Svar: Søvn - tager lang tid

16. juni 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære glade mor

Tak for dit brev :)

Der sker rigtig meget for jeres dreng lige nu, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer...

Der er ingen tvivl om, at det spiller ind på hans søvn, at han er blevet storebror for få måneder siden. Selvom han er glad for sin lillesøster, så ændrer jeres hverdag sig og han har naturligt brug for at mærke, at I stadig er der 100% for ham. Og dette søger han ofte naturligt om aftenen. Her hvor roen skal falde over ham og hvor han skal sige farvel til dagen og alle oplevelserne, her vil han ofte søge jer ekstra meget. Det er det tidspunkt på dagen, hvor han kan regne med (eller håbe på) at have en af jer for sig selv - og det vil han naturligt rigtig gerne have.

Det er også vigtigt, at I prioritere dette. At I netop lader ham mærke, at I stadig er der for ham. Selvom lillesøster er komme til og er en fast del af jeres familie, så er der stadig mulighed for at have jer for sig selv - og det vil I gerne anerkende.

Jeg tænker, at I skal gå tilbage til hans juniorseng/børneseng igen. Og tremmesengen kan lillesøster overtage hen af vejen. Børnesengen giver jer mulighed for at sidde på sengekanten, læse historie for ham, tale om dagen osv. samtidig med, at han kan have fødderne på jeres ben eller lignende og på den måde mærke jer. I giver ham fysisk kontakt, I læser for ham og giver ham også mental nærhed, I hjælper ham med at koble fra netop ved at I sidder der, I giver ham følelsen af at være prioriteret - så han stille og roligt kan lægge sig ned og falde i søvn. Og samtidig gør I ham tryg ved sin seng.

Han må ikke være bange for at I går fra ham, og han skal ikke nå dertil, hvor han er nødt til at rejse sig, gå ud af sengen for at se om I stadig er der eller for at blive bekræftet i at I sidder og hygger med lillesøster i stuen. Han skal mærke, at I er der for ham og at han trygt og roligt kan lægge sig til at sove.

Og så skal I ikke putte ham før I fornemmer, at han vil kunne sove inden for ca 15 minutter. Det betyder, at hvis det først er kl 22, så må det være sådan i en periode. Det der er vigtigt er, at I forsøger at holder fast i en nogenlunde fast dagsrytme, så hele dagen ikke skrider for jer. Det betyder også, at det vil være rigtig fint, hvis hans middagslur holdes på et rimeligt niveau - måske 2 timer for ham - det er ikke dagssøvnen der skal forlænges men nattesøvnen.

I princippet kan han sagtens trives med den rytme, som han lyder til at have - gå sent i seng, stå tidligt op og sove en god lang lur midt på dagen. Det er i princippet ikke noget problem, så længe han trives, vokser som han skal, spiser, leger, får sin søvn - men det lyder ikke som om, at I trives med den rytme. Og derfor må I naturligvis gerne hjælpe ham med at få en mere hensigtsmæssig rytme...

Når man er 2.5-3 år, vil det gennemsnitlige søvnbehov ofte være 12.5 time i døgnet. Ofte fordelt sådan, at barnet sover f.eks. 11 timer om natten og 1.5 time om dagen. Nogle børn sover dog kun 10 timers nattesøvn og sover så 2.5 times middagslur, og det er naturligvis også helt okay.

I skriver, at han skal op klokken 06 og bliver vækket der.. I kan naturligvis overveje, om han skal have lov til at sove lidt længere om morgenen, fordi det kan gøre, at han så måske kan sove en kortere middagslur og stadig så være parat til at komme i seng i nogenlunde tid om aftenen.. Det kan også være, at det vil være passende, at han f.eks. sover fra 20-06 og så sover 2.5 time til middag f.eks. fra kl 12-14.30.. det vil ikke være urealistisk at sætte sig dette mål...

I vil dog ikke kunne starte med at putte ham kl 20 og regne med, at han kan falde i søvn der. Lige nu har han lært, at det at sove hænger sammen med et ritual, som varer mindst 1.5 time og som består i, at I putter, giver vand, læser bog, putter med bamser osv.og går til og fra - hvor han leger, hopper, slår koldbøtter, græder og I bliver lige så frustrerede som ham... Hvis I vil lære ham et ritual, der ikke varer mere end 15 minutter, så er I nødt til at putte ham så sent, at han falder i søvn inden for ca 15 minutter - og det tager tid. I har forsøgt i en uge, men faktisk vil det ofte tage ...

Annonce

... 5-6 uger og det kræver, at der ikke sker ændringer af hverdagen undervejs, at han ikke bliver syg, skal starte i nu institution osv.

Samtidig med, at I putter ham så sent, at I med sikkerhed ved, at han vil kunne falde i søvn med det nye ritual, så skal I holde fast i hans dagsrytme. Han skal stadig op kl 06 om morgenen (også selvom han først er faldet i søvn kl 23) og han skal stadig kun sove 2-2.5 time til middag. Det er ikke et spørgsmål om at fjerne søvn fra ham, men et spørgsmål om at forlænge hans dagssøvn og efter lidt tid vil han sandsynligvis begydne at føle sig mere parat til at sove om aftenen - og så rykker I gradvist puttetidspunktet frem. Det betyder, at hvis han normalt puttes kl 22, så putter I ham 21.45, 21.30, 21.15, 21.00, 20.45 osv. indtil I rammer det tidspunkt, som vil være hans normale og udregnede puttetidspunkt. Putte ritualet bibeholdes, så alt er som det plejer at være, men puttetidspunktet ændres gradvist - han kender ikke klokken og føler tryghed i genkendeligheden hver aften.

Og man kan ikke flytte på tiden aften efter aften, det kræver langsom og gradvis tilvænning og derfor netop 5-6 uger. Derfor skal I have stor tålmodighed og vide lidt om, hvad det er I gør og hvorfor og hvordan...

Stryge-tøj-metoden kan godt bruges hen af vejen i denne proces, men en af de vigtige ting her er, at han skal kunne se jer fra sin seng. Det er netop ikke meningen, at han skal behøve rejse sig eller gå ud til dig, for at se at du står og stryger eller lægger tøj sammen. Han skal kunne ligge i sin seng og blive beroliget af, at du er der - og gradvist finde ud af, at du ikke går fra ham. I kan sagtens tale sammen, småpludre lidt om dagen og du kan på den måde anerkende hans behov for at føle sig prioriteret, samtidig med at du viser ham, at du ikke sidder og venter på, at han skal sove. At du faktisk har noget kedeligt at lave, når han er lagt i seng - igen fordi han jo lige nu er bevidst om, at når han er lagt i seng, så sidder mor og far og måske lillesøster og hygger i stuen - og det vil han naturligt være en del af...

Så det er et spørgsmål om at anerkende hans behov for jer, jeres fysiske kontakt og nærhed, hans behov for at føle sig prioriteret og samtidig lære ham, hvordan det foregår, når han skal i seng. At det er med et ritual, som varer ca 15 minutter. Samtidig med dette, så skal I hjælpe ham til en dagsrytme, som på sigt vil fungere for både ham og jer - og så skal nattesøvnen forlænges gradvist med 15 minutter af gangen over 5-6 uger...

At ændre på et barns søvnrytme, er noget af det lidt mere komplekse indenfor søvnteori, men jeg håber, at det giver lidt idé om, hvordan I kan gøre...

En plan for dagen, som I kan arbejde hen imod, kunne se således ud:

Morgen 07: Havregrød, vand eller mælk af kop.

Formiddag 9-9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt og bær. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, gnavegrønt, rester fra aftensmaden eller varm mad, hvis han er i vuggestue og de serverer varm mad der... Vand eller mælk af kop.

Puttes til middagslur - sover måske kl ca 12-14/14.30

Eftermiddag 15-16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk eller lignende med revet frugt... det kan også være lidt råskost eller hvad I / vuggestuen nu kan finde på.

Før aftensmad - får lidt gnavegrønt imens du/I tilbereder aftensmad.

Aften 18: Familiemad - almindelige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Han spiser naturligt det samme som I andre. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten, frotteres godt med håndklædet osv.

Tilbydes godnatmad - det kan være rester fra aftensmaden, en portion havregryn med mælk og lidt sukker eller lignende. Mælk eller vand af kop.

Får børstet tænder og puttes derefter måske kl ca 20 - med godnathistorie, bamser, snak om dagen, hvor I sidder på sengekanten, beroliger og betrygger... Lige nu måske først kl 22, men gradvist i løbet af de næste 5-6 uger rykkes puttetidspunktet frem, imens I holder fast i tidspunkterne resten af dagen....

Jeg håber, at ovenstående hjælper jer lidt videre.

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!