Svar: Sammensovning udfordring
30. maj 2017
Alder:
9 mdr.
Kære Zombier ;)
Tak for jeres brev og fine beskrivelse, - der er flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer.
For det første, så lyder det som om, at I måske putter pigerne for tidligt. I bør ikke bruge 2 timer på putning, for så lærer de begge to, at det netop er sådan putning foregår. Det hjælper dem således ikke, at I putter dem og kæmper om søvnen i flere timer.
Når man er 2-2.5 år gammel, så vil man ofte have brug for ca. 12.5-13 timers søvn i døgnet, ofte fordelt sådan, at man sover f.eks. 11 timer om natten og 1.5-2 timer til middag. Hvis jeres datter sover længere middagslur, vil nattesøvnen naturligt skulle være kortere og modsat.
Når man er 9 måneder gammel, så vil man ofte have brug for ca 14 timers søvn i døgnet. Ofte fordelt sådan, at man f.eks. sover 11-11.5 time om natten og ca 2.5-3 timer i løbet af dagen fordelt på to lure...
Ud fra dette kan storesøster og lillesøster således godt blive puttet til nogenlunde samme tid om aftenen og starte dagen til samme tid om morgenen. Og hvis de begge ofte starter dagen omkring kl 06, så vil det være passende, at de puttes ca kl 19... med mindre de sover mere om dagen, og I skriver i dagsplanen, at lillesøster A ofte sover ca 2.5 time om formiddagen og 1 time til middag - og det betyder, at hun samlet ofte sover ca 3.5 time om dagen. Det må hun meget gerne, men så vil hendes puttetidspunkt om aftenen måske først være kl 19.30-20 - og det samme kan gælde storesøster.
Jeg har altså lidt en formodning om, at I putter pigerne for tidligt, og at de ikke er parate til at sove, så putningen af den grund også trækker ud. Samtidig - hvis de gennem længere tid har lært, at putning skal trække ud i timer, så er det sådan det forventes at være - og derfor er I lige nu nødt til at putte dem så sent, at I med sikkerhed ved, at de vil kunne falde i søvn inden for ca. 15 minutter, også selvom de så måske kommer lidt i søvnunderskud samlet set. Det er samtidig vigtigt, at I holder fast i dagsrytme, det er ikke fordi de skal begynde at sove længere om morgenen eller begynde at forlænge deres dagssøvn - det er nattesøvnen, som godt må blive lidt længere, og altså puttetidspunktet om aftenen, der gradvist kan rykkes frem.
Derudover - så er lillesøster A i separationsfasen, og det betyder, at hun lige nu har svært ved at overgive sig til søvnen. Hun har brug for at se jer, for at vide, at hun ikke er forladt. I denne alder vil hun have rigtig meget behov for at vide at I er der, at I ikke forsvinder fra hende, og hun kan godt virke mere pylret og krævende i forhold til kontakt - både i løbet af dagen, hvor hun f.eks. kan blive ked af det, hvis I går ud i køkkenet og lader hende være alene i stuen - men også om aftenen, især når hun skal sove.
Der sker motorisk meget med hende og hun øver sig både når hun er vågen og også om aftenen, når hun skal sove. Hun kryber, kravler, sidder op, prøver at sætte sig, rejse sig osv. Og det er dejligt at øve dette i sin seng. Både fordi det er let at trække sig op ved tremmerne, det er en god øveplads, men også fordi det er svært for hende at finde ro i kroppen. Den motoriske udvikling giver hende en rastløshed i kroppen, og det er svært for hende at ligge stille og slappe af - og derfor også svært at overgive sig til søvnen.
Mentalt er det også svært at skulle sove. Hun oplever verden større nu, får mange flere stimuli end tidligere og det er svært at slippe dagen og alle oplevelserne. Derfor har hun svært ved at koble fra og overgive sig til søvnen, og når hun endelig sover, så sover hun ofte uroligt, kan drømme rigtig meget - fordi alt hvad hun oplever om dagen, skal bearbejdes, når hun sover.
Derudover så lyder det som om, at jeres datter har et søvnassociationsproblem, altså at hun er afhængig af sin flaske for at sove. Hun får flaske før hver lur og hun søger ofte også flasken flere gange om natten... Det er I også nødt til at ændre på. Det er vigtigt, at hun nu lærer at sove uden at have flaske i munden. Og med den alder hun har, vil det være passende med 3 flasker i døgnet og jeg vil anbefale, at de ligger før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at hun ikke længere skal have flaske om formiddagen og heller ikke i løbet af natten. Den sene aftenflaske kan gives når I selv går i seng og hun kan spise den mere eller mindre i søvne.
Det vil også være rigtig godt, hvis I nu indfører en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual (det må storesøster også meget gerne få).
En dagsplan for lillesøster kan se således ud:
Tidlig morgen, vågner og starter dagen ca kl 06
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, evt. små bidder af en blød bolle, hvis du kan få hende til at spise det. Hvis hun ingen appetit har formiddag, så kan du give hende frugt sammen med morgengrøden.
Puttes til formiddagslur ca kl 9 - og skal IKKE have flaske først
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være middagsretter fra glas eller det kan være rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13.30-14
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, smoothies som nu:) Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pastas. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød måske ca kl 19.30... Får derefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Flaske, det der også kaldes et drømmemåltid og skal herefter sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.
I skal forsøge at finde en putterutine, som kan fungere for begge piger. Da A får flaske, kan I evt. prøve at give hende denne i sengen, så hun ikke skal flyttes fra favn og til seng, men får lov til at falde i søvn der, hvor I ønsker, at hun skal sove. I kan samtidig introducere godnathistorie eller lignende for storesøster. A kan sagtens have glæde af også at lytte til jeres stemme og det I fortæller, selvom hun ikke direkte forstår, hvad I siger - og på den måde kan både storesøster og lillesøster hjælpes til ro og lære at overgive sig til søvnen på en tryg og god måde.
Der er som nævnt flere ting, som spiller ind hos jer, og I kan naturligt ikke ændre alt fra den ene dag til den anden. Jeg vil anbefale jer meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn", for at få lidt mere indblik i, hvad der sker med søvnen i 9 måneders alderen, hvad søvnassociationsproblemer er, og hvordan I kan hjælpe hende videre...
Jeg håber at ovenstående giver lidt idé til, hvordan I kan arbejde lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske