dig. Og her kan du så godt begynde at arbejde på, at hun måske puttes, ligger lidt for sig selv og du så går til og fra, men det afhænger helt af hvordan hun reagerer og hvad der fungerer og gør hende mest tryg ved at sove. Det må tiden derfor vise....

Det er vigtigt, at I følger en fast dagsrytme med faste spisetider, tidspunkter for aktivitet, og sovetider. Det er vigtigt, at I starter dagen til fast tid hver morgen, fordi det sætter rytmen for resten af dagen, og det er netop vigtigt med rytme, fordi det påvirker hendes indre ur og fornemmelse for søvn og dermed parathed til at sove, når hun så bliver puttet. Det er en forudsætning for at hun kan overgive sig til søvnen og være parat til at sove, at hendes rytme ikke skrider og at puttetidspunktet er rigtigt. Du kan læse om blandt andet søvntoget i min bog om søvn :)

En rytme for dagen kunne f.eks. se således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur - måske kl ca 9.30 og sover her måske en lille times tid

Frokost 11.30: Brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, eller meget gerne varm mad til frokost med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Det kan være rester fra aftensmaden, og der skal være både mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Tilbydes evt. en banan og puttes til middagslur - måske kl 13-13.30, det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er. Sover her måske 1.5-2 timer, igen afhængig af formiddagslurens længde.

Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Tilbydes en godnatgrød, måske ca. 19.30, det kan være en grovere grød som f.eks. flerkornsgrød eller mysligrød. Vand eller mme af kop. Får derefter børstet tænder.

Ammes eller flaske og puttes til natten ca. kl 20

Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes eller flaske og sover herefter uden yderligere til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.

Hvis du ammer hende, når hun skal sove, så vil det være rigtig godt, hvis du kan nå dertil hvor du ammer, hun slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og falder i søvn. Hvis du giver hende flaske, som fast del af putteritualet, så skal hun på samme måde slippe flasken, før hun sover.

Hvis du giver flaske, så har du også den fordel, at den kan gives i tremmesengen. Det kan nogle gange derfor gøre skiftet fra favn og ned i seng lettere, fordi hun kan tilbydes flasken, hvor hun skal sove, og dermed ikke oplever et skift fra din favn. Hvis du giver flaske, kan du derfor også prøve at putte hende med flasken direkte i tremmesengen, og så være der, lade hende mærke dine hænder på kroppen, så hun stadig fornemmer, at du er der, give hende en putteklud eller lignende, der dufter af dig, så det stadig minder om at være i din favn, når hun skal sove - selv om hun nu lærer at sove på afstand af dig:)

Jeg håber, at du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor