Svar: Urolig og grædende om natten - 5 mdr.
3. august 2017
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge. Der kan være lidt forskelligt, som spiller ind hos jer...
Jeg synes faktisk, at det lyder som om, at hun skal have lidt mere mad, og at du derfor skal begynde med lidt skemad. Dog ikke om aftenen, som din søster har foreslået, men derimod starte med lidt grød til frokost. Og når det fungerer, vil det være rigtig godt, at du så øger hende til to skemåltider, så hun begynder med lidt grøntsagsmos til frokost.
Det er vigtigt at følge jeres datters signaler og behov, også selvom du gerne vil tage hensyn til evt. maveproblemer og far har collitis. Men jeres datter er 5.5 måned nu, hun ammes to gange mellem hver lur om dagen, hun ammes op til 4 gange om natten, og det lyder som om, at hun er sulten. Samtidig anbefaler Sundhedsstyrelsen også, at man ikke venter for længe med at starte, fordi man godt kan springe det tidspunkt over, hvor barnet er parat, og det lyder hun faktisk til at være...
Du skal naturligvis starte med små smagsprøver. Give hende 3-4 skefulde grød og vand af en kop. Gerne kogt afkølet vand i starten, for at skåne maven lidt. Du kan også vælge at malke ud og bruge din egen mælk i grøden en overgang, for at skåne lidt ekstra. Og så se, hvordan hendes mave reagerer på det, og hvordan hun tager imod det.
Jeg tænker også at netop skemaden vil være med til at give jer lidt mere rytme i løbet af dagen og det vil også være godt for hende (og jer). Jo mere rytme hun har om dagen, faste sovetider, faste spisetider osv. jo roligere vil nætterne ofte også gå, så på den måde arbejder tiden også for jer.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, og får ofte en ekstra amning, når dagen starter...
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er og hvad tid den ligger.
Eftermiddag 16-17: Ammes og puttes derefter til dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap.
Aften 18: Ammes lige nu, men når skemaden om dagen fungerer, så tilbyder du hende grøntsagsmos her og vand af kop.
Ammes og puttes til natten, måske omkring kl 20, men det afhænger af, hvornår dagens 3. lur ligger, og det er fint at tidspunktet lige nu varierer lidt :)
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og prøv om du herefter kan få hende til at sove videre i egen seng lidt på afstand af dig...
Midt nat 03: Ammes og puttes tilbage i egen seng, hvor hun så sover videre til næste morgen, hvor hun ammes igen og får lov til at sove videre hos dig...
Det kan være en god idé, at du nu bevidst arbejder på at lade hende sove lidt på afstand. Når hun ligger tæt med dig, så kan hun dufte din mælk og vil naturligt have sværere ved at sove uden brystet. Og det er næste problematik, som du skal være opmærksom på. Det er vigtigt, at hun får bryst, som en fast del af sit putteritual, men det er også vigtigt, at hun ikke falder i søvn med dit bryst i munden. Du skal arbejde på, at hun lige slipper brystet og når at registrere, at hun puttes i sin seng eller barnevogn og kan overgive sig til søvnen med dine hænder, kærtegn osv. men uden bryst.
Som jeg læser dit brev, så går dette godt de fleste aftener - hun ammes i stuen og derefter går I ned i soveværelset og putter hende med musik, hænder og kærtegn. Men hun skal vugges en del, så det lyder som om, at hun er ved at blive lidt afhængig af favn og bevægelse - altså ikke afhængig af brystet, men stadig af favnen og det at blive vugget. Jeg vil derfor foreslå, at du nu ammer hende i soveværelset, og så putter hende fra din favn lige før hun falder i søvn, så hun ikke oplever skiftet fra favn og ned i seng for voldsomt og ikke når at vågne for meget op, men kan flyttes lige før hun sover helt og beroliges med hænder og nærhed liggende i sin seng, og dermed lære at sove uden at skulle vugges i favn :)
Og så skal det naturligvis også altid overvejes, om hun sover uroligt, vågner og græder i søvne fordi hun har ondt. Det kan skyldes smerter fra maven, fra ørerne eller måske tandfrembrud... Da hun ofte sover godt om dagen og lyder til at være generelt glad, sund og rask, så lyder det ikke umiddelbart som om, at hun har ondt...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske