Svar: Pige på snart 2 år sover dårligt

15. september 2017

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære desperate forældre

Tak for jeres brev :)

Dejligt at høre, at I har været til et af mine søvnforedrag - desværre er der ikke altid mulighed for, at jeg kan rådgive alle personligt efterfølgende, så det er rigtig fint, at I skriver til mig her:)

Det er rigtig godt, at I har fået jeres datter tjekket og også været omkring børneafdelingen. Det er dog vigtigt at sige, at f.eks. øreproblemer godt kan opstå, selvom der ikke har været noget i ørerne tidligere. Har hun været forkølet? Så kunne det godt være en idé at få tjekket hendes ører igen - har hun tendens til væske i ørerne, så kan det godt være forklaringen på den afbrudte søvn, og det skal naturligvis behandles.

Snorker hun? Nogle børn har hævede polypper, som gør, at de har svært ved at trække vejret tilstrækkeligt, når de sover - og så vågner de igen og igen.. En øre-næse-hals-læge vil kunne se, om hendes polypper er forstørrede...

Derudover så lyder det som om, at I har et rigtig fint putteritual. I har gode rutiner op til putningen med bad hver anden dag osv. Hun falder fint i søvn med sin sut, putter med sine bamser, sover i egen seng på eget værelse, har brug for at holde kortvarigt i hånden, men du kan gå fra hende og hun falder i søvn på egen hånd. Det lyder meget fint, og ikke som om, at I skal ændre noget her.

Du skriver, at du selv oplever en kombination af vane og drømme, og at hun har svært ved at bearbejde alle de indtryk hun får i løbet af dagen - og det tænker jeg, at du har ret i... med hensyn til vanen, så lyder det ikke til at sutten giver problemer og hun har ikke nogen uhensigtsmæssige søvnassociationer. Det eneste er vand, og her kan hun have en drypfri kop ved sengen, så hun selv kan lære at tage lidt vand, hvis hun vågner og har brug for det...

Og så er der drømme - og jeg tænker, at det faktisk godt kan lyde som om, at hun har anfald af natteskræk - i hvert fald først på natten, og de gange, hvor hun vågner op, og er meget svær at berolige, skubber dig fra sig, laver flitsbue og gør tegn til at ville ned i sengen... Det bedste I kan gøre her er at forsøge at få hende videre i søvnen, og alt efter hvor voldsomt hendes anfald er, så kan det nogle gange være nødvendigt at lade hende ligge, og lade hende selv komme videre i søvnen. Andre gange vil det være godt, hvis I med det samme hjælper hende med at blive lagt ned i sengen, putter dynen om hende, og med hænder og kærtegn prøver at få hende videre i søvnen, uden at snakke for meget og dermed blive en del af hendes drøm.

Og nogle gange kan det også være en god ...

Annonce

... idé, hvis I kan gå ind til hende, lige før anfaldet opstår, tilbyde hende lidt vand og så lægge hende ned og hjælpe hende videre i søvnen.. men det er naturligvis svært, hvis hun vågner allerede efter 45 minutter...

Hun falder ofte i søvn i løbet af kort tid og derfor lyder det umiddelbart som om, at hendes puttetidspunkt er passende. Men nogle gange så kan man undgå opvågningen efter de 30-45 minutter, ved at rykke puttetidspunktet lidt. I kan derfor forsøge om I ved at følge denne aftenrutine måske vil mærke en ændring:

Aften 18: Aftenmad, spiser almindelige retter sammen med jer.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv.

Kl 19-19.15...Tilbydes en godnatgrød eller en portion havregryn med mælk. Mælk af kop og får derefter børstet tænder.

Puttes til natten ca. 19.30...med sut, bamser osv. som nu. Men altså en lille smule senere, og hun får et godnatmåltid lige inden...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Godnatgrøden gives ikke, fordi jeg tror, at hun er sulten. Men mere fordi det kan ændre lidt på den første opvågning hun har, så hun måske begynder at sove et lidt længere søvnstræk, før hun vågner første gang.

Der er ikke umiddelbart noget i hendes dagsrytme, som I bør ændre på. Det lyder meget fint med 1-5-2 timers middagslur dagligt, og hun lyder til at trives rigtig godt i løbet af dagen. Og selvom tidspunkterne for lure osv. kan spille ind på, hvornår hun har sine opvågninger om natten, så lyder det ikke som om, at I skal ændre noget her...

Det vil være en rigtig god idé, hvis I kan hjælpe hende med at få bearbejdet nogle af dagens oplevelser ved at tale dagen igennem med hende. Hvis I kan få bearbejdet noget af hendes tankemylder, før hun skal sove, så vil hendes drømmeaktivitet måske være mindre. Det kan f.eks. være en beskrivelse af dagen: "I morges da vi stod op, så fik du havregrød - ummm, det smager godt", "så kørte vi i dagpleje, og du legede med xx", "så faldt du og slog dig, Av det gjorde ondt, men så pustede xx, og det blev godt igen" osv. osv.

Det kan også være en historie, der handler om hende selv: "der var engang en pige, der hed..", Hun boede sammen med sin mor, sin far og...". "Om dagen var hun i dagpleje, der legede hun med..". Hun kunne rigtig godt lide at lege med ..." osv. osv. En lille simpel historie, som hun genkender, og som giver hende en ro.

Det lyder som om, at I gør mange rigtige gode ting, og det er få ting, som I derfor kan forsøge at ændre på... men jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke! Og knus med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina