Svar: Vil ikke sove i barnevogn - hvad gør jeg?

15. september 2017

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære frustrerede mor

Tak for dit brev. Dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar, og at det generelt går bedre med søvnen nu.. :)

Du skriver blandt andet "det virker fint med barnevognen, når alle andre end jeg putter hende i den", og derudover nævner du, at fordi Ella lige nu virker ekstra klyngende og tryghedssøgende, så har du valgt at amme hende, når hun skal sove. Du fortæller at når hun opdager, at hun er træt og gerne vil sove, så hiver hun i selen og peger på dig, du forsøger med barnevognen, men når hun bliver for ked af det, så stopper du, tager hende op, går hjem og ammer hende i stuen og lader hende falde i søvn i din favn, og det er så der, I er nu... Det lyder for mig som om, at Ella nu har lært, at hun ved at pege på dig, kan komme op til dig, blive lagt til brystet og få lov til at sove i dine arme, og det er naturligvis noget hun nyder. Jeg forstår også godt dine bevæggrunde for at gøre dette, men hendes øgede bevidsthed gør, at hun nu foretrækker dette putteritual, og at du derfor får sværere og sværere ved at putte hende for sig selv.

Du skal naturligvis finde balancen mellem at give hende den nærhed, tætte fysiske kontakt, som hun har behov for, og samtidig også lære hende nogle rutiner, som kan fungere for jer begge på sigt. Og det kan naturligvis godt være en svær balance at finde.

Nogle gange vil det være rigtig godt, hvis I holder pause fra barnevognen, så du i stedet putter hende indenfor, f.eks. lægger dig med hende i dobbeltsengen, så hun stadig får din nærhed og mærker at du er der for hende. Men hun bør ikke blive ammet i søvn, og hun bør ikke sove i din favn. Hun skal lære at sove liggende ved siden af dig, så den fysiske afstand mellem jer gøres gradvist større. Og når hun kan det, og har fået barnevognen lidt på afstand, så kan du prøve at putte hende i barnevognen igen.

Det er en rigtig god idé med lidt mad i hånden, som hun kan sidde og gumle på. Prøv også med en drypfri kop eller en kildevandflaske med tut, så hun kan ligge og drikke lidt vand, når det er sovetid. Og på den måde igen holdes væk fra brystet. Du kan således godt lade hende starte med at sidde op i barnevognen og trille en tur, og så først lægge hende ned, når hun begynder at vise træthedstegn, og her kan hun så ligge og drikke lidt vand...

Derudover - hvor mange lure sover Ella om dagen nu? Da hun ikke har en rytme med lange lure bag sig, så har hun haft brug for 3 lure dagligt.. er hun nede på 2 lure nu? Ellers kunne det være en rigtig god idé, at du arbejder på dette - at hun søger dig så meget, kan også sagtens skyldes, at hun måske bliver puttet for tidligt, og at du derfor skal arbejde lidt på længere vågne, aktive perioder og så to søvnperioder i løbet af dagen.

Hvis hun sover to lure nu, så kan det også være, at du skal arbejde på en lidt længere middagslur nu, for at se om det kan gøre en forskel hos jer. De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med en lidt længere lur midt på dagen, og måske vil hun trives med dette nogle dage... bare en tanke. Det kan være bedre at hun sover en længere middagslur, og så falder trygt på en god måde, end at hun bliver frustreret, begynder at forbinde søvn og barnevogn med noget som ikke er rart. Det er vigtigt, at det at sove stadig forbindes med noget godt :)

Det er vigtigt, at I har et fast stå op tidspunkt om morgenen, - jo mere fast I starter dagen, jo mere vil resten af dagen følge efter, så hendes måltider, lure osv. ligger helt fast - og jo mere parat til at sove, vil hun naturligt også føle sig, når du putter hende.

Jeg vil lige sende dig en dagsplan, som jeg tænker, at den kan se ud nu - og i denne plan er der to lure dagligt:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur - ca kl 9.30-10, og skal ikke ammes først, men må gerne få lidt i hånden at gumle på og lidt vand at drikke i barnevognen.

Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende rester fra ...

Annonce

... aftensmaden. Må også gerne tilbydes lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.

Puttes til middagslur - ca kl 13.30 - tidspunktet afhænger af, hvor lang formiddagsluren er. Må meget gerne tilbydes en banan sammen med lidt letmælk af en kop, som del af putteritualet.

Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, bær, frugtmos. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad - kartofler moses med sovs, men frikadellen serveres i hapsere eller som gnavefrikadelle i hånden:) Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød, det kan være en flerkornsgrød, mysligrød eller lignende lidt grovere grød. Vand af kop - og får derefter børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og sover herefter uden yderligere mælk, men du fortæller dog, at hun stadig ammes en gang mere, og det er naturligvis helt okay, hvis I begge trives med dette :)

Det er vigtigt, at du forsøger at holde fast i dagsrytmen, så hele dagen ikke skrider for jer. Og det er vigtigt, at hun får mange små måltider hele dagen igennem. Du skriver blandt andet "tidspunkter for leg, frokost osv. bliver skubbet fordi hun ikke sover som normalt og fordi hun ikke må være helt mæt, når jeg skal amme hende i søvn" - men det er netop vigtigt, at hun bliver tilstrækkeligt mæt af rigtig mad, det er vigtigt, at hun ikke behøver brystet for at sove, og det er generelt vigtigt, at hun ikke længere ammes i søvn, men faktisk er i stand til at sove, uden at være i favn og uden at have dit bryst i munden... jf. tidligere brev omkring søvnassociationer :)

Det er super dejligt, at du er så nærværende, lytter så meget til hende og hele tiden forsøger at følge hendes behov. Det lyder omsorgsfuldt og anerkendende... men pas på, at du ikke glemmer, at det også er hendes behov, at lære at sove uden den helt nære kontakt til dig. Det er vigtigt, at hun kan sove uden bryst og favn..

Du fortæller, at du efterhånden er ved at få ø-kuller, og du føler, at situationen forhindrer dig i at tage din datter med ud i byen, besøge zoo osv. Og det kan jeg godt forstå... det er naturligt også svært, hvis hun ender med at blive overtræt og græder rigtig meget, og ender det sådan, så kan løsningen naturligt være, at du sætter dig på en bænk og ammer hende og derefter putter hende... Men jeg får lidt på fornemmelsen, at båndet mellem dig og din datter er meget stort, og at du måske har lidt svært ved at slippe hende... Har du det? Det er vigtigt, at du lader din datter forsøge sig selv, fordi det er sådan hun lærer at kunne selv. Det er vigtigt, at du nogle gange giver hende lov til at prøve forskellige ting igen og igen, og ikke per automatik tager over eller gør det, som du fornemmer, at hun gerne vil.. netop fordi hun skal lære at kunne selv...

Du skal naturligvis være der for hende, men nogle gange er det også at være der lidt på afstand, prøve at motivere og styrke hende ved at tale med hende, berolige, aflede osv. og ikke nødvendigvis hver gang tage hende op, trøste med brystet osv. Det betyder naturligvis ikke, at du skal "lade-hende-græde-til-hun-falder-om", men prøv om du kan finde balancen mellem at være der for hende og være der lidt på afstand... håber du forstår, hvad jeg mener :)

Så når du spørger "skal jeg droppe vognen helt og bare amme hende i søvn?", "Starter jeg en gammel/ny dårlig vane?", "Skal jeg forsøge med vognen igen og igen uden at overgive mig til amning?", så tænker jeg som sagt, at en løsning måske kan være, at du nogle dage vælger at lægge dig med hende i dobbeltsengen - men uden at amme hende, så du ikke får startet en ny uhensigtsmæssig vane. Og at du andre dage vælger at trille hende i barnevogne, tager på tur med hende, så der er noget spændende at kikke på og så hun bliver afledt fra dit bryst og favn.. og måske på den måde lærer, at det er okay at være i vognen og også at sove i vognen...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder