Svar: Ulykkelig ved skift fra favn til barnevogn

7. juli 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder rigtig fint, at du nu er ved at vænne din dreng til at kunne sove uden at få brystet i munden, og med den alder han har, vil det være rigtig godt, hvis du kan arbejde på at skrue amningerne yderligere ned, så han f.eks. ikke længere ammes før sin formiddagslur. I stedet skal han her tilbydes et mellemmåltid og vand af kop. Og dermed lære at sove uden bryst og favn :)

Det er super godt, at du nu udnytter det gode vejr og at sommeren er over os, og forsøger at putte ham i barnevognen - og triller ham en tur, når han skal sove. Før formiddagsluren skal han som sagt nu tilbydes et mellemmåltid, før middagsluren må du meget gerne amme ham før han puttes. Men brug netop barnevognen til at komme væk fra favn og bryst.

Det lyder som om, at du lægger ham ned i vognen med det samme - det tror jeg ikke du skal gøre. Prøv i stedet at sætte ham op, lade ham mærke vinden i ansigtet, se på ting som I kører forbi. Han må gerne få lidt vand - måske vil han drikke af en drypfri kop eller en kildevandsflaske med tut.. Han må også gerne få lidt bløde frugtbåde i hånden, som han kan sidde og sutte på, så du på den måde stadig anerkender hans behov for at have noget i munden og få lidt væske... Og han kan naturligvis også tilbydes sin sut. Og så lægger du ham først ned, når du kan se, at han er parat og ved at falde i søvn :)

Når du ammer han før middagsluren, så vil han måske nogle gange kunne puttes ned i vognen og hjælpes ind i søvnen netop ved at du triller ham, så du på den måde luller ham ind i søvnen, selvom han oplever skiftet fra din favn.. Måske vil han græde lidt overtræt gråd, før han falder til ro - her er der tale om kortvarig gråd, som netop skyldes, at han er træt og har svært ved helt at koble fra - men netop det at blive puttet i vognen og trillet en tur, får ham til at give slip og overgive sig til søvnen...

Det kan også være, at du i en periode skal prøve at lægge dig ned og amme ham i din seng - og så lade ham falde i søvn ved siden af dig. Naturligvis ...

Annonce

... sikre dig, at han ikke kan trille ned af din seng og komme til skade, men det kan være rigtig fint, at du på den måde lærer ham at sove liggende og uden at være i favn. Det skal helst være sådan, at han slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover. Denne metode kan du også bruge om aftenen, hvis det er svært at få ham til at sove der - og sen aften, før du selv går i seng, så kan du amme ham igen og derefter flytte ham over i egen seng, hvor han så kan sove resten af natten...

Det kan ofte også hjælpe at svøbe ham eller putte ham i en sovepose. Det vil sige, at du skifter ham og i forbindelse med skiftning, så svøber du ham eller putter du ham i soveposen og derefter så ammer du ham. Det at være svøbt/puttet i soveposen vil gøre, at han føler sig omsluttet, men det vil være af svøbet/posen og ikke af dine arme, og på den måde vil skiftet fra din favn og ned i sengen/barnevognen føles mindre voldsomt for ham. Han vil stadig føle sig omsluttet og vil ikke kunne flagre med armene og føle sig utryg, når du lægger ham fra dig.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Udfordringen er lidt, at han jo hurtigt kan få det for varmt i et svøb eller sovepose, nu hvor det er sommer - derfor dur denne metode ikke rigtigt, hvis det er varmt og han derfor har brug for at sove "lettere påklædt"...

Du må også meget gerne stå ved ham, så han mærker dine hænder på kroppen, mærker tyngden og varmen fra dine hænder og så lulle ham ind i søvnen netop med hænderne, vippe ham lidt frem og tilbage der hvor han ligger. Gerne stadig med en sut, og du kan også prøve at lægge en sutteklud hos ham, som dufter af dig - det minder lidt om når han ligger i din favn og ligger ved dit bryst, hvor han kan mærke dit tøj ved sit ansigt og dufte dig og din mælk.. Du kan evt. sove med en klud, en stofble eller måske en gammel t-shirt et par nætter, så den dufter af dig og er genkendelig og dermed tryg - og giver lidt fornemmelsen af, at du er der, selvom han ligger for sig selv :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.