Svar: Opvågning med gråd efter 40 min

13. juli 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære glade mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at din datter vågner direkte op fra den dybe søvn, og det er derfor hun vågner med gråd og er så svær at få til at sove videre. Det kan godt virke voldsomt, men det er ikke farligt :)

Med den alder hun har nu, så begynder hendes søvn at indeholde flere stadier, og det betyder, at hun nogle gange vil få ekstra svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet - og så vågner hun op, hvor hun faktisk har brug for at sove videre.

Mange børn har i denne alder også stadig en udtalt moro-refleks, det vil sige faldrefleks, og den går igang lige der, hvor de skifter søvnstadie. Du kender det sikkert fra dig selv, at lige der hvor du er ved at falde i søvn, så giver din krop et spjæt. Du registrerer det og sover videre, men små børn vågner af det, deres spjæt vækker dem, forskrækker dem, og så har de rigtig svært ved at sove videre bagefter.

Det bedste du kan gøre er det, som du egentlig altid har gjort - stå parat ved hende, når du ved, at hun er ved at vågne, og så se om du med dine hænder på hendes krop, beroligende ord, ved at vugge hende lidt, trille hende i barnevognen eller ved at tilbyde lidt ekstra mælk, kan få hende videre ind i søvnen.

Du kan med fordel også vælge at svøbe hende, fordi svøbet vil hjælpe hende med at holde fysisk sammen på sig selv, så hun, hvis hun spjætter, ikke får vækket sig ...

Annonce

... selv, men bliver holdt i ro. Det kan også være at putte hende i en sovepose :) Du skal dog være opmærksom på, at hun godt kan få det for varmt, hvis hun er svøbt, så lige nu kan det være bedre, hvis du kan stå ved hende og hjælpe hende til fysisk ro med dine hænder.

Hvis hun altid efterspørger mælk, når hun vågner efter 40 minutter, så kan du med fordel også prøve at amme hende af to omgange, før du putter hende. Det vil sige, at du ammer hende, skifter hende, så hun vågner lidt op til dåd igen og derefter ammer hende endnu en gang, før du så putter hende. På den måde kan du være heldig, at hun ikke behøver søge mælken efter 40 minutter, men bliver i stand til at sove videre uden :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle gange kan du også med fordel lægge dig med hende i dobbeltsengen og amme hende og lade hende ligge der, og så blive liggende hos hende, parat til at amme igen og evt. berolige, når og hvis hun viser tegn til at ville vågne - og derefter lade hende sove videre. Hvis du derefter flytter dig, så skal du naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ned af din seng, det skal være sikkerhedsmæssigt forsvarligt at lade hende ligge:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og som sagt er det ikke farligt, at hun vågner og græder, men det er naturligvis ikke så rart at opleve, at hun er svær at trøste. Det er dog noget hun ofte vokser fra med tiden :)

Håber det giver lidt ro :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre