Svar: Ingen nattesøvn - overhovedet - 11 måneder.
27. august 2017
Alder:
11 mdr.
Kære Eva
Tak for dit brev og stort tillykke med at du venter dig igen - og velkommen til :) Det lyder som om, at du har fulgt med på sidelinjen og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig - og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge.
Der er naturligt flere ting, som har spillet ind hos jer undervejs - årsagen til jeres drengs søvnproblemer har været forskellige - alder, udvikling, sygdom, vaner og rutiner osv. Alt sammen spiller ind... og forklaringen og løsningen har derfor været forskellig alt efter om han var 2, 4, 6, 8 eller nu 11 måneder gammel.
Desværre kan man ikke løse et helt års søvnproblemer fra den ene dag til den anden, det vil kræve tid, overskud, tålmodighed - hvilket jeg godt kan fornemme, at I ikke har så meget af mere.... :( Derudover er det meget svært at beskrive helt kort og præcist, hvad I skal gøre nu, men jeg vil forsøge at tage udgangspunkt i jeres nuværende situation og den alder, som jeres dreng har nu.
Når jeg skal løse børns søvnproblemer, så stiller jeg altid mig selv følgende spørgsmål:
1) Har barnet et reelt søvnproblem?
2) Hvilket søvnproblem har barnet?
3) Hvordan spiller alderen ind på søvnen?
4) Hvilken rolle spiller rytmen på søvnen?
5) Kan andre forhold have betydning for barnets søvn?
Ad 1) Jeres dreng har et søvnproblem, og det er ikke noget, som bare stopper af sig selv, I er nødt til at gøre noget aktivt for at hjælpe ham til at sove, og gøre ham tryg ved at sove.
Ad 2) Jeres dreng har det man kalder for et søvnassociationsproblem. Han er f.eks. uhensigtsmæssigt afhængig af sin sut og har det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. I har konsekvent givet jeres dreng sut i munden, hver gang han har haft sine opvågninger om natten. Det er sådan, at vi alle sammen vågner mange gange hver nat, det gør både børn og voksne - vi vender os om på siden, sparker dynen af, ændrer på hovedpuden, putter os ind til vores partner, triller om på modsatte side, tager dynen om os igen osv. osv. Og når vi har disse opvågninger, så registrerer vi at alt er, som da vi faldt i søvn, hvis det er det, så sover vi trygt videre.
I har vænnet jeres dreng til at skulle have sut i munden, når han sover. Fra han var ganske lille, at I givet ham sutte i munden, når han har haft sine små opvågninger, og dermed har I udløst et behov hos ham om at sutten skal være i munden. Han har lært, at han ikke kan sove uden sin sut...
Når jeres dreng sover godt, så slappes alle muskler i kroppen også kæbemusklen og sutten falder ud, det er helt naturligt. Men hvis I har givet ham den i munden hver gang han er vågnet, så får han en vane med at vågne hver gang, fordi han mangler sin sut og i vished om at I kommer og giver ham den i munden, hvorefter han så kan sove videre.
Derfor er det vigtigt, at I nu forsøger at få ham videre i søvnen uden at han får sutten, men i stedet ved at berolige ham med kærtegn, nærhed, beroligende ord osv. så han lærer at komme videre i søvnen uden hver gang at få noget i munden. Det er også rigtig godt, hvis I kan lære ham at finde sin sut om dagen - så I lærer ham selvhjulpenhed på dette område. I kan give ham sutte i hånden om dagen eller lægge den foran ham på bordet og så skal han selv tage den, vende den rigtigt og putte den i munden. Når han kan det om dagen, så kan I overføre det til om natten. Evt. fylde ekstra sutter i sengen, koble sutterne til en sutteklud osv. men så han selv kan finde sin sut om natten, og så det ikke længere er noget, som I skal hjælpe ham med.
Derudover så lyder det som om, at jeres dreng også kan have det søvnproblem, der kaldes for søvnafbrydelser. Det betyder, at hans søvn bliver afbrudt så meget, at han ikke får den kvalitet ud af søvnen, som han har behov for - og han har ligeså meget brug for sammenhængende søvn, som I har...
Søvnafbrydelser kan f.eks. skyldes øreproblemer. Har I fået tjekket dette? Hvis han har problemer med sine ører, har haft gentagende mellemørebetændelser eller lignende, så kan det give afbrudt nattesøvn og det kan sidde i kroppen længe, også selvom han måske har fået lagt dræn. Også astmatisk bronkitis kan give gentagende søvnafbrydelser, fordi han igennem længere perioder hoster og hoster og dermed får vækket sig selv.. Hvis han har sådanne problemer skal han naturligvis behandles.
Ad 3) Hvordan spiller alderen ind på søvnen? Jeres dreng er stadig så lille, at han ikke forstår, hvor I går hen, når I går ud af værelset. Hvis han ikke kan se jer, så føler han sig forladt og alene. Han forstår ikke, at I er inde i stuen eller lige ude på den anden side af væggen og han bliver derfor ked af det, når I går, fordi han oplever, at I forsvinder fra ham. Han kan heller ikke forholde sig til tid, og derfor ved han ikke, om du er væk i 3 minutter, 3 timer eller i 3 dage - han mærker bare at du forsvinder.
Tryghed er alfa omega, når man skal sove. Og du skriver, at du om aftenen putter ham og forlader lokalet, han smider sin sut og du går tilbage og giver ham den - og så skriver du "jeg venter altid til han græder eller virker ekstremt utilfreds". Og det er faktisk et problem, for så er han ikke tryg ved at sove. Og børn som græder sig i søvn og har gjort det gennem længere tid, kan godt vågne om natten, græde og være ulykkelige simpelthen fordi det at skulle falde i søvn ikke forbindes med noget trygt og rart...
Det betyder ikke, at du skal sidde der og han ikke må ligge for sig selv, for det må han gerne, så længe han er glad, hygger sig, tumler rundt og på den måde brænder lidt overskudsenergi af og bliver parat til at sove. MEN, du bør gå til og fra mange gange, så han hele tiden ser, at du stadig er der og ikke forsvinder. Og du bør altid gå tilbage til ham, før han bliver ked af det. Det er netop ikke meningen, at han skal blive ked af det og det er ikke derfor du går - du går fordi du med dit kropssprog signalerer, at det er sovetid og ikke legetid nu og ikke fordi han skal være utryg ved at sove :)
Og det betyder, at du ofte ikke skal være væk fra ham i mere end 3 minutter af gangen, og det betyder også, at du ofte kun behøver gå fra ham 1-2 gange, så forstår han godt, at det er sovetid, og så kan du sætte dig hos ham, holde ham i hånden, hjælpe ham til fysisk ro, synge en godnatsang osv. hvorved han så falder trygt i søvn.
Og når du spørger om det er normalt at en 1årig ikke sover igennem, så afhænger det således helt af, hvad barnet har lært, og hvor tryg barnet er ved at sove...:)
Ad 4) Hvilken rolle spiller rytmen på søvnen? Det lyder som om, at I har en nogenlunde fast dagsrytme og det er rigtig fint. Det er godt med et fast stå op tidspunkt, to lure dagligt, faste spisetider, aktivitetstider og puttetidspunkter - og faste rutiner om aftenen før han skal i seng. Det er vigtigt at rytmen er fuldstændig ens uanset om det er hverdag, weekend, ferie osv. Rytmen har betydning for hans indre ur og dermed hans fornemmelse for søvn...
Derudover spiller rytmen ind på forberedelsen til søvn. Gentagelser, at I gør det samme hver aften, hjælper ham med at overgive sig til søvnen og finde roen, når han skal sove. Og i forhold til hans alder, så kan en aftenrytme f.eks. se således ud:
Aften 18: Aftensmad, I spiser det samme, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og gøres klar til natten med nattøj osv.
Tilbydes en godnatgrød ca. kl 19.30, det kan være en grovere grød som flerkornsgrød, havregrød eller mysligrød, vand eller mme af kop. Får derefter børstet tænder.
Puttes til natten ca kl 19.45-20... med sut og klud, godnatsang, kærtegn... I fortæller, at han ikke længere får flaske, og det er helt okay, men det vil være godt, at han så i stedet får et godnatmåltid før han skal sove :)
Ad 5) Kan andre forhold have betydning for barnets søvn? Hos jer spiller det ind, at han er i vuggestue om dagen - det spiller ind, hvornår han er startet i vuggestuen og hvor godt indkørt han er og hvordan han trives om dagen. Og det spiller hos jer også ind, at du igen er gravid...
Han er så lille, at han ikke forstår, hvad det betyder, at der kommer en lille ny baby, og han kan ikke forklares det med ord. Men han mærker ændringerne i hverdagen, han mærker, at du måske ligger mere ned, at du er mere træt, har mindre overskud, har kvalme osv. Han mærker, at du ikke længere løfter ham op og bærer ham, på samme måde som du tidligere gjorde. Han mærker, at du/I begynder at forvente mere af ham. Det gør noget ved jer, at han nu skal være "den store". Han skal sove på eget værelse, nu skal der styr på søvnen osv. Og han reagerer naturligt på alle disse ændringer...
Og han vil ofte reagere ved at klynge sig ekstra. Han vil reagere med at have brug for ekstra fysisk kontakt og nærhed. Han har brug for at være mere på skødet, brug for flere knus og kram, brug for at mærke, at I stadig er der 100 % for ham, og at han kan være helt tryg og roligt, selvom der sker ændringer i jeres liv, ændringer som han ikke forstår...
Jeg er helt med på, at I gerne vil have ham på eget værelse, fordi I ikke har plads til begge børn i soveværelset, og det vil også være helt relevant at arbejde på dette. Og I bør gøre det i god tid før den lille ny kommer og umiddelbart vil det være en god idé at arbejde på det nu og med den alder han netop har nu.. Når han bliver 13-15 måneder kommer der ofte en mere urolig periode igen, og det kan være svært at flytte ham på eget værelse der... Men når I flytter ham, så skal det naturligvis stadig være trygt og godt for ham at komme i seng, det skal forbindes med noget hyggeligt og rart :)
Og så tænker jeg, at I er nødt til at dele jer op, så I skiftes til at tage nætterne. Måske kunne I lægge en madras ind på gulvet i børneværelset, så I skiftes til at sove sammen med ham der - og så den modsatte forældre bliver i soveværelset og får en fuld nats søvn. Det lyder som om, at I kører så meget på pumperne lige nu, at I er nødt til at skiftes, så I via hver anden nat netop kan få mobiliseret det overskud som er nødvendigt, for at ændre vaner og skabe trygge rutiner hos jer :)
Jeg vil anbefale jer rigtig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn" :) Lige så meget fordi den vil forberede jer til barn nummer to, hvad I kan forvente hvornår, og hvordan I kan hjælpe den lille ny til at sove bedre....
Rigtig meget held og lykke fortsat! Og knus med på vejen herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske