Svar: Hjælp - søvnproblemer II
18. september 2017
Alder:
6 mdr.
Kære Amalie
Tak for dit brev :)
Jeg vil starte, hvor du slutter, nemlig omkring dagens rytme. Det er rigtig vigtigt, at du nu forsøger at indføre en helt fast plan for dagen. Det vil sige, at du skal sørge for, at I starter dagen til samme tid hver dag, du skal sikre faste spisetider, faste tidspunkter for aktivitet og leg, og faste tidspunkter for søvn. Det er vigtigt, fordi det vil påvirke din drengs indre ur og dermed hans fornemmelse for at have behov for mad, når det er spisetid og føle sig parat til at sove, når han puttes.
Prøv derfor om du kan følge den dagsplan, som jeg har sendt dig tidligere. Her er der stadig plads til 3 lure dagligt, og det er helt okay, at jeres dreng får dette. Det gør ikke noget, hvis formiddagsluren kun varer 30-45 minutter, men prøv om I så kan arbejde på, at jeres dreng sover en længere middagslur. På den måde kan I også hjælpe ham til en rytme, hvor han vænnes til netop at sove en længere lur midt på dagen.
Når man har et barn, der sover meget kortvarigt, som har svært ved at overgive sig til søvnen og svært ved at sove sammenhængende og derfor vågner hurtigt op efter at være puttet, så kommer man meget let ind i en rutine, hvor hele dagen begynder at dreje sig om at få ham til at sove. Og det lyder til at være tilfældet hos jer. Derfor lyder det også som om, at du i mangel på bedre løsninger har valgt at lægge dig med ham og amme ham, fordi du på den måde kan hjælpe ham til at sove og med brystet også sikre ham længerevarende søvn.
Men med den alder han har nu, så er det problematisk. Både fordi så stor en mælkemængde fjerner pladsen til rigtig mad, og det er netop vigtigt, at han spiser tilstrækkeligt af både grød og mos i løbet af dagen, så han ikke længere behøver søge brystet så meget om natten. Men også fordi han lyder til at være blevet uhensigtsmæssig afhængig af din favn og dit bryst for at kunne sove, han har fået et søvnassociationsproblem.
Det er helt naturligt at din dreng søger brystet, og det er rigtig godt at du ammer. Det at sutte virker for det første beroligende, det giver ham også lidt gang i maven, fordi det sætter gang i tarmperistaltikken og det hjælper således på fordøjelsen, hvilket er vigtigt nu hvor mængden af skemad og antallet af måltider sættes op :) Og det er også rigtig fint, at du forsøger at skabe en plan for dagen, hvor han starter med skemad og vand af kop, når han vågner, og så tilbydes brystet, før han skal sove.
MEN, det betyder naturligvis ikke, at du skal amme ham hele natten og at han skal ligge med dit bryst i munden natten igennem. Du er nødt til at få ham væk fra brystet og du er nødt til at arbejde bevidst på, at han nu "kun" ammes 6 gange i døgnet. Du skal arbejde på, at han nu fyldes så meget op med skemad, vand og amninger i løbet af dagen, at han begynder at kunne sove igennem om natten. Det vil sige, at han begynder at kunne sove 5-6 timer uden mælk/bryst f.eks. sover fra kl 23.30 til 05...
Det er fint, at du har koblet hans seng til din seng, fordi det giver dig mulighed for at berolige ham med dine hænder, kærtegn osv. om natten. Men det er vigtigt, at du ikke længere giver ham bryst i munden, hver gang han vågner, men netop beroliger ham ved blot at være der.
Han vil have mange opvågninger hver nat, hvor han har brug for stillingskift, hvor han bliver lagt om på den anden side, hvor han har brug for at få dynen på, som han har sparket af osv. Han vil have opvågninger, hvor han drømmer og bearbejder dagens oplevelser og hvor han både kan småklynke og græde imens han sover. Han vil have brug for at mærke, at du er der og hvor han lige registrerer at alt er, som da han faldt i søvn - og hvis det er det, så sover han trygt videre. Og det er her at søvnassociationerne kommer ind i billedet.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Og jeres dreng har lært at han skal falde i søvn i din favn og med brystet i munden. Det er sådan hans rutiner er, og det gør ham uhensigtsmæssigt afhængig af dig. Han kan ikke sove, hvis ikke du er der, lægger dig med ham og tilbyder ham brystet - igen og igen. Når han skal sove, så vil han naturligt falde fint i søvn med disse trygge rutiner - men han vil sove kortvarigt og vågne op og søge dig igen og igen indtil han atter får brystet og mærker din favn... Han registrerer simpelthen i sin underbevidsthed, om alt er som det var, da han faldt i søvn, og hvis det er det, så sover han roligt videre, men hvis det ikke er det, så vågner han yderligere op og kan ikke sove, før han finder det igen.
Derfor er det rigtig vigtigt, at du nu arbejder bevist på at putte ham, uden at han har brystet i munden. Han er stadig så lille, at han skal ammes før han puttes - også i løbet af dagen - men han skal ikke falde i søvn med dit bryst i munden og han skal flyttes fra din favn, før han sover helt, så han når at registrerer, hvor du putter ham.
Du skriver, at han ikke er så glad for sin barnevogn, og jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at gøre ham glad for denne nu. Start gerne om formiddagen, hvor du giver ham et mellemmåltid og vand af kop, derefter skifter du ham, og gør ham klar til en køretur, så ammer du ham og så sætter du ham op i barnevognen. Lad ham sidde og kikke på verden, støtte sig mod ryglænet i barnevognen, lad ham mærke vinden i ansigtet osv. og tril så en tur. Og så skal du ikke lægge ham ned, før han tydeligt virker parat.
Når han skal sove middagslur, så kan du godt lægge dig med ham i dobbeltsengen og lade ham sove der. Det kan være en fordel, at du lægger et bad ind mellem formiddagslur og middagslur jf. tidligere dagsplan, og du må gerne amme ham af to omgange, f.eks. amme han før badet, og så amme ham igen efter badet i forbindelse med at han så puttes. På den måde kan du sikre, at han ikke vågner op efter 30 minutter fordi han reelt har brug for mere bryst.
Når du så lægger dig og ammer ham, så skal du igen sikre, at han ikke falder i søvn med brystet i munden. Det betyder, at du skal forsøge at trække brystet til dig, før han sover helt, så I skal helst nå dertil, hvor du ammer ham, han slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover.
Sidst på eftermiddagen kan du gøre enten det ene eller det andet, - putte ham i barnevognen og trille ham en tur, eller lægge dig med ham - hvad du tænker vil fungere bedst på det tidspunkt. Hvis far er kommet hjem, så kan far evt. tage en barnevognstur med ham.. :)
Om aftenen kan du bruge samme princip, lægge dig med ham og sikre, at han ikke falder i søvn med brystet, MEN det vil også være en rigtig god idé, at du efter amning putter ham i tremmesengen, så han ikke længere selv kan søge dit bryst om natten. Det vil være nødvendigt, at du sover med en t-shirt eller lignende på, så det er dig der styrer hvor meget mælk han kan indtage om natten og hvornår.
Jeg ved fra dit tidligere brev, at du har min bog om børn og søvn. Det er super godt. Læs det kapitel der handler om 6 måneders alderen og slut med bryst om natten :)
Hvis det ikke kan lykkes for dig at få ham væk fra brystet, så kan det være nødvendigt at far tager over. Far kan give ham masser af nærhed og tæt fysisk kontakt. Far kan sove sammen med jeres dreng i dobbeltsengen, så alt på den måde er som det plejer at være, men mor sover et andet sted, og derfor er amning udelukket. Jeres dreng skal ikke tilbydes flaske, vand eller andet, men lærer at sove uden brystet. Prøv dog om du ikke i første omgang selv kan hjælpe ham til at sove uden bryst, så han ikke både skal undvære bryst og mor på en gang... :)
Med hensyn til når I er ude, så kan der være flere ting, som spiller ind her, men igen vil det være rigtig godt, hvis I kan finde en fast rutine og rytme i hverdagen. Jo mere fast rytmen ligger, jo mere struktur og genkendelighed, jo mere vil jeres dreng også kunne puttes, når I er nogen steder :)
Og ja, det er godt, hvis I lige nu, hvor I arbejder på at indføre nye vaner og rutiner forsøger at have flere hjemmedage og dermed mindre uro i hverdagen :) I første omgang er I nødt til at arbejde på at ændre vaner og rutiner derhjemme, og når han kan det, så kan I begynde at besøge venner osv. og så bibeholde de nye rutiner, som I har fået skabt:)
Jeg håber, at du kan bruge dette videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske