Svar: 4 måneder og sover dårligt om dagen

24. maj 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :)

De fleste børn vil i 3-4 måneders alderen ændre søvnrytme, og det lyder som om, at det netop er dette, som er ved at ske for jer.

Det handler både om, at din dreng er ved at være så gammel, at han begynder at opleve verden mere bevidst. han følger mere og mere med i, hvad der sker omkring jer, han alder sig forstyrre, når han skal spise, har svært ved at koncentrere sig, slipper og kikke efter andre ting. Der er meget, som er mere spændende end at drikke mælk, og derfor har han lidt tendens til at "slatspise" lidt i denne alder.

Han skelner også mere og mere tydeligt mellem om han er hjemme eller ude, om han er i mors favn eller i favn hos fremmede, bedsteforældre osv. Og det er svært for ham at finde ro, overgive sig til søvnen og slippe alle stimuli, når han skal sove.

Og så begynder hans søvn i denne alder også at indeholde flere stadier og mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Så i stedet for at komme videre i søvnen efter 20-45 minutter, så begynder han at vågne op, også selvom han ikke har sovet nok...

Det vil være rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham med at få en rytme, hvor han får 3 lure dagligt og hvis du kan forsøge at hjælpe ham med at sove en lidt længere lur midt på dagen. Det vil være godt, hvis en af lurene varer mindst 1.5 time.

Det vil også være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes mælk som en fast del af sit putteritual. Det er fint, at du giver ham skemad to gange dagligt, det lyder som om, at han er parat til dette og tager rigtig fint imod det. Men det er vigtigt at han stadig får rigtig meget mælk.

Nogle gange kan det være en fordel at lægge et bad ind midt på dagen. Det kan være med til at aktivere ham rigtig godt både motorisk og mentalt og hjælpe ham til at koble fra, når han så skal sove - og hjælpe ham til at sove en lidt længere middagslur. Samtidig kan det gøre, at rytmen ikke skrider for meget for jer, så eftermiddagen ikke bliver for lang, og han dermed ikke bliver overtræt, samtidig med, at du stadig kan sikre ham de tre lure, som han naturligt har behov for.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes/flaske og sover lidt videre. Tilbydes evt. lidt ekstra mælk, når I står op og dagen begynder

Formiddag 9-9.30: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Kommer i bad, hvis du ...

Annonce

... ammer vil han evt. have brug for en lille amning før han bades... Stimuleres rigtig godt motorisk og mentalt.

Ammes/flaske og puttes til middagslur ca kl 12.30-13 og hjælpes her til at sove en lidt længere lur. Du kan lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen eller du kan trille ham en længere tur i barnevognen for på den måde at holde ham sovende. Det er helt okay:)

Eftermiddag 16: Ammes/flaske

Sover dagens 3. lur som ofte er en kort lur

Aften 18: tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til natten ca kl 20... Mange børn har i denne alder en vågenperiode om aftenen og går sent i seng, men det lyder som om, at jeres dreng sover her

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften 23-24: Ammes/flaske og sover videre

Midt nat: Ammes/flaske og sover videre

Hvis du ammer, vil han ofte have behov for lidt hyppigere mælk end hvis du giver flaske. Så rytmen om aftenen kan godt variere efter, hvorvidt du gør det ene eller det andet.

De fleste børn vil i denne alder trives med 15 timers søvn i døgnet. Jeres dreng sover ofte fra ca 20.30 til 06.30 og sover derfor ca. 10 timer om natten. Det betyder, at det vil være rigtig godt, hvis du kan få ham til at sove ca 5 timer i løbet af dagen. Sover han nogle gange 11 timer om natten, vil han naturligt sove mindre og dermed ca. 4 timer om dagen fordelt på 3 lure. Det virker naturligt af meget, hvis han ofte kun sover en halv time af gangen. Derfor er det vigtigt, at du forsøger at skabe en dagsplan, som netop med vågne, aktive perioder og mælk før hver lur, hjælpe ham til at sove et lidt længere søvnstræk, når han så puttes.

Samtidig må du meget gerne holde dig i nærheden af ham, så du med det samme kan hjælpe ham videre i søvnen, når han viser tegn på at ville vågne op. Hvis du lægger dig med ham midt på dagen, så kan du være parat med bryst eller flaske og give ham ekstra mælk at sove videre på. Hvis du triller ham i barnevognen kan du holde vognen i bevægelse for på den måde at lulle ham videre ind i søvnen. Du skal ikke være så urolig for at give ham dårlige vaner eller lignende, men lige nu prøve at holde fokus på, at han skal hjælpes til at sove lidt mere om dagen. At du skal forsøge at påvirke hans indre ur, hans indre rytme til at fornemme dette behov og dermed indstille sig på dette behov:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker og også dagsplanen lidt videre, så det kan give lidt idé om, hvad der sker hos jer og også lidt idé til, hvad du kan arbejde med nu :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer