Svar: Baby hoppet tilbage til gammelt søvnmønster

22. september 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sofie

Tak for dit brev :)

Der sker rigtig meget udviklingsmæssigt med jeres dreng lige nu, så der er ingen tvivl om at alder og udvikling spiller ind hos jer.

Som du selv er inde på, så sker der motorisk rigtig meget, han er optaget af at bevæge sig rundt, forsøger at krybe, kravle, drejer sig omkring, triller osv. Og det gør det svært for ham at finde ro. Det er svært at ligge stille og lade roen komme over sig, når han skal sove. Og selvom han om dagen efterhånden er god til at flytte på sig og ændre stilling, så er det stadig rigtig svært for ham, når han sover.

Derfor har han brug for din hjælp under søvnen. Han har brug for at du med dine hænder og nærhed hjælper ham til fysisk ro. Han har brug for, at du hjælper ham med at komme om på den anden side, få dynen på, som han har sparket af, blive lagt ind i midten af sengen igen osv. Og du må meget gerne hjælpe ham med stillingsskift, fordi han naturligt bliver dygtigere og dygtigere motorisk og derfor på sigt også vil kunne skifte stilling selv, også når han sover...

Men du skal passe på med at tage ham op, vugge ham i dine arme, gå rundt med ham, flytte han fra tremmesengen over i slyngevuggen osv. Fordi du så lærer ham, at der netop skal ske disse ting undervejs i søvnen - og det kan være med til at gøre, at han så begynder at vågne mere og mere op, fordi han har lært, at han om natten skal op i dine arme eller flyttes for at kunne sove. Derfor er det rigtig godt, at du hjælper ham, men prøv at holde fast i, at han puttes der, hvor du ønsker, at han skal sove, så han forbinder det sted med søvnen, og hjælp ham videre, hvor han er og med så lidt aktivitet fra din side som muligt.

Der er ingen tvivl om, at han nu også har en alder, hvor han er lagt mere bevidst om, hvor du er i forhold til ham og i forhold til andre. Han har brug for at se dig, for at vide, at du ikke er forsvundet for ham og han har brug for din nærhed, for at kunne føle sig tryg. Derfor er det vigtigt, at du lader ham mærke, at du er der for ham, og i løbet af dagen lader ham få ekstra fysisk kontakt, men det vil være godt, hvis du stadig kan holde fast i de gode rutiner, som han har lært. Og derfor skal du prøve at vurdere, hvor meget du behøver ...

Annonce

... være der for ham, når han skal sove. Du skal prøve at vurdere, hvad han har behov for.

Nogle gange vil det være fint at putte ham og lade ham bruge lidt tid i tremmesengen, hvor han kan tumle rundt, komme af med lidt overskudsenergi og noget af den rastløshed han har - og så gå ind til ham, hjælpe ham til ro med dine hænder og nærhed, når han så er parat. Andre gange vil det være nødvendigt, at du bliver hos ham, når han skal sove, så du med det samme netop med din nærhed, hjælper ham til fysisk ro.

Det vil også være en rigtig god idé, hvis I nu kan følge en fast plan for dagen med faste spisetider, tidspunkter for aktivitet og leg, og faste sovetider. Og det er vigtigt, at hans vågne perioder er aktive perioder, og måske skal hans vågne perioder være lidt længere nu. Du skal være opmærksom på, at han måske skal sove en lille smule senere, end du lige nu forsøger.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan også være, at hans søvnmønster ændrer sig, så han om formiddagen måske fint trives med kun 45 minutters lur, men så sover en længere middagslur - det er helt okay med den alder han har. Det kan også sagtens være, at han ikke længere skal have 3 lure dagligt, men begynder at kunne nøjes med to lure, så du på den måde skal ændre lidt på rytmen og dermed forventningerne til hans søvn.

Så skal du naturligvis være opmærksom på, at hans opvågninger ikke skyldes, at han er sulten og har brug for mere rigtig mad. Stille og roligt skal han nu spise mere og mere skemad i løbet af dagen, grovere grødtyper, grøntsagsmos med kød og fisk, frugtmos, mad i hånden at gumle på selv. Mange små måltider hele dagen igennem er nødvendigt for at sikre, at han ikke vågner om natten fordi han reelt er sulten.

Sover han på eget værelse? Ellers kan det være en idé at putte ham på eget værelse nu. Nogle gange vil I vække hinanden, og du kan godt komme til at reagere lidt for hurtigt på alle hans natlige lyde, når I sover sammen. Derfor kan det nogle gange være en idé at sove adskilt, fordi han så får muligheden for at finde videre i søvnen på egen hånd om natten, og du måske kommer væk fra at skulle tage ham op, vugge ham, flytte på ham osv.:)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående tanker lidt videre, - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder