Svar: Vil have brystet hele tiden når vi skal sove
30. maj 2017
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder dejligt for din datter, men rigtig hårdt for dig, hvis hun skal have dit bryst i munden hele tiden for at sove... og det er rigtig godt, at du derfor arbejder på at introducere en sut for hende, så hun kan bruge denne som substitut for brystet på sigt.
Det kan være en god idé at forsøge med lidt forskellige sutter, for at se om hun tager bedre imod en type fremfor en anden. Du kan prøve med sutter i silikone eller i naturgummi, du kan prøve med flade sutter, runde sutter, anatomisk formede sutter, korte og lange sutter - for at se, hvad der passer bedst til din lille pige.
Derudover, vil det være rigtig godt, hvis du kan være opmærksom på at holde hende godt igang ved brystet, når hun spiser hos dig - du kan trykke hende i håndfladen, lidt under fødderne, nulre hende i hår og hovedbund osv. så hun bliver ved med at spise og spiser godt, når du ammer - og ikke falder for meget i søvn undervejs. Netop for at sikre, at hun ikke ligger og dier for at spise.
Og så vil det være rigtig godt, at du tager hende fra, når hun har spist godt, lader hende bøvse, så hun kommer af med luften og derefter putter hende. Hvis hun ikke kan bøvse med det samme, men bare sover tungt, så der ikke kommer nogen bøvs, så lægger du hende bare fra dig og så vil hun måske efter 20-30 minutter begynde at virre lidt med hovedet, smaske lidt og virke søgende - og det er så sandsynligvis fordi der er en bøvs på vej og ikke fordi hun så skal lægges til igen. Her må du så vurdere, om hun kan klare det selv, sikre dig at hun har hovedet drejet skiftevis til højre og venstre side, så hvis hun gylper lidt, så kan det komme ud. Prøv at berolige med lidt hænder på hendes krop osv. så du med dine kærtegn luller hende ind i søvnen igen, men uden at give hende brystet i munden, og du kan naturligvis også her forsøge med en sut.
Det vil også være et forsøg værd at du, når amningen er ved at være slut og du er helt sikker på, at hun har spist godt, forsøger at lirke brystvorten ud af munden på hende og giver hende sutten i stedet. Så hun sutter sig endeligt ind i søvnen, men så du netop har mulighed for at putte hende og få brystet væk fra hende. Du kan også prøve med din lillefinger i en periode, naturligvis sikre dig at du har rene hænder ikke har skarpe negle, neglelak eller lignende... for at se om du på den måde kan få hende til at slippe brystet og lære at sove uden og stille og roligt kan du så trække din lillefinger til dig, så hun på den måde også gradvist lærer at sove uden. Du har tidligere fortalt, at du har ammet op til 21 gange dagligt og hendes suttebehov er stort, derfor kan det godt være nødvendigt at bruge lillefingeren i en overgang, hvis hun ikke vil tage imod sutten.
Og så skal du naturligvis være opmærksom på, at hun ikke dier så meget som hun gør, fordi hun har brug for mere mælk, større måltider - og du skal sikre dig, at hun spiser længerevarende på et bryst af gangen, så hun får den fede mælk ud (jf. tidligere svar).
Tegn på at hun trives med amning er:
Du skal kunne mærke, at du har mælk. Dine bryster skal føles tunge, og når hun har spist hos dig, så skal dit bryst virke mere blødt og eftergiveligt.
Du skal kunne høre, at hun synker, når hun spiser hos dig. Og du skal kunne se, at hun spiser med en god rytme. I begyndelsen spiser hun hurtigt, men stille og roligt mere rytmisk. Du kan også se mælk i mundvigene på hende, både når hun spiser og når hun slipper. Hun virker mæt, glad og tilfreds når hun slipper og ofte vil hun i forbindelse med amning falde veltilpas i søvn.
Hun bør melde sig selv til måltiderne og en gang imellem, vil hun die kortvarigt, for at få tørstslukkende mælk, men andre gange vil hun die i længere tid og spise et egentligt hovedmåltid. Hun bør ammes 6-8 gange i døgnet, svarende til hver 3-4 time.
Hendes mave skal fungere godt. Afføringen skal være grødet, gul og fortsat komme hyppigt. Det må ikke være svært for hende at komme af med afføringen. Hun skal tisse mindst 6 gange i døgnet (svarende til det du ammer) og hendes urin skal være klar.
Hun skal tage godt på - mindst 200 gram om ugen og meget gerne mere...
Hun skal virke glad, rolig og tilfreds. Hun spiser, sover, og når hun så vågner, så skal hun have overskud til at pludre og være i kontakt med dig. Hun kan endnu ikke være vågen i mere end et par timer af gangen, så skal hun have mad og sove igen. Men når hun er vågen, så er hun aktiv og interesseret i omgivelserne og især i dit ansigt og din stemme.
Det kan også være godt, at du kender til hendes bevidsthedsstadier. Det er hendes forskellige måder at vise tegn på træthed, lyst til at pludre, lege, behov for mælk osv.:
Stille årvågenhed: Er der hvor din datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro (ikke søvn, men blot ro).
Gråd: Hun begynder at græde, hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig.
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. (Signalerne på døsighed kan man også se lige der, hvor hun er ved at vågne lidt op fra en lur). Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver du hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Du skal prøve at lægge mærke til, hvilken bevidsthedstilstand hun er i - og nogle gange er det også helt okay at kikke lidt på klokken, fordi det kan hjælpe dig til at finde ud af, om hun skal spise, lege, bare ligge og kikke eller puttes til en lur...
Det er fint, at du lægger dig med hende i dobbeltsengen og på den måde får hende til at sove en lidt længere lur i løbet af dagen. Det giver også dig selv mulighed for at få lidt hvile. Du må også meget gerne svøbe hende og putte hende i barnevognen og trille hende en tur for på den måde at holde hende sovende. Det vil sige, f.eks. starte med at amme hende, skifte hende, så hun vågner lidt op til dåd, svøbe hende og så amme hende igen - og derefter putte hende. Det at få mælk af to omgange sikrer, at hun ikke er sulten, når hun skal sove og det at være svøbt giver hende fornemmelsen af at være holdt - men det vil være af svøbet og ikke af dine arme. På den måde kan du også arbejde på at vænne hende til at sove lidt på afstand af dig - og dermed vænne hende til ikke at behøve brystet i munden under hele sin søvn :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske