Svar: Urolig og grædende om natten - 5 mdr.

3. august 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge. Der kan være lidt forskelligt, som spiller ind hos jer...

Jeg synes faktisk, at det lyder som om, at hun skal have lidt mere mad, og at du derfor skal begynde med lidt skemad. Dog ikke om aftenen, som din søster har foreslået, men derimod starte med lidt grød til frokost. Og når det fungerer, vil det være rigtig godt, at du så øger hende til to skemåltider, så hun begynder med lidt grøntsagsmos til frokost.

Det er vigtigt at følge jeres datters signaler og behov, også selvom du gerne vil tage hensyn til evt. maveproblemer og far har collitis. Men jeres datter er 5.5 måned nu, hun ammes to gange mellem hver lur om dagen, hun ammes op til 4 gange om natten, og det lyder som om, at hun er sulten. Samtidig anbefaler Sundhedsstyrelsen også, at man ikke venter for længe med at starte, fordi man godt kan springe det tidspunkt over, hvor barnet er parat, og det lyder hun faktisk til at være...

Du skal naturligvis starte med små smagsprøver. Give hende 3-4 skefulde grød og vand af en kop. Gerne kogt afkølet vand i starten, for at skåne maven lidt. Du kan også vælge at malke ud og bruge din egen mælk i grøden en overgang, for at skåne lidt ekstra. Og så se, hvordan hendes mave reagerer på det, og hvordan hun tager imod det.

Jeg tænker også at netop skemaden vil være med til at give jer lidt mere rytme i løbet af dagen og det vil også være godt for hende (og jer). Jo mere rytme hun har om dagen, faste sovetider, faste spisetider osv. jo roligere vil nætterne ofte også gå, så på den måde arbejder tiden også for jer.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, og får ofte en ekstra amning, når dagen starter...

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er og hvad tid den ligger.

Eftermiddag 16-17: Ammes og puttes derefter til dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap.

Aften 18: Ammes lige nu, men når skemaden om dagen fungerer, så ...

Annonce

... tilbyder du hende grøntsagsmos her og vand af kop.

Ammes og puttes til natten, måske omkring kl 20, men det afhænger af, hvornår dagens 3. lur ligger, og det er fint at tidspunktet lige nu varierer lidt :)

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og prøv om du herefter kan få hende til at sove videre i egen seng lidt på afstand af dig...

Midt nat 03: Ammes og puttes tilbage i egen seng, hvor hun så sover videre til næste morgen, hvor hun ammes igen og får lov til at sove videre hos dig...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan være en god idé, at du nu bevidst arbejder på at lade hende sove lidt på afstand. Når hun ligger tæt med dig, så kan hun dufte din mælk og vil naturligt have sværere ved at sove uden brystet. Og det er næste problematik, som du skal være opmærksom på. Det er vigtigt, at hun får bryst, som en fast del af sit putteritual, men det er også vigtigt, at hun ikke falder i søvn med dit bryst i munden. Du skal arbejde på, at hun lige slipper brystet og når at registrere, at hun puttes i sin seng eller barnevogn og kan overgive sig til søvnen med dine hænder, kærtegn osv. men uden bryst.

Som jeg læser dit brev, så går dette godt de fleste aftener - hun ammes i stuen og derefter går I ned i soveværelset og putter hende med musik, hænder og kærtegn. Men hun skal vugges en del, så det lyder som om, at hun er ved at blive lidt afhængig af favn og bevægelse - altså ikke afhængig af brystet, men stadig af favnen og det at blive vugget. Jeg vil derfor foreslå, at du nu ammer hende i soveværelset, og så putter hende fra din favn lige før hun falder i søvn, så hun ikke oplever skiftet fra favn og ned i seng for voldsomt og ikke når at vågne for meget op, men kan flyttes lige før hun sover helt og beroliges med hænder og nærhed liggende i sin seng, og dermed lære at sove uden at skulle vugges i favn :)

Og så skal det naturligvis også altid overvejes, om hun sover uroligt, vågner og græder i søvne fordi hun har ondt. Det kan skyldes smerter fra maven, fra ørerne eller måske tandfrembrud... Da hun ofte sover godt om dagen og lyder til at være generelt glad, sund og rask, så lyder det ikke umiddelbart som om, at hun har ondt...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.