Svar: 18 mdr og lære at falde i søvn

8. juli 2017

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Frustrerede familie

Tak for jeres brev - og velkommen til. Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer :)

Det er rigtig dejligt, at I har koblet sengene sammen, så jeres dreng sover i egen seng, men stadig får den nærhed, som han lyder til at have behov for. Det fungerer rigtig godt for både jer og ham, og når og hvis han vågner i løbet af natten, så er der mulighed for lige at berolige med lidt kærtegn, beroligende ord osv, og så sover han videre. Det lyder fint og det behøver I ikke ændre på - det er selve putningen, som giver problemer hos jer.

I fortæller, at jeres dreng ofte puttes kl ca 20, sover først ca 21.30-22 og står så op kl ca 07, og så sover han middagslur fra 12-15.. Jeg vil skønne, at hans søvnbehov er ca 13 timer i døgnet (max 13.5) med den alder han har. Og det betyder, at hvis han står op kl 07 og sover 3 timer til middag, så vil hans puttetidspunkt ikke være før kl 21...

Når I putter ham allerede kl 20, så er han simpelthen ikke parat til at sove og det betyder at han protesterer mod putning, rejser sig, hopper rundt osv. Og han lærer at det at skulle sove er forbundet med et meget langt ritual og netop forbundet med at tiden trækkes ud.. så selvom I putter ham i slyngevuggen og med bevægelser i den til sidst så kan lulle ham i søvn, så sover han ikke før efter en time, fordi han faktisk ikke er parat. Og han lærer ikke, at det at blive puttet er forbundet med et ca. 15 minutters ritual, en fornemmelse af træthed og parathed i kroppen - og derfor er I nødt til at putte ham så sent, at I med sikkerhed ved, at han vil kunne sove inden for ca 15 minutter.

Og det betyder faktisk, at hvis han lige nu ikke sover før klokken er 21.30-22, så skal I ikke putte ham før. I skal her putte ham med det ritual, som I gerne vil give ham og som gør ham trygt ved at sove. Det kan meget fint være at læse godnathistorie for ham, vise ham billeder og læse lidt igen, så han vænnes til at ligge og lytte og mærke roen komme over sig, ligesom han meget gerne må få en puttebamse, putteklud osv. Eller måske blive sunget godnatsang for... Ritualet skal ligne sig selv, det skal være det samme aften efter aften.

Og det vil derudover være rigtig godt, hvis I giver ham et bad om aftenen, som hjælper ham med at slappe af i kroppen. Badet afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme osv. få nattøj på og blive gjort klar til natten. Og så vil det være rigtig godt med et godnatmåltid lige før han puttes - det kan være en portion grød, en portion havregryn med lidt ...

Annonce

... sukker og mælk, eller det kan være rester fra aftensmaden - et stykke rugbrød med en frikadelle eller lignende. Derefter får han børstet tænder og så bliver han puttet. Badet bør ligge ca en time før putning og godnatmåltidet lige før han kommer i seng.

I takt med at han begynder at blive puttet, så sent at han er parat, og dette ritual bliver genkendeligt for ham, så kan I begynde at rykke hans puttetidspunkt frem. Det gøres med små bitte skridt over flere uger. Det vil sige, at I putter ham kl 22 og holder fast i dette aften efter aften og så rykker I tidspunktet frem til 21.45, 21.30, 21.15, 21.00 indtil I rammer det tidspunkt, som er hans udregnede puttetidspunkt/behov. I kan ikke rykke tidspunktet frem aften efter aften, nogle aftener er I nødt at bibeholde samme tidspunkt flere aftener i træk, og en aften kan I pludselig putte ham noget tidligere, men aftenen efter skal han puttes lidt senere igen.. den fleksibilitet er nødt til at være der, men gradvist kan I rykke puttetidspunktet frem.

Og imens I gør dette, så er det meget vigtigt, at I ikke forlænger hans dagssøvn. Det er ikke meningen, at han skal begynde at sove længere om morgenen eller begynder at sove længere middagslur. Det er hans søvn om aftenen, som skal forlænges. Derfor skal han vækkes om morgenen og op kl 07, hvis det er hans stå op tidspukt - og dette gælder uanset om det er hverdag, weekend, eller ferie.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I takt med at han begynder at sove længere nattesøvn, fordi hans puttetidspunkt gradvist rykkes frem, så vil han ofte af sig selv begynde at afkorte sin dagssøvn - det er dog ikke altid, at det sker, og hvis han ikke gør det, så må I også her gerne begynde at afkorte dagssøvnen lidt. Ikke ved at fjerne en times søvn fra dagen på en gang, men ved at afkorte med ca 15 minutter af gangen. Det er ikke et spørgsmål om at fjerne søvn fra ham men om at give ham den søvn han har behov for, fordelt på en måde, så dag, aften og nat også hænger sammen for jer.

Det kan sagtens være, at han vil trives bedst med en rytme, hvor han sover 10 timer fra ca 21 til 07 og sover 3 timer fra 12-15, og så skal I naturligvis ikke ændre noget, andet end at putte ham, når han er parat.. Men det kan også være, at han (og I) vil trives bedre, hvis han sover f.eks. 2 timer til middag og 11 timer om natten - og for at nå dertil, så er I nødt til over mange uger at forsøge at forlænge hans nattesøvn gradvist, for på den måde også at få afkortet hans dagssøvn :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke med ham fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor