Svar: Starte dagen tidligt og søvn om dagen
1. juni 2017
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der er flere ting som spiller ind hos jer - jeres drengs alder, udvikling, hele dagens rytme, at han har behov for mere mad hele dagen igennem osv. Og jeg tænker, at nogle af de svar, som jeg tidligere har givet dig, gerne skulle beskrive lidt af dette og forhåbentlig også hjælpe jer lidt videre på vej...
I forhold til om I skal starte dagen kl 06, så kommer det jo meget an på, hvordan I oplever at hverdagen hænger bedst sammen for jer. Hvis I er morgenmennesker og har det fint med at stå tidligt op, så er der intet i vejen for, at jeres dreng star op kl 06 og derfor får sin første lur omkring kl 8.. men hvis I har meget svært ved at stå tidligt op, så vil det naturligt være rigtig fint at arbejde på, at han sover lidt længere... Hvad I vælger må også afhænge af, hvordan jeres fremtidsplaner ser ud - hvornår han skal i dagpleje/vuggestue, I skal tilbage på arbejde osv.
Hvis han lige nu sover fint selvom han ammes og puttes sovende, så må det være sådan. Men hvis han vågner efter 45 minutter, fordi han netop er faldet i søvn med brystet i munden og derfor savner dette, så er du nødt til at gå ind og hjælpe ham med at sove, uden at have bryst i munden og uden at skulle være i favn. Så må du bevidst arbejde på en rytme, hvor han forbinder sin seng eller barnevogn med at skulle sove.
Han kan med fordel godt sidde i sin barnevogn nu og du kan trille en tur, hvor han netop starter med at sidde op, kikker på verden, mærker vinden i ansigtet osv. og så lægger du ham først ned, når han tydeligt er parat til at sove. På den måde kan han fint vænnes til sin barnevogn og kan samtidig lære at sove uden bryst i munden og uden at være i favn.
Det gør ikke noget, hvis han kun sover 45 minutter om formiddagen, så må du tage ham op, være aktiv, lege med ham osv. Og så kan I arbejde på en længere middagslur i stedet. Da han starter dagen tidligt, vil han sandsynligvis så have brug for en 3. lur sidst på dagen, og det må han naturligvis også stadig gerne få.
Jeg tænker, at han skal have mere mad, flere små måltider hele dagen igennem. Jeg tænker også, at det er vigtigt, at han nu har vågne, aktive perioder og så hjælpes til at sove, når det er sovetid. Så han ikke slatsover og slatspiser lidt hele dagen igennem, men netop hjælpes til en mere fast rytme - måden dagen forløber på spiller naturligt også ind på nattens forløb. Og med den alder han har nu, skal han have alle former for grøntsager, grød, mad i hånden osv. og deltag mere og mere i måltiderne selv, netop ved at sidde med ved bordet, få mad som han selv kan gumle og tygge i osv. På den måde vil hans vågne periode ofte også blive lidt længere og mere aktive, så han igen er mere parat til at sove, når han så bliver puttet.
Udviklingsmæssigt sker der også meget med ham lige nu, så det kan naturligt også spille ind og gøre at det kan være lidt svært at hjælpe ham. Mange forældre oplever netop 6 måneders alderen som en lidt svær tid, hvor han kan være lidt svær at gøre tilpas... så måske det også spiller ind hos jer. Det kan naturligvis godt gøre ham lidt mere træt netop nu, men det er vigtigt, at du forsøger at vurdere, om han er ekstra træt eller måske bliver pylret, begynder at gabe osv. fordi han keder sig og har brug for, at der skal ske nogle ting... Det at han kun ligger kort på legetæppet og virker svær at underholde hænger netop sammen med 6 måneders alderen...
Hvis du skønner, at han skal puttes allerede kl 19 og ikke kl 20, så må du prøve og se hvad der sker... Nogle ting kan man ikke altid vide og det kan være svært at aflæse hans signaler, så nogle gange er du nødt til at prøve dig lidt frem. Generelt kan man sige, at børn på 6 måneder ofte har brug for 14.5 times søvn i døgnet. Det betyder, at hvis han sover fra ca 19 til 06 og dermed sover 11 timer om natten, så skal han om dagen sover 3.5 time. Det giver naturligt ikke særligt lange dagslure, så det kan f.eks. være fordelt sådan, at han sover 45 minutter om formiddagen, 2 timer til middag og 45 minutter igen, når han sover sin 3. lur...
En dagsplan lavet ud fra dine nye tider ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 6.30-7: Havregrød, vand af kop.
Ammes og puttes til første lur...
Formiddag 9.30: Frisk blød frugt i hånden og tilbydes lidt frugtmos, vand af kop.
Frokost 11: Grøntsagsmos, og der begyndes med kød og fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. Badet er med til at aktivere ham både motorisk og mentalt og forlænger hans vågenperiode lidt.
Ammes og puttes til anden lur ca kl 12.30
Eftermiddag 15: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Storebror hentes...
Ammes og sover dagens 3. lur, måske omkring kl 16.30-17...
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød og fisk i mosen, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes ca kl 19-19.30 - afhængig af, hvornår han er stået op fra dagens 3. lur
Sen aften 22-23: Ammes rigtig godt og sover til ca 04/05, hvor han så ammes igen.
Jeg håber at I kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god pinse!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske