Svar: Vågner tidligt, men vil ikke sove videre

23. maj 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Kris

Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig:)

Det er helt normalt, at din dreng har brug for mælk om natten. De fleste børn vil, når de er 6 måneder gamle, have brug for 6 amninger eller flasker i døgnet og de vil ofte ligge tidlig morgen, før formiddagslur, før middagslur, eftermiddag, aften og sen aften. Det betyder at det er amning/flaske midt nat som trappes ud. De fleste børn har altså brug for mælk aften, sen aften og tidlig morgen f.eks. kl 19.30, 23.30 og 06... Og at sove igennem i 6 måneders alderen vil således være at sove 5-6 timer uden mælk.

Som jeg læser dit brev, så får din dreng flaske 19.30 og puttes derefter ca kl 20, så får han en sut kl 23.30 og sover så til klokken 04/05, hvor han ammes.. Han får altså ikke flaske sen aften... Og faktisk vil de fleste børn som sagt have behov for dette, så jeg tænker, at I stedet for at give ham en sut der, så kan du overveje om ikke han måske har brug for at få en ekstra flaske.. og derefter kan han så måske sove lidt længere tid og så blive ammet tidlig morgen, før dagen så begynder.

I takt med at han begynder at spise mere skemad i løbet af dagen, vil det være naturligt at han netop har brug for mælken på ydertidspunkterne for at få både mælk og væske nok. Og mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frugtmos og frisk blød frugt i hånden. Vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Tilbydes grøntsagsmos og der begyndes med kød og fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i ...

Annonce

... hånden og frugtmos, vand af kop.

Ammes ofte også eftermiddag, sover måske en powernap, men måske begynder han har kunne springe den over.

Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes også her med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk osv. i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til natten 19.20-20

Sen aften 23.30: Flaske og sover videre. Dette måltid kaldes ofte også for et drømmemåltid.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften og tidlig morgen, - hvis du ammer ham, kan du tage ham op, amme ham og putte ham igen, eller du kan lægge dig og amme ham liggende i din seng. Hvis du giver ham flaske, kan du også tage ham op, give ham flaske og putte ham igen, eller lægge dig med ham, eller du kan vælge at give ham flasken i tremmesengen. Hvis han ligger ned og får flaske, så bør du elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen i hovedenden.

De fleste børn kan spise i søvne, hvis de får bryst eller flaske i munden og det kan man med fordel udnytte nogle gange :)

Hvis han spiser rigtig godt af flasken, når han puttes om aftenen, kan det godt være, at han kan klare sig med et mælkemåltid mindre, så han faktisk kan få flaske kl 20 og så sove et længere søvnstræk og derefter blive ammet eller få flaske en gang i løbet af natten. Det er naturligvis helt okay. Det kan sagtens være at 5 amninger/flasker i døgnet vil være nok for jeres dreng. Du skal dog være opmærksom på, at han så sandsynligvis vil rykke sit spisetidspunkt tidlig morgen til mere og mere midt nat, men det er naturligvis også helt okay.

Så du må altså gerne give flaske i sengen, hvis du tænker, at det kan fungere bedre for jer...

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder