Svar: Søvn - er begyndt at sove markant dårligere
22. maj 2017
Alder:
3 mdr.
Kære Anja
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Der sker rigtig meget med jeres datter udviklingmæssigt lige nu og der sker også nogle ændringer i hendes søvn - og det er højst sandsynligt dette du mærker.
Netop i 3-4 måneders alderen ændrer søvnen sig fysiologisk. Det betyder, at den begynder at indeholde flere stadier og i sammensætning kommer til at minde mere og mere om den søvn vi voksne sover. Og mange børn har svært ved at skifte fra et søvnstadie til et andet. Det betyder, at de begynder at powernappe. De sover måske kun 30 minutter og der hvor de skal videre i søvnen, ja så vågner de i stedet - så de får lidt tendens til at slatsove lidt i løbet af dagen...
Samtidig vil børn i denne alder også være mere aktive og følge mere og mere bevidst med i, hvad der sker omkring dem. Jeres datter kan se længere hun og hun skelner mere og mere mellem kendt og ukendt. Hun genkender rummet I er i og hun genkender mor og far og kan kan blive rigtigt ked af det, hvis andre forsøger at holde hende, snakke med hende osv. også bedsteforældre, som tidligere har kunne holde hende uden problemer, det kan de ikke nu. Hun har det bedst i mors favn, der er hun mest tryg.
Det betyder, at hun kan få sværere ved at overgive sig til søvnen. Det er sværere at slippe oplevelserne og hun kan lige nu godt vise behov for at have dig tæt på - også når hun skal sove.
Hendes større opmærksomhed på verden betyder også, at hun nu kan begynde at interessere sig for andet end amning, når du giver hende mælk - det er spændende at slippe brystet, smile til dig, pludre med dig. Så hun dier lidt, slipper og pludrer med dig, dier lidt igen og slipper igen. Dier atter og når far så kommer ind i stuen, så er det sjovere at kikke efter ham, end det er at spise. Og det betyder, at hun lige nu også kan få lidt tendens til at "slatspise" lidt om dagen. Og derfor begynde at søge brystet hyppigere - også om natten. For hvis hun ikke fyldes tilstrækkeligt op i dagtimerne, så vil hun naturligt søge brystet ekstra om natten...
Det vil være rigtig godt, hvis du nu kan hjælpe hende med at få en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Samlet skal du regne med, at hun har brug for ca 15 timers søvn i døgnet, og det vil være helt normalt, hvis hun f.eks. sover ca 10 timer om natten og ca. 5 timer i løbet af dagen, fordelt på de tre lure. Det vil ofte også være sådan, at børn i denne alder går sent i seng om aftenen - men det afhænger naturligt af, hvor tidligt de står op og hvor sent de sover deres lure - især dagens 3. lur. Men det vil f.eks. ikke være usædvanligt, hvis hun sover de 10 timers nattesøvn mellem kl 22 og 08...
En skitseret dagsrytme kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, får ofte en lille ekstra amning, når dagen begynder
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag/tidlig aften: Ammes og puttes til dagens 3. lur
Aften: Ammes ofte hyppigt i løbet af aftenen, hvor hun vil have en længere vågenperiode. Om aftenen er din mælk mere koncentreret og små tåre af koncentreret mælk mætter godt til natten. Ammes før hun puttes.
Sen aften eller først på natten: Ammes og sover videre
Midt nat: Ammes og sover videre
Hvordan amningerne om aftenen ligger afhænger lidt af, hvornår hun går i seng. Hvis hun sover allerede kl 20, vil hun ofte have brug for amning kl 20, 23.30 og igen 03 og 06. Hvis hun sover kl 22, vil hun ofte have brug for amning kl 22, igen kl 02 og så igen måske kl 06... Det vil sige, at hvis hun har været vågen og fyldt sig godt op hele aftenen igennem, så vil hun ofte springe en amning over om natten...
Det er rigtig godt, at du fortsat ammer hende som en fast del af putteritualet og derudover skal du være opmærksom på at holde hende igang ved brystet i løbet af dagen. Det kan nogle gange være en god idé at lægge en skiftning ind undervejs, så hun ammes, bliver skiftet, ammes igen og først derefter puttes. Det kan fylde hende det ekstra op, så hun både sover lidt længere dagslure og så hun også får mælk nok i dagtimerne og ikke behøver søge det ekstra om natten.
Du må meget gerne amme hende og putte hende - og så gøre det til en vane, at hun om dagen bliver puttet i barnevognen. Gerne til en af lurene, så hun vænnes til at sove i sin vogn. Hvis det kan holde hende sovende, at du triller hende en tur, så må du meget gerne gøre dette, så hun vænnes til at skulle sove en lidt længere lur dagligt. Det vil være rigtig godt, hvis mindst en af hendes lure kan vare mindst 1.5 time....
Du må også gerne lægge dig og amme hende i dobbeltsengen, og lade hende falde i søvn ved siden af dig. Det kan også give dig lidt ro og hvile :) Det kan du f.eks. gøre til den 3. lur og/eller om aftenen, når hun skal hjælpes til at koble fra overfor verden og alle oplevelserne. Det vil dog være rigtig godt, at du også nu forsøger at lulle hende i søvn, uden at hun har brystet i munden. Det betyder, at hvis du ligger ned og ammer hende i din seng, så vil det være godt, at du trækker brystet til dig før hun sover helt. Og hvis du ammer hende og putte hende i barnevognen, så prøv at flytte hende fra dig, fjern brystet og flyt hende fra din favn før hun sover dybt - gerne der, hvor hun lige når at registere, at hun flyttes fra dig og at brystet ikke er der, men hvor hun er træt nok til at du med dine hænder, nærhed, kærtegn, vuggen eller trillen kan lulle hende ind i søvnen. Så hun på den måde hjælpes til at sove, men uden brystet i munden....
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Læs også meget gerne min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse meget mere om søvnen i 3-4 måneders alderen, og de udfordringer I har nu - og også om søvnen fremover og hvad du kan forvente der og også arbejde på :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske