Svar: Sovevaner i en morglad periode
10. juli 2017
Alder:
10 mdr.
Kære Kirstine
Tak for dit brev og fine beskrivelse - og velkommen til. Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer, og så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker, at I kan bruge :)
Når I gennem 3 uger har forsøgt at lade far tage over efter amning i stuen, og jeres dreng stadig græder ulykkeligt - så dur den metode ikke. Det er meget vigtigt, at jeres dreng forbinder det at komme i seng med noget trygt, dejligt og rart - og lige nu forbindes putning med ulykkelighed og gråd, også selvom far sidder der... Det lyder som om, at jeres dreng bliver ked af det, så snart far rejser sig og nærmer sig soveværelset, og det er ikke godt for gode søvnvaner fremover....
Det at skulle sove er altid forbundet med adskillelse fra mor og far. Så når du starter med at amme ham i stuen, og far derefter tager ham og går væk fra mor og stuen, så forlader han det trygge og rare - og i stedet starter så den forfærdelige separation, som han naturligt så vil protestere imod. Derfor er det godt, hvis putteritualet kan foregå der, hvor jeres dreng skal sove.
Derudover så er det ofte betydeligt lettere for børn at blive puttet af andre i dagtimerne, end det er om aftenen. Efter en lang dag, fyldt med oplevelser og en masse stimuli, så er det naturligt svært at koble fra, det er svært at slippe det hele og overgive sig til søvnen - og derfor har børn naturligt ofte ekstra brug for deres mor og brystet netop om aftenen, når de skal sove. At få far på banen, er derfor naturligt lettest om dagen... Det betyder dog ikke, at far ikke kan have en vigtig rolle om aftenen, men det er helt naturligt, at jeres dreng især søger mor og brystet om aftenen...
Har I barsel og går I stadig hjemme eller er han startet i vuggestue/dagpleje? Det spiller naturligt også ind på hans evne til at sove og koble fra overfor dagen. Hvis han er adskilt fra mor i dagtimerne, vil han naturligt søge mor ekstra meget om aftenen...
Derudover er jeres dreng godt igang med separationsfasen og øver sig i både fysisk og mentalt at være på afstand af jer. Han kryber, kravler, rejser sig ved tingene osv. og han oplever verden langt større nu. Men han er stadig så lille, at han ikke forstår, hvor I er, når han ikke kan se jer. Går du ud i køkkenet og lader ham blive alene tilbage i stuen, kan han blive voldsomt ked af det.. han kan heller ikke forholde sig til tid, og ved derfor ikke om du er væk i 3 minutter, 3 timer eller 3 dage. Han mærker bare at du forsvinder - og derfor græder han.
Det vil være rigtig godt, hvis far lige nu kan gøre alt det, som leder op til putning. Det vil i denne alder være rigtig godt, hvis jeres dreng får et bad om aftenen som far giver ham, og hvor det er far, som frotterer ham godt i håndklædet, smører med creme osv. og gør ham klar til natten. Efterfølgende kan far give ham en godnatgrød og også børste hans tænder. Og derefter kan mor så tage over, amme ham og putte ham til natten.
Jo mere far gør alt det, som leder op til putning jo lettere vil far have ved at putte ham en aften, hvis mor ikke er hjemme. Derfor er det vigtigt, at far gør alt det som leder op til natten, men at det er mor som lige nu putter, så jeres dreng begynder at forbinde det at sove med noget trygt og dejligt igen.
Du fortæller, at du både ammer og giver flaske om aftenen. Og jeg vil foreslå, at I introducerer en godnatgrød og at du så derefter beslutter om han skal ammes eller have flaske. Enten eller. Hvis du vælger at amme ham, så kan du enten sætte dig med ham og amme ham på sengekanten og derefter putte ham i seng, eller du kan lægge dig med ham og amme ham i din seng. Det vil dog være rigtig godt, hvis han lige når at slippe brystet, så han ikke falder i søvn med brystet i munden :)
Hvis du vælger at give flaske om aftenen, så kan du med fordel give denne imens han ligger i tremmesengen. Det vil gøre at I undgår det skift der er mellem favn og ned i sengen, som han lige nu tydeligt vil protestere over. Han kan derimod få lov til at få sin mælk og falde i søvn, hvor han ligger. Hvis I vælger flasken i sengen, så bør du elevere hans hovedgærde så han ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt i hovedenden.
Jeg kan ikke ud af jeres brev se, hvor meget jeres dreng ammes i løbet af dagen. Men med den alder han har, vil det normalt være passende med to amninger. De kan f.eks. ligge enten før middagslur og aften eller aften og sen aften... Det betyder, at han om dagen også skal kunne sove uden at få bryst (eller flaske) først. Så det putteritual I har om dagen må meget gerne overføres til om aftenen, så han gradvist naturligt vænnes til ikke at skulle have mælk for at falde i søvn.... Han skal som sagt stadig have mælken om aftenen, men ikke sove med brystet eller flaske i munden, gerne lige nå dertil, hvor han slipper, smiler til dig/jer og triller om på siden og sover...
Så... lige nu lyder det som om, at mor skal putte, men far kan gøre alt det, som leder op til putning - og gradvist kan far så begynde at give flaske om aftenen, som alternativ til amning... det vil nok lykkes bedst, hvis mor ikke er hjemme, men det må I se... det kommer også an på, om han er vant til at få flaske, når han puttes af mor.
Jeg håber, at I kan bruge dette videre :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske