Svar: Putteritual uden amning...
31. august 2017
Alder:
16 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er altid lettest at stoppe amning, hvis både mor og barn er enige om det, og selvom du nu har besluttet, at du er ved at være klar, så lyder det ikke som om, at jeres dreng er helt enig i dette... Samtidig lyder det også som om, at du kun er klar til at slippe amningen før putning om aftenen, men ikke klar til at slippe den om natten...
Jeg tænker, at jeres dreng naturligt ikke kan finde ud af, hvorfor han ikke længere må blive ammet om aftenen, når han skal sove.. men godt må blive ammet om natten. Han kender ikke klokken og forstår ikke den forskel, han søger det han har lært, det som altid har været tryghedsgivende for ham - brystet. Og han er så gammel nu, at han naturligt bliver mere og mere bevidst. Han ved godt at bryst og mor er to forskellige ting og at han ved at sige bestemte lyde, trække op i blusen osv. kan vise dig, at det er brystet som han vil have, og han forstår naturligt ikke, hvorfor du siger nej...
Jeg synes det er synd for ham, hvis du nægter ham brystet om aftenen, kæmper med ham i 1.5 time og så alligvel ender med at amme ham om natten.. Det lyder for mig som om, at det ville være bedre, at du amme ham om aftenen, så han stadig faldt i søvn på en tryg og rar måde, og så arbejdede på at han ikke længere blev ammet om natten - eller at du i stedet vælger at stoppe helt med amning, så han ikke bliver så forvirret og ked af det...
Så jeg tænker, at du skal mærke efter, hvad du er parat til og hvad du har lyst til.. Hvis du gerne vil bibeholde amning, så synes jeg, at du skal amme ham som en fast del af putteritualet og i stedet trappe ud af natamningerne ved at afkorte disse amninger mere og mere og sætte et andet ritual i stedet, så du på den måde gradvist lærer ham at sove uden brystet om natten.
Du kan godt sætte dig med ham i dobbeltsengen som nu, amme ham, putte ham i seng, læse en historie, tænde for hans bamse osv. og på den måde lære ham at falde i søvn i sin seng. Men om natten skal han så lære at sove uden bryst.
Hvis du gerne vil stoppe helt med at amme, så lyder det for mig som om, at far skal tage over og putte med jeres dreng i 3 nætter. Far kan give ham samme nærhed, tætte kontakt osv. som du kan. Jeres dreng kan sove med far i dobbeltsengen, så han mærker far helt tæt på og får den nærhed, som han søger, han kan falde i søvn på far, på samme måde som han lige nu ofte falder i søvn på dig - og du kan så sove i et andet rum. 3 nætter løser ikke problemet, men de fleste fædre vil opleve, at efter 3 nætter, så bliver det betydeligt lettere at hjælpe jeres dreng om natten. Hans protester og gråd vil være mindre og han vi være lettere at trøste og få videre i søvnen... Og når han har lært at sove uden bryst om natten, så kan mor flytte tilbage til soveværelset igen... Og I kan arbejde på at jeres dreng igen puttes i sin egen seng :)
Det lyder desværre ikke for mig, som om at jeres dreng er parat til "det lille spring", som du har følt dig parat til og derfor er du nødt til at mærke efter, hvad du er parat til nu... Han er så bevidst om brystet og har en alder nu, hvor du ikke kan regne med, at han selv vil sige fra. Det er en beslutning, som du er nødt til at tage, og det er vigtigt, at du tager en helhjertet beslutning, samtidig med at du naturligvis skal hjælpe ham, så han stadig er tryg ved det at sove...
Jeg ved godt, at det kan være svært og nogle gange er man nødt til at give sig selv lidt tid.. men jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :) Knus med på vejen!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske