Svar: Søvn problemer - 2 år, 6 mdr.
16. juni 2017
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære M.´ mor
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Min umiddelbare tanke er, at der er flere ting som spiller ind hos jer. Det er, som du selv er inde på, naturligt relevant at se på hendes rytme, se på hvornår hun står op, sover i løbet af dagen og sover aften og nat, men det er også vigtigt at se på, hvad der i øvrigt sker i jeres hverdag, i hendes liv.
Du fortæller, at hun har fået lagt dræn og at I har kæmpet med væske i ørerne gennem længere tid. Det lyder som om, at drænene begynder at have lidt effekt og hun måske så småt er ved at vænne sig til ikke at blive vækket af smerter fra ørerne, når hun sover. Det er rigtig dejligt, hvis det er tilfældet, for hun har naturligt en erfaring med sig om, at det at sove kan være forbundet med smerter og ubehag... Og det samme gælder hendes refluksproblemer, og det er rigtig godt, at I stadig behandler dette. Tiden må dog arbejde lidt for jer her...
Så fortæller du også, at hun er blevet storesøster for 4 måneder siden. Det er også en stor omvæltning, som naturligt kan påvirke hendes søvn. Det kan gøre, at hun har sværere ved at overgive sig til søvnen, hun har ekstra behov for at have jer tæt på, brug for fysisk kontakt og brug for at føle sig prioriteret, når hun skal sove. Puttetidspunktet er det tidspunkt på dagen, hvor hun har mulighed for at have jer for sig selv - og den følelse har hun brug for, at I anerkender og lytter til.
Samtidig fortæller du, at lillebror har kolik, så det lyder som om, at han græder en del og måske "fylder ret meget" i hverdagen - han ligger ikke bare og sover... Og det gør det naturligvis sværere for hende at skulle dele jer med ham, samtidig med at hun naturligt kan blive påvirket af, at han græder meget. Hun er jo stadig selv så lille, at hun ikke forstår, hvorfor han er så ked af det, hvorfor han har så meget brug for jer, og hun forstår naturligt ikke ret meget forklaring, hun mærker bare, at han er kommet til og tager en del af hendes plads...
Det er svært at skulle slippe dagen og alle oplevelserne. Det er svært at skulle ligge i sin seng, når mor og far og lillebror måske sidder i stuen. De gange, hvor hun er steget ud af sin seng og gået ind til jer, er hun også blevet bekræftet i, at I sidder og hygger uden hende, og det vil hun naturligvis ikke synes om. Hun vil gerne føle, at I er der for hende stadig væk og derfor vil hun naturligt protestere over at skulle sove.
Hun vil også bearbejde alle dagens oplevelser i søvne - via drømme. Så hun vil drømme rigtig meget netop nu. Og det betyder, at hun sagtens kan vågne kl 03, 04, 05, fordi hun bliver vækket af drømme. Hun drømmer måske om at I forsvinder for hende og har brug for at mærke, at I stadig er der, at I ikke er blevet væk - og derfor søger hun jer ekstra om morgenen, søger jeres fysiske kontakt og nærhed...
Dagplejen, de andre børn som nu er yngre end hende, stiller også lidt ekstra krav. Hun skal være den ældste, klare flere ting selv, det varer ikke længe før hun skal I børnehave og dagplejer er sandsynligvis stille og roligt igang med at stille lidt flere krav til jeres datter - og det mærker hun naturligt også. Ligesom I måske også selv gør, fordi hun jo er to år ældre end sin lillebror og på mange måder virker stor.. Det kan være krav om at gå selv, krav om selv at skulle tage sko på, krav om at skulle smide bleen eller lignende. Og hun reagerer naturligt på det hele, fordi hun jo på mange måder stadig er en lille pige, som stadig har rigtig meget brug for hjælp og guidning - og igen kan det gøre, at hun lige nu oplever meget og drømmer ekstra mege,t og derfor har svært ved både at falde i søvn og svært ved at sove...
Og så er der som sagt søvnbehovet og rytmen, som du selv er inde på. Det gennemsnitlige søvnbehov, når man er 2.5 år vil være omkring 12.5 time i døgnet. Det er lidt forskelligt, hvordan dette er fordelt. Nogle børn sover måske 1.5 time om dagen og sover så 11 timer om natten. Andre børn har brug for en længere dagssøvn og sover 2.5 time om dagen og sover så 10 timers nattesøvn - og det er alt sammen helt okay.
Det lyder som om, at jeres datter skal have lov til at sove et par timer midt på dagen, og som om, at hun har brug for dette - og om natten skal hun så have ca 10 timers søvn. Det lyder derfor umiddelbart passende med et puttetidspunkt omkring kl 20 og et stå op tidspunkt omkring kl ca 06... Så hvorfor vågner hun så allerede kl 03-05...
I fortæller, at hun i en periode har fået lov til at sove på en madras på gulvet, hvilket betyder, at hun så sover meget kort middagslur - og jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det så gør, at hun powernapper lidt på vejen hjem? Hvis hun når at lukke øjnene i bilen eller bag på cyklen, når I henter hende i dagpleje og kører hjemad, så vil denne søvn "æde" af hendes nattesøvn og være forklaringen på, at hun kan være svær at putte om aftenen, begynde at vågne midt nat eller vågne meget tidligt om morgenen. Det er derfor vigtigt, at hun får lov til at sove en lang og god middagslur, så hun har overskud og er parat og frisk til at klare eftermiddagen, når hun kommer op fra sin lur - indtil hun så skal i seng om aftenen.
Det er korrekt, at for lidt dagssøvn ikke nødvendigvis betyder, at hun vil sove bedre om aftenen. Hun kan godt blive overtræt, hvis hun ikke får søvn nok om dagen og derfor ikke kunne falde i søvn, når I så putter hende... Når det er sagt, så skal hun naturligvis heller ikke bytte rundt på dag og nat og ikke begynde at sove alt for meget om dagen i forhold til nattesøvnen - det vil være rigtig fint med et par timers middagslur med den alder hun har.
Og hvis hun så er svær at putte om aftenen, så vil det være rigtig godt, at I ikke bruger timer på putning, men først putter hende, når hun tydeligt er parat. Det vil sige, at hvis hun ikke kan sove før kl 21, så skal I ikke putte hende før. Og når I putter hende, så bør I sætte jer på sengekanten, læse bog, tale om dagen, fortælle hende en lille historie om hende selv eller lignende, så I hjælper hende med at koble fra, finde roen og slippe dagen og samtidig også giver hende følelsen af at være prioriteret. Det er lagt bedre at I bruger 15 minutter på denne måde og så gør hende tryg ved at sove i sin seng og hun falder glad i søvn, end at I går og det hele "går op i hat og briller"...
Og så er det sådan, at I gradvist kan rykke hendes puttetidspunkt frem, så hun puttes 15 minutter tidligere og tidligere. Det vil sige, at hvis hun puttes kl 21, så begynder I at putte hende 20.45, så 20.30, 20.15 og tilsidst kl 20.00. Og samtidig med, at I gør dette, så skal I holde fast i dagsrytmen.
Og her er samarbejdet med dagplejen vigtig. Det handler nemlig ikke om, at I vil fjerne søvn fra hende, og det er aldrig et spørgsmål om at dagplejen pludselig skal fjerne en time af hendes middagslur, for det kan hun slet ikke håndtere. Normalt vil det være sådan, at i takt med at hendes nattesøvn bliver længere, så vil hun af sig selv begynde at afkorte sin middagslur - og det skal hun så naturligvis have lov til. Men nogle gange vil hun ikke afkorte luren, men skal have lidt hjælp undervejs og samtidig med, at I forlænger nattesøvnen kan dagplejer så vække hende 15 minutter tidligere...
Når det så er sagt, så lyder det som om, at I ikke skal kæmpe omkring dette nu. Hun må gerne sove 2 timer til middag, og når hun skal starte i børnehave om kort tid, så vil hun naturligt blive påvirket af dette og kan ændre fulstændig rytme, så der er ikke nogen grund til at kæmpe en masse om noget, som ændrer sig om et par måneder...
Derudover tænker jeg, at hun måske kan have glæde af et godnatmåltid, før hun skal sove. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være en godnatgrød eller en portion havregryn med lidt mælk og lidt sukker... Det kan sikre, at hun ikke vågner tidlig morgen, fordi hun reelt er sulten på det tidspunkt...
Det kan også være, at hun kan have glæde af at få lidt vand og lidt mad ved sengen, som hun kan tage, når og hvis hun vågner meget tidligt. Det kan være vand af en drypfri kop, som sikrer, at hun kan styre det. Og hun kan få lidt frugt skåret i mundrette stykker, lidt kiks, knækbrød eller lignende. Hvis hun har problemer med refluks om morgenen kan det måske også hjælpe på dette, så hun derefter kan lægge sig ned og finde roen igen og komme lidt videre i søvnen, så I alle kan starte dagen lidt senere...
Jeg håber, at du kan bruge lidt af disse tanker videre - rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!
Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske