Svar: Opvågning med gråd efter 40 min
13. juli 2017
Alder:
3 mdr.
Kære glade mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at din datter vågner direkte op fra den dybe søvn, og det er derfor hun vågner med gråd og er så svær at få til at sove videre. Det kan godt virke voldsomt, men det er ikke farligt :)
Med den alder hun har nu, så begynder hendes søvn at indeholde flere stadier, og det betyder, at hun nogle gange vil få ekstra svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet - og så vågner hun op, hvor hun faktisk har brug for at sove videre.
Mange børn har i denne alder også stadig en udtalt moro-refleks, det vil sige faldrefleks, og den går igang lige der, hvor de skifter søvnstadie. Du kender det sikkert fra dig selv, at lige der hvor du er ved at falde i søvn, så giver din krop et spjæt. Du registrerer det og sover videre, men små børn vågner af det, deres spjæt vækker dem, forskrækker dem, og så har de rigtig svært ved at sove videre bagefter.
Det bedste du kan gøre er det, som du egentlig altid har gjort - stå parat ved hende, når du ved, at hun er ved at vågne, og så se om du med dine hænder på hendes krop, beroligende ord, ved at vugge hende lidt, trille hende i barnevognen eller ved at tilbyde lidt ekstra mælk, kan få hende videre ind i søvnen.
Du kan med fordel også vælge at svøbe hende, fordi svøbet vil hjælpe hende med at holde fysisk sammen på sig selv, så hun, hvis hun spjætter, ikke får vækket sig selv, men bliver holdt i ro. Det kan også være at putte hende i en sovepose :) Du skal dog være opmærksom på, at hun godt kan få det for varmt, hvis hun er svøbt, så lige nu kan det være bedre, hvis du kan stå ved hende og hjælpe hende til fysisk ro med dine hænder.
Hvis hun altid efterspørger mælk, når hun vågner efter 40 minutter, så kan du med fordel også prøve at amme hende af to omgange, før du putter hende. Det vil sige, at du ammer hende, skifter hende, så hun vågner lidt op til dåd igen og derefter ammer hende endnu en gang, før du så putter hende. På den måde kan du være heldig, at hun ikke behøver søge mælken efter 40 minutter, men bliver i stand til at sove videre uden :)
Nogle gange kan du også med fordel lægge dig med hende i dobbeltsengen og amme hende og lade hende ligge der, og så blive liggende hos hende, parat til at amme igen og evt. berolige, når og hvis hun viser tegn til at ville vågne - og derefter lade hende sove videre. Hvis du derefter flytter dig, så skal du naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ned af din seng, det skal være sikkerhedsmæssigt forsvarligt at lade hende ligge:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og som sagt er det ikke farligt, at hun vågner og græder, men det er naturligvis ikke så rart at opleve, at hun er svær at trøste. Det er dog noget hun ofte vokser fra med tiden :)
Håber det giver lidt ro :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske