Svar: Vågner tidligt, men vil ikke sove videre
23. maj 2017
Alder:
6 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig:)
Det er helt normalt, at din dreng har brug for mælk om natten. De fleste børn vil, når de er 6 måneder gamle, have brug for 6 amninger eller flasker i døgnet og de vil ofte ligge tidlig morgen, før formiddagslur, før middagslur, eftermiddag, aften og sen aften. Det betyder at det er amning/flaske midt nat som trappes ud. De fleste børn har altså brug for mælk aften, sen aften og tidlig morgen f.eks. kl 19.30, 23.30 og 06... Og at sove igennem i 6 måneders alderen vil således være at sove 5-6 timer uden mælk.
Som jeg læser dit brev, så får din dreng flaske 19.30 og puttes derefter ca kl 20, så får han en sut kl 23.30 og sover så til klokken 04/05, hvor han ammes.. Han får altså ikke flaske sen aften... Og faktisk vil de fleste børn som sagt have behov for dette, så jeg tænker, at I stedet for at give ham en sut der, så kan du overveje om ikke han måske har brug for at få en ekstra flaske.. og derefter kan han så måske sove lidt længere tid og så blive ammet tidlig morgen, før dagen så begynder.
I takt med at han begynder at spise mere skemad i løbet af dagen, vil det være naturligt at han netop har brug for mælken på ydertidspunkterne for at få både mælk og væske nok. Og mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos og frisk blød frugt i hånden. Vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes grøntsagsmos og der begyndes med kød og fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.
Ammes ofte også eftermiddag, sover måske en powernap, men måske begynder han har kunne springe den over.
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes også her med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk osv. i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.20-20
Sen aften 23.30: Flaske og sover videre. Dette måltid kaldes ofte også for et drømmemåltid.
Sen aften og tidlig morgen, - hvis du ammer ham, kan du tage ham op, amme ham og putte ham igen, eller du kan lægge dig og amme ham liggende i din seng. Hvis du giver ham flaske, kan du også tage ham op, give ham flaske og putte ham igen, eller lægge dig med ham, eller du kan vælge at give ham flasken i tremmesengen. Hvis han ligger ned og får flaske, så bør du elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen i hovedenden.
De fleste børn kan spise i søvne, hvis de får bryst eller flaske i munden og det kan man med fordel udnytte nogle gange :)
Hvis han spiser rigtig godt af flasken, når han puttes om aftenen, kan det godt være, at han kan klare sig med et mælkemåltid mindre, så han faktisk kan få flaske kl 20 og så sove et længere søvnstræk og derefter blive ammet eller få flaske en gang i løbet af natten. Det er naturligvis helt okay. Det kan sagtens være at 5 amninger/flasker i døgnet vil være nok for jeres dreng. Du skal dog være opmærksom på, at han så sandsynligvis vil rykke sit spisetidspunkt tidlig morgen til mere og mere midt nat, men det er naturligvis også helt okay.
Så du må altså gerne give flaske i sengen, hvis du tænker, at det kan fungere bedre for jer...
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske