Svar: Kan kun sove lange lure hos mig

24. maj 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Christine

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Først - du skal ikke være så bange for at give din datter dårlige vaner lige nu. Hun er stadig en meget lille pige og det bedste du kan gøre, er at lære hende at det at sove er forbundet med noget trygt, dejligt og rart. Hvis hun lærer at det er trygt at sove, så er der god grobund for at lære at sove alene, når hun bliver ældre - hvis du derimod gør søvnen til en kamp, så lærer hun at det at sove er forbundet med ubehag, utryghed, gråd og ulykkelighed, og det er ikke befordrende for god søvn senere hen.

Det er super fint, at hun om aftenen er i stand til at blive puttet med klud, kærtegn osv. efter amning og der falder så fint i søvn. Det er meget fint i forhold til hendes alder, og det skal du glæde dig over. At hun om dagen har brug for lidt mere hjælp til at overgive sig til søvnen handler højst sandsynligt om hendes alder. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med hende nu både motorisk og mentalt, som du også selv er inde på, og det gør det naturligt svært for hende at finde ro, koble fra og falde i søvn.

Det vil være rigtig godt, hvis du lige nu forsøger at skabe en rytme, hvor hun hjælpes til at sove 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Prøv at arbejde på at mindst en af lurene f.eks. middagsluren er en lang lur på mindst 1.5 time. Det kan du f.eks. gøre ved at gå en lang tur med hende dagligt, fordi hun på den måde får påvirket sit indre ur og får et naturligt behov for at sove lidt længere midt på dagen. Hvis det ikke fungerer hos jer, så kan du også vælge at lægge dig med hende i dobbeltsengen og lige der, hvor hun så viser tegn på at ville vågne, så bruger du brystet til at holde hende sovende. Så du på den måde hjælper hende videre ind i søvnen.

Det er nemlig sådan, at i 3-4 måneders alderen begynder søvnen rent fysiologisk at ændre sig. Hendes søvn begynder nu at indeholde flere stadier, og mange børn har rigtig svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Så der hvor hun skal sove videre, vågner hun i stedet op. Og hun har netop brug for at blive vugget, kærtegnet, få en sut, få lidt mere mælk osv. for at kunne komme videre i søvnen. Og når hun sover hos dig, så hjælpes hun videre med det samme - hun føler sig omsluttet i din favn. Når hun ligger for sig selv, så er der større sandsynlighed for at hun vågner.

Mange børn har i 3 måneders alderen også stadig en aktiv moro-refleks, faldrefleks. Og det betyder, at lige der hvor hun skifter fra et søvnstadie til et andet, så spjætter hun med kroppen. Når hun ligger hos dig, så hjælper du hende med at holde fysisk sammen ...

Annonce

... på hende og beroliger med det samme, når hun spjætter - når hun ligger for sig selv, så vækkes hun af det spjæt kroppen giver og har svært ved at komme videre i søvnen.

Fortsæt med de putteritualer, som du allerede har indført. Det kan være at give hende en ren ble, svøbe hende eller lignende, putte med en sutteklud kærtegne hende på en bestemt måde, give hende mælk og vugge eller trille hende, så hun med nærhed og lidt bevægelse lulles ind i søvnen. Og vær så parat, når du ved at hun begynder at vise tegn på at ville vågne op - stå parat med hænder, kærtegn, sut, trille eller vugge lidt, eller tilbyd brystet en ekstra gang, så hun får lidt ekstra at spise og derefter så kan sove videre og få en rytme med lidt længere lure :)

Nogle gange kan det være en god idé at lægge et bad ind midt på dagen, fordi du på den måde får hende aktiveret rigtig godt både motorisk og mentalt og hendes vågenperiode øges lidt. Du må gerne amme hende før hun kommer i bad, afslutte badet med god frottering med håndklædet, smøre hende med lidt creme eller lignende, give hende lidt babymassage osv. og derefter så amme hende igen - og så putte hende. Det kan være med til at hjælpe til en rytme, hvor hun begynder at sove en lidt længere lur midt på dagen. Det vil være godt, at du på den måde hjælper hendes indre ur til at få lidt fornemmelse for, hvordan hun skal sove nu og hvordan behovet er :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Der kan være noget fornuftigt i at du nogle gange prøver at putte hende fra dig, putter hende i lift eller barnevogn før hun sover helt - og så svinger liften eller triller barnevognen for på den måde at lulle hende ind i søvnen og lære hende at sove i netop lift eller barnevogn. Det kan også være rigtig fint, at du vælger at lægge dig med hende i dobbeltsengen og ammer hende der - og bliver hos hende, så du er parat til at hjælpe hende ind i søvnen, hvis og når hun viser tegn på at ville vågne - men hvor I netop ligger ned, og hun hjælpes ind i søvnen med din nærhed og kærtegn - men uden at du tager hende op, går rundt med hende i dine arme osv. Så hun lærer at sove liggende og uden at skulle være i bevægelse hele tiden. Det er godt, hvis du ikke vænner hende til at skulle være i din favn og skulle gås rundt med, for at kunne sove - men det betyder ikke, at hun ikke stadig kan få masser af nærhed og tæt kontakt. Det er som sagt vigtigt, at hun er tryg ved at sove og forbinder det at sove med noget dejligt og rart :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Læs også meget gerne min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse meget mere om 3-4 måneders alderen og hvordan netop denne alder påvirker søvnen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor