Svar: Rod i putning og søvn

12. juli 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte og følsomme mor :)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må I vælge til og fra, hvad I tænker, at I kan bruge...

Det er som udgangspunkt rigtig godt, hvis jeres ældste datter lærer at sove i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover. Så dette må I meget gerne holde fast i, og det er også rigtig fint, hvis I har mulighed for at skiftes til at putte hende - som det nu kan passe, nu hvor I også har fået en lillesøster :)

Det er helt naturligt, at hun især om aftenen, søger jer ekstra meget. Det er ofte netop på dette tidspunkt, at hun har mulighed for at føle sig 100 % prioriteret. Det er hendes tid, det er her, hun føler sig set og mødt. Og det er derfor en god idé at I netop sætter jer hos hende, synger en sang, holder i hånd osv. I må meget gerne tale om dagen eller læse en historie for hende - det kan faktisk hjælpe hende til at slippe dine hænder, så hun lærer at sove uden dette, fordi hver gang du skal skifte side, så er hun nødt til at slippe din hånd, så du kan bladre i bogen og læse videre :)

I skal naturligvis sikre jer, at hun puttes til rette tid, så hun er parat til at sove, når hun bliver puttet. Og det vil være rigtig godt med en åben seng nu, hvis hun ikke allerede har det, så I har mulighed for at sætte jer på sengekanten og give hende lidt ekstra nærhed netop på denne måde, når hun skal sove.

Det vil også være rigtig godt, hvis hun har en puttebamse eller lignende, som hun putter med, som en fast del af hendes putteritual, og som fungerer som substitut for jer, når I ikke er sammen. Den skal derfor også følge hende i vuggestuen og hun skal bruge den, når hun puttes der, ligesom den kan være en trøst i løbet af dagen, altså en fast følgesvend, som hun kan bruge til at nusse næse osv. når hun har brug for at berolige sig selv lidt :) Det behøver ikke være en bamse, det kan også være en klud, en aflagt t-shirt af jeres, en dukke eller lignende... hvad hun nu kan tænkes at ville være glad for.

I skriver, at hun vågner alt mellem kl 22 og 01, og at I her tager hende ind til jer - og du fortæller, at I har valgt denne løsning de sidste par måneder, og at I også har besluttet, at I alle fire skulle sove i samme rum, når lillesøster kom. Det ville gøre, at I alle fire umiddelbart sov godt... Efter at lillesøster er kommet til, så er mor og lillesøster dog flyttet på gæsteværelset, og storesøster og far sover sammen... Og det fungerer også lige nu, men jeg tænker - nok ikke på sigt. Det vil naturligt være dejligt, hvis du og far kan sove sammen igen...

Jeg tror bestemt ikke, at det har negativ indflydelse på storesøster, at hun lige nu sover sammen med far og mor sover med lillesøster i et andet rum. Storesøster får den nærhed, som hun søger rigtig meget, og det er sandsynligvis super hyggeligt at komme ind til far og sove der resten af natten. Men det bliver naturligt sværere og sværere at få hende til at sove i egen seng, jo mere hun sover i jeres seng. Med den alder hun har, bliver hun naturligt mere og mere bevidst, og det kan godt tænkes, at hun vil begynde at vågne hurtigere og hurtigere op og dermed søge dobbeltsengen tidligere aften efter aften, for til sidst måske at ligge der fra starten - og det læser jeg, at I ikke umiddelbart er interesseret i...

Jeg tænker derfor, at det kan være en god idé, hvis far kan forsøge at arbejde på, at storesøster ikke kommer ind i sengen med det samme - der må gerne være forskel på, om hun vågner kl 22, 01 eller 05.. Naturligvis skal hun ind til jer, hvis hun vågner af en ond drøm og beroliges og betrygges, men når hun vågner af vane og for at blive flyttet, så vil det være godt, hvis far kan forsøge at få hende videre i søvnen i værelset og ikke med det samme tage hende ind til jer....

En anden mulighed er, at far tager hende ind i dobbeltsengen, men når hun så efter et par timer sover tungt, så bærer han hende tilbage i egen seng igen. Det har den fordel, at hun oplever at blive puttet i egen seng om aftenen og også vågne i egen seng om morgenen - og dermed får en oplevelse af, at hun godt kan sove i egen seng hele natten. Det kan på sigt gøre det ...

Annonce

... lettere at få hende til at sove videre i egen seng, når hun vågner i løbet af natten. Og i den periode, hvor far forsøge at vænne hende til dette, vil det sandsynligvis være godt, at mor og lillesøster stadig sover i gæsteværelset. På den måde forstyrrer I ikke hinanden og hun oplever ikke, at hun bliver sendt væk fra jer andre tre...

Der er også den mulighed, at far tager en madras ind på børneværelset og lægger sig på den, så hun om natten kan mærke, at far er der - men far holder fast i, at hun ikke skal ud af soveværelset før om morgenen, hvor de så står op og går ind til mor og lillesøster. Far og storesøster sover stadig sammen, ligesom mor og lillesøster gør, men ikke i soveværelset. Ikke fordi hun ikke må være i soveværelset, men for lige nu at vænne hende til og fjerne vanen om at vågne for at komme ud af værelset og ind til far...

I kan også vælge at sove i soveværelset alle sammen. Nogen vælger at bygge en 4 meter bred seng, så alle kan være der... det er også fint, at I har koblet lillesøsters seng til mors seng.. Der er i princippet ikke noget i vejen for at vælge samsovning, hvis alle trives med det, og der er plads nok til, at alle sover godt :) Det kan dog være en overvejelse værd, om storesøster skal ligge i smørhullet som nu, eller om hun evt. kan få en madras på gulvet. Er der plads til det? Det er betydeligt lettere at komme fra en madras på gulvet ind på eget værelse, end det er at komme fra at ligge mellem mor og far til at ligge alene...

Med hensyn til at sove sammen, så er det normalt ikke noget problem. Storesøster vil de første par uger måske vågne, når lillesøster vågner, men hvis du eller far så siger f.eks. "det er bare lillesøster, jeg hjælper hende, sov du bare videre" eller lignende, så lærer hun, at I reagerer på lillesøster og hjælper hende, så det behøver hun ikke reagere på. Hun vænner sig sandsynligvis hurtigt til de natlige lyde...

Der er naturligvis mange ting at tage hensyn til - det at blive storesøster, at være i vuggestue osv. spiller naturligt ind på, hvornår I kan lære storesøster at sove selv og sove på eget værelse, men også her er børn forskellige. Nogle børn har brug for den nærhed, der netop er i at alle sover sammen, men for andre kan det faktisk være en god idé at appellerer til det, at hun nu er storesøster og ikke længere baby, og derfor kan sove i sin egen seng... Det er meget forskelligt, hvad børn vil have behov for, og I skal prøve at finde balancen mellem at give hende den tryghed, som hun viser behov for, uden samtidig at give hende nogle vaner og rutiner, som I ved vil irritere jer om 3 måneder...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

På sigt kan pigerne godt blive puttet på eget værelse og komme til at sove sammen og have glæde af dette. Da jeres ældste datter allerede har et godt sprog og sætter ord på mange ting, så vil det måske være en løsning, som hun vil synes om, og som I kan tale om, som noget positivt. At børnene sover sammen, ligesom mor og far sover sammen - måske vil hun synes det er fair og acceptere det som en god løsning og en måde, hvorpå hun til den tid kan sove i eget værelse (sammen med lillesøster) og ikke i soveværelset...

Der sker mange ting det næste halve år - også med lillesøster og hendes udvikling og jeg tænker, at alt er så nyt hos jer endnu, at I er nødt til at se lidt, hvad tiden bringer. Prøv dog at holde fast i de gode rutiner, som I allerede har med netop at hun starter med at sove i egen seng og forsøg så vidt muligt, at hun sover så lang tid som muligt det, før hun evt. kommer ind til jer - og ikke begynder at afkorte sin nattesøvn mere og mere, før hun ligger i dobbeltsengen.

Og hvornår mor og lillesøster rykker tilbage til dobbeltsengen må afhænge lidt af, hvordan I vælger at sove med storesøster det næste stykke tid...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - og vil også lige skrive, at det lyder som om, at I begge er nogle meget søde forældre, der vægter trivslen af jeres piger meget højt. Det er rigtig dejligt at læse :) Med en knap 2.5år og en lille ny på 8 dage, så er det naturligt lidt svært og følsomt - det er helt normalt og helt okay:)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine