Svar: Lære at falde i søvn selv - 9 mdr.

29. juni 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Camilla

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, - og rigtig flot, hvis I allerede i løbet af en uge, er trappet ned på 3 amninger i døgnet, og dagsplanen ser rigtig fin ud. Da han har tendens til en tidlig søvnfase og dermed sover tidligt i løbet af dagen, så er det helt fint, at I lige nu giver ham en ekstra lille lur sidst på eftermiddagen. I skal dog være opmærksomme på, at denne lur naturligt kan betyde, at han så måske skal puttes senere om aftenen, så måske er det for tidligt, når I forsøger at putte ham kl 19.30/20.. Det kan måske forklare, hvorfor nogle aftener måske går bedre end andre :)

Det er naturligt svært for jeres dreng både at skulle undvære brystet og undvære favn. Derfor kan det nogle gange være en god idé at tage det i etaper, så han først vænnes til at sove uden brystet og derefter vænnes til at sove uden favn... og det lyder som det I lige nu forsøger, og det er fint.. MEN... det er naturligvis uhensigtsmæssigt, hvis han så i stedet lærer, at skulle være i jeres favn og I skal sidde og hoppe på en pilatesbold med ham, for at få ham til at sove. Han bliver fysisk større og tungere, og det bliver meget hurtigt svært for jer at bibeholde denne nye vane, og så er det at blive hoppet med eller vugget i favn på sigt ikke nogen god søvnassociation... Det vil være rigtig godt, hvis han kan lære at falde i søvn, uden at skulle være i favn og uden at skulle være i bevægelse.

I Danmark vil man normalt have den fordel, at han kan puttes i barnevognen og man kan trille en tur med ham. På den måde kan man lærer ham at sove uden at være i favn, men stadig med bevægelse... Det hvor I bor, er det ikke muligt at køre med ham udenfor, men måske kan I trille ham i søvn inde? Er det en idé? Nogen vælger også at sætte hjul på tremmesengen eller bruger brio-bedrockers. Andre vælger at bruge en slyngevugge, hængekøje osv. som de putter barnet i indendøre, for stadig at kunne vugge/bevæge og give ro, men uden at være i favn...

Bedst er det dog, hvis I kan lære ham at sove uden bevægelse og stille og roligt vænne ham til at falde i søvn i sin seng, så han forbinder sengen med stedet, hvor han sover. Lige nu tænker jeg dog, at prioriteringen må være, at han falder i søvn uden bevægelse, før han falder i søvn i sin seng.

Så... Prøv, når du/I sidder med ham og skal have ham til at sove, om I kan minimere behovet for bevægelse mere og mere. Når I sidder med ham på ...

Annonce

... pilatesbolden, så prøv om I kan holde jer stille, ikke hoppe, men sidde helt stille med ham - når han er stille. Lige så snart han begynder at sige noget, så hopper I lidt igen, men så snart han er stille, så holder I jer atter stille. På den måde kan I gradvist lærer ham, at han ikke behøver være i bevægelse, ikke behøver blive hoppet med for at falde i søvn. Og når han så kan dette, så kan I arbejde på at hjælpe ham videre i søvnen i hans seng.

I skriver, at han nogle gange når at falde i søvn i jeres favn og I får ham lagt for sent, så han ikke registrerer, hvor I lægger ham... Det er okay. Det er lige nu bedre, end at I lægger ham for tidligt og han så bliver så ulykkelig, at putningen trækker ud i en time eller mere. Det bedste er naturligvis de aftener, hvor I rammer det rigtige tidspunkt, hvor han ruller med øjnene, klynker lidt men hurtigt falder i søvn. Men at det ikke altid lykkes og han når at falde mere i søvn er okay lige nu...

Som udgangspunkt behøver der ikke være noget i vejen med, at han falder i søvn i jeres favn - det er ikke alle børn som får et søvnassociationsproblem af dette. Så længe han efterfølgende sover sammenhængende og godt, så er det uproblematisk. Men hvis han begynder at vågne en gang i timen eller mere og har brug for jeres favn, brug for at komme op i jeres arme igen og igen for at sove, så er det, at det bliver problematisk.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er dog også problematisk, hvis I bruger en time på at få ham til at sove og han græder, skriger, er ulykkelig og begynder at vægre sig mod at komme i seng og dermed vægrer sig mod at skulle sove. Det hjælper ingen af jer på sigt! Det vigtiste er, at han er tryg ved at sove og forbinder det at skulle sove med noget dejligt og noget rart :) Derfor skal I ikke putte ham i seng og lade ham græde... og I skal aldrig gå fra ham, hvis han er ulykkelig.

Og ja - det kan godt blive lettere, når han er mindre påvirket af alder og udvikling/separationsfasen - MEN, det er dog vigtigt, at I forsøger at holde fast i nogle af de vaner og rutiner, som I ønsker at have fremadrettet. For han bliver nu mere og mere bevidst og det bliver ofte sværere at ændre på de vaner, som I giver ham i denne alder - ikke at det ikke kan lade sig gøre, men det er godt at holde fast i, at han ikke lærer nye ting nu, som I alligevel vil vænne ham fra om en måned eller to....

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!