Svar: En lur om dagen

13. maj 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor til Mads

Tak for dit brev:)

Mange børn vil i 10 måneders alderen protestere voldsomt mod søvnen. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget i denne alder, så Mads vil naturligt lige nu hellere lege, følge med og opleve - og tiden skal bestemt ikke soves væk. Det er således naturligt, at det lige nu kan være lidt svært det med søvnen...

Om han kan klare sig med en lidt længere lur midt på dagen, kan godt forsøges. Du skal dog være forberedt på, at det sandsynligvis ikke varer ved, men at der er tale om en periode. Det vil sige, at hvis han f.eks. skal i dagpleje eller vuggestue, når han bliver 1 år, så vil det være naturligt, hvis han igen begynder at have brug for 2 lure, og det skal han så have lov til.

Det er også vigtigt at se på, hvor meget han samlet sover. Om han kan klare sig med en lidt længere middagslur afhænger naturligt af, hvor lang hans nattesøvn er, og hvor sent han står op. Jo tidligere han starter dagen, jo mere vil han have behov for sin formiddagslur, men hvis han er en lille ugle, der gerne sover længere, så vil han måske godt kunne klare sig med en længere lur midt på dagen lige nu.

Det vil være rigtig godt, hvis han får ca. 14 timers søvn i døgnet, og hvis det lige nu kan ...

Annonce

... fordeles, så han sover f.eks. 11 timer om natten og 3 timer om dagen, så vil det være super godt... Og så kan middagsluren godt ligge f.eks. mellem 11.30-14.30...

Det vil være rigtig godt, hvis du også forsøger at anerkende hans behov for at følge med i verden og opleve - så du må gerne sætte ham i barnevognen, trille ham en tur, lade ham sidde op og kikke på alt, hvad I kører forbi. Evt. give ham en rosinbolle eller lignende i hånden, som han kan sidde og pille i. Det kan virke næsten meditativt og være med til at lulle ham til ro - og når han så tydeligt er ved at falde i søvn, så kan du lægge ham ned og lade ham sove videre i vognen og trille hjem igen. Hold øje med tidspunktet, det kan give dig lidt idé om, hvornår han er træt og parat til at sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så skal du naturligvis hele tiden være opmærksom på, om hans behov ændrer sig, så han pludselig får brug for to lure igen. Hvis han f.eks. får tendens til at falde i søvn sidst på eftermiddagen, så kan det være tegn på, at han netop har brug for to lure, og så er det bedre at den korte lur ligger formiddag fremfor sidst på dagen.

Så ja - I kan godt forsøge om en længere middagslur kan lykkes og så se, hvad der sker:)

Rigtig meget held og lykke med det :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre