Svar: Søvn og putteritual - 11 mdr.

28. juli 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære L

Tak for dit brev og fine beskrivelse. Der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer :)

Det er for det første vigtigt med et fast stå op tidspunkt. Og lige nu fortæller du, at han kan vågne alt mellem kl 05 og 07-08, hvis han ikke vækkes af storesøster. Du skriver også, at fra den 7. august så bliver det almindelig hverdag for jer alle - og fast stå op tidspunkt for alle... men det starter allerede nu. Det er vigtigt, at I allerede nu forsøger at skabe en rytme, som fungerer med den hverdag, som I forventes at have, når barsel og ferie slutter.

Og det faste stå op tidspunkt er vigtigt, fordi det er med til at sætte rytmen for resten af dagen. Derfor skal I vække ham, hvis han ikke vågner af sig selv om morgenen, ligesom I ville gøre hvis I skulle på arbejde, så I allerede nu får kørt en rytme ind. Når I står op til fast tid om morgenen, så vil han få faste spisetider og sovetider og stille og roligt bliver det naturligt også lettere at finde ud af, hvornår han så er parat til at sove om aftenen.

Hans søvnbehov vil være ca 13.5-14 timer i døgnet og da han lige nu vænnes til at være i vuggestue og skal overskue en helt ny hverdag, så er det naturligt, at han sover lidt længere om dagen. Derfor er det fint, hvis han sover 1.5-2 timer både formiddag og til middag, altså sover 3-4 timer timer samlet om dagen. Det betyder så, at hans nattesøvn skal vare ca 10 timer. Alt efter hvornår I påtænker at starte dagen, når han skal i vuggestue hver dag, så skal udregningen altså ske efter dette. Det betyder, at hvis I starter dagen f.eks. kl 06.30, så skal han puttes 20.30. Sover han til kl 08.. så skal han faktisk ikke puttes før kl 22... Og det er sandsynligvis forklaringen på, at I lige nu synes det er svært at putte ham om aftenen og at han nogle gange vågner og har en længere vågenperiode, hvor han tydeligvis ikke virker træt...

Derudover så vil jeg anbefale jer, at I bytter rundt på grød og bad om aftenen. Så I fremadrettet forsøger at have følgende rytme:

Aftensmad kl 18, hvor I spiser sammen og han spiser almindelige børnevenlige retter. Udgangspunktet er jeres mad, men serveret på en måde, som han kan kapere.

Herefter kommer han i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.

Og så tilbydes han en godnatgrød f.eks. kl 19.30-20, får derefter børstet tænder.

Og så puttes han med en flaske kl 20-20.30... eller hvornår det nu passer i forhold til hans stå op tidspunkt, hans søvn om dagen og hans udregnede søvnbehov.

Jeg anbefaler at badet ligger før godnatgrøden fordi badet bør ligge en time før han puttes, så har det bedst effekt.... Derudover, er det vigtigt, at der er ophold mellem aftensmad og godnatgrød, så han ikke på sigt lærer, at han kan afvise aftensmad og få grød i stedet...

Det vil være rigtig godt, hvis han kan sove uden at have flaske i ...

Annonce

... munden og hvis han kan falde i søvn i sin seng og ikke i jeres favn. Det er som sagt vigtigt, at puttetidspunktet er rigtigt, hvis det skal kunne lade sig gøre :) Du/I kan godt vælge at sidde med ham i favnen, give ham flasken, berolige og betrygge og derefter putte ham i seng lige før han sover helt, stå ved ham og lulle ham videre ind i søvn med kærtegn, godnatsang osv. Men så han stadig når at registrere, hvor han puttes...

Det kan også nogle gange være en løsning at putte ham i sengen og så tilbyde ham flasken, imens han ligger der. Det giver ham mulighed for at finde roen, hvor han ligger og sikrer, at han ikke oplever et skift fra favn og ned i seng, som han lige nu lyder til at protestere mod eller blive vækket af. Det er utrygt for ham at falde i søvn i favn og derefter opleve at sove et andet sted.... Hvis I vælger at give ham flaske direkte i sengen, så er det godt, hvis I kan elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt, og I bør også sikre jer, at han ikke falder i søvn med flasken i munden. Han skal helst nå dertil, hvor han spiser, slipper flasken, smiler til jer, triller om på siden og sover:)

Det er fint, hvis I vil lade børnene sove i samme værelse, og I kan godt forsøge dette allerede nu, selvom han også starter i vuggestue netop nu... I kan dog også vælge at lade ham vente, men i forhold til hans alder, så ikke vente for længe, måske omkring 1 års alderen. Når han bliver 13-15 måneder, så kommer der ofte en urolig periode igen og det sker også omkring 18-20 måneder, så enten skal det være nu i 11-12 måneders alderen eller I skal vente til han er 16-17 måneder gammel, før næste periode så indtræffer.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Storesøster kan godt beroliges med ord, så I f.eks. siger "jeg her her, jeg hjælper lillebror, læg du dig bare til at sove igen" eller lignende, så hun hører, at hans natlige støj er ikke noget hun behøver reagerer på, det tager I jer af... :)

Jeres dreng sover ikke for meget om dagen til at kunne sove igennem om natten. Men hans dagssøvn og rytme spiller naturligt ind på hans puttetidspunkt og hvor lang nattesøvnen kan være. At han sover uroligt om natten lige nu hænger naturligt også sammen med hans alder og den store udvikling, som han går igennem og at han nu er startet i vuggestue. Alt hvad han oplever skal bearbejdes, når han sover, så han drømmer naturligt ekstra meget lige nu. Og samtidig har han også en stor motorisk uro, som giver ham en rastløshed. Det er svært at ligge stille, det er svært at lade roen komme over sig. Jo stærkere motorisk han bliver om dagen, når han øver sig i at kravle, rejse sig ved møblerne, sætte sig op selv osv. osv. jo bedre vil han også blive til at finde en rar stilling om natten. Så på den måde arbejder tiden naturligt også lidt for jer:)

Jeg håber, at ovenstående hjælper jer lidt videre og giver lidt idé til, hvad der sker hos jer, hvad der spiller ind lige nu :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin