Svar: 11 måneder - lure

18. august 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maria

Tak for dit brev :)

De fleste børn vil begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt, når de er mellem 12-18 måneder. Det er således tidligt, hvis jeres lillebror kan undvære luren nu, men... han bliver jo snart 12 måneder, så det er ikke utænkeligt, at han måske hurtigt bliver parat til det...

Der vil ofte være tale om en overgang, hvilket betyder, at I er nødt til at være lidt fleksible, så han nogle dage tilbydes to lure, og andre dage sover en lur. Og hos jer lyder det som om, at I lige nu befinder jer i denne overgang. Med den alder han har, så tænker jeg dog, at det vil være godt, hvis han stadig får to lure de fleste dage.

Jeres dreng vil ofte have brug for to lure dagligt, hvis:

- Han er under 12 måneder gammel
- Han leger måske lidt, når han puttes, men falder derefter til ro og sover måske ca 1 time.
- Hans humør og overskud er større, når han sover to lure i forhold til kun at sove én.
- Han falder konsekvent i søvn, når I kører i bil eller går en tur med barnevognen

Jeres dreng vil ofte kunne nøjes med en lur dagligt, hvis:

- Han er mere end 18 måneder gammel
- Han leger i 30 minutter eller mere, når han puttes til sin formiddagslur og falder enten ikke i søvn eller sover kun kortvarigt
- Hans humør er godt, han leger og virker ikke træt, selvom formiddagsluren springes over.
- Han sover fint og falder fint i søvn, når han puttes til middagslur
- Han sover ikke, når I kører i bil eller triller ture med barnevognen

Det vil normalt være sådan, at det er formiddagsluren som undværes - det vil sige, at han begynder at protestere mod at blive puttet om formiddagen, og hans formiddagslur bliver kortere og kortere.. han vil således ofte begynde at have en længere vågenperiode fra han vågner om morgenen, og til han er parat til at sove, og vil på den måde begynde at sove en længere lur midt på dagen.

Du fortæller, at det ofte er formiddagsluren, som han viser størst behov for, og det tyder derfor på, at han stadig har brug for to lure. Da han ofte sover sin længste lur som en formiddagslur, vil det naturligt betyde, at han så må sove sin middagslur sent, og måske vil han gå senere i seng...

Det er også sådan, at når først han er blevet et år, så får det mere og mere betydning for hans søvn og hans rytme, hvor sent hans middagslur ligger. Det kan være hensigtsmæssigt, at han ikke puttes til middagslur så sent, at han sover efter kl 16, fordi søvn der ligger efter kl 16 ofte vil "æde" af nattesøvnen. Og det lyder faktisk til at ske lidt hos jer - nogle gange sover han først middagslur kl 15.30, og de dage er han sværere at få til at sove om aftenen og sover naturligt senere. Andre gange vil han kunne få en længere vågenperiode midt om natten og atter andre gange vil det kunne gøre, at han vågner meget tidligt om morgenen.

I forhold til hans alder, er der derfor lidt overvejelser at gøre sig.. Heldigvis, så har du ham hjemme, så I er ikke afhængige af at ...

Annonce

... skulle op kl 6 hver morgen, fordi I skal møde på arbejde, det lyder som om, at der er ro og ikke ret meget stress over jeres hverdage og jeres morgener - det lyder rigtig rart!

Jeg tænker, at lige nu vil det være rigtig godt, hvis han f.eks. står op kl ca 6.30-07, sover formiddagslur kl 9.30-10 og middagslur f.eks. senest mellem kl 15-16... Og så kommer i seng kl ca 19.30-20. Det lyder som om at han har brug for de to afbræk i løbet af dagen, som lurene giver ham - og som sagt vil det være relevant for hans alder.

For at sikre, at de to lure ikke ligger for sent og ødelægger hans rytme og for at sikre, at han får sine to lure dagligt, så kan du vælge at vække ham om morgenen, hvis han sover længere end til 6.30-07.. Jo tidligere han står op, jo tidligere vil formiddagsluren ligge og jo bedre plads bliver der også til en middagslur. Og du kan godt forsvare at vække ham om morgenen, når han har sovet en god lang nattesøvn.

Hvis du gerne vil lade ham sove og vågne af sig selv, så er det naturligvis også okay. Det vil dog nok ofte betyde, at han så sover sine dagslure senere og dermed går senere i seng om aftenen, men så længe alle trives med det, er det jo rigtig fint. Man skal ikke ændre noget, der fungerer.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Alt efter hvordan hans rytme så viser sig at være, og hvor sent han ender med at gå i seng, så kan det, at han begynder at sove længere om morgenen, nogle gange gøre, at han netop vil kunne klare en lur dagligt. Det vil sige, at han måske nogle dage først starter dagen kl 08, og så vil han faktisk kunne vente med at få sin lur og sove en middagslur f.eks. kl 12-14... og kan derefter så holde sig fint vågen resten af dagen indtil han er parat til at blive puttet om aftenen, måske kl 20-20.30.

Man kan også vælge at vække ham fra formiddagsluren, så han sover sin korteste lur der, og derefter bedre kan sove en længere middagslur. Men det er ikke den bedste løsning, for han har tydeligvis stor glæde af sin formiddagslur, og det den giver ham, og han viser ikke selv tegn til at ville afkorte sin lur der.

I stedet kan du så vælge at forsøge at rykke hans lur gradvist til senere. Så han gradvist puttes kl 10, 10.30, 11, 11.30 eller lignende og på den måde vænnes til at sove en lidt længere lur midt på dagen. Det vil være bedre at rykke ham gradvist, fremfor at kæmpe med at holde ham vågen fra kl 9-11... Det er for hårdt for ham. Du kan her evt tage udgangspunkt i en dag, hvor han naturligt vågner senere. Så ja, man kan faktisk godt forsøge det du siger, - rykke hans lur, så den ligger senere i håb om at han så sover 2.5 times lur der i stedet...

Jeg tænker dog, at lige nu og med den alder han har, så vil jeg anbefale dig at bibeholde de to lure, men sikre plads til disse to lure, ved at vække ham om morgenen og sikre at dagen ikke starter for sent.. Og så må du se, hvordan han reagere de næste par måneder frem...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor