Svar: Våd af sved og gråd om natten - 15 mdr.

11. maj 2017

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Malene

Tak for dit brev :)

Det er meget normalt, at små børn sveder - men jeg vil gerne dele lidt tanker med dig og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge :)

Hvis han er en fysisk stor dreng, så vil han ofte have tendens til at svede lidt mere, end hvis han var fysisk mindre.. Jeg ved ikke, hvad han vejer, men det kan spille ind.

Bader I ham om aftenen? Nogle gange kan det være en god idé at forlænge tiden mellem badet og putningen, så der går ca 1 time fra han har været i bad og til han puttes. Det er nemlig sådan, at det varme bad vil få kropstemperaturen til at stige, men derefter sker der et fald i kropstemperatur, og det er dette fald i temperatur, som får vores krop til at fornemme behov for søvn. Det er derfor vigtigt, at hans krop får tid til at køle ned efter et bad, ellers ligger han og sveder rigtig meget under dynen, fordi kropstemperaturen naturligt er forhøjet...

Du skal naturligvis også medtænke, om han sveder fordi han har for meget tøj på, at der er for varmt i rummet eller om hans dyne er for tyk og for varm... måske har han brug for en "sommerdyne", hvis han lige nu ligger med en "vinterdyne"...

Rumtemperaturen bør være ca 18 grader, det er ofte en god sovetemperatur. Du kan med fordel også lade vinduet stå på klem og holde gardinerne for, før han puttes, så rummet er fyldt med frisk kølig luft og solen holdt ude. Og når han så puttes, så skal du lukke for vinduet og sikre, at han ikke får træk.

Det kan også være madrassen i hans seng, som er lavet i et materiale, som gør det svært for ham at komme af med varmen. Nogle gange kan det hjælpe at skifte madras, andre gange kan det være en idé at komme en rullemadras på madrassen, fordi den så er lavet i noget materiale, som kroppen bedre kan ånde igennem...

Med hensyn til gråden om natten, så lyder det som om, at han er begyndt at drømme rigtig meget og det kan sagtens hænge sammen med den store udvikling, som han går igennem lige nu.

I 13-15 måneders alderen oplever man ofte at børn klynger sig lidt mere, de vil gerne op, sidde på skødet eller bæres på arm, - og ofte sidder de kun kortvarigt, så vil de ned igen - igen kun kortvarigt, så vil de atter op. Han har altså lige nu både brug for at mærke dig, have dig helt tæt på fysisk og vil samtidig også prøve at skubbe dig væk, prøv selv. Det giver lidt udfordringer i løbet af dagen, hvor det kan være svært at finde ud af, hvordan I helt præcist skal hjælpe ham - og det kan også påvirke hans nattesøvn, hvor han kan have brug for at mærke jer tæt på, for at kunne sove og samtidig også kan skubbe jer væk og virke irriteret, hvis I forsøger at hjælpe ham for meget...

Går han i vuggestue eller dagpleje? Det vil naturligt også spille ind. Alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes, når han sover, og det betyder igen ekstra stor drømmeaktivitet og dermed mange lyde, gråd, skrig, nogle gange latter og pludren om natten. Og nogle lyde skal I naturligvis reagere på, I skal trøste og berolige ham, være der for ham. Andre gange vil det være okay lige at trække tiden lidt og se om han af sig selv finder videre i søvnen...

Han ligger aldersmæssige lige på grænsen til at kunne forstå, hvor du går hen, når han ikke kan se dig. De fleste børn er 16 måneder, før de begynder at få lidt hjernemæssig ...

Annonce

... bevidsthed om, at vi ikke er forsvundet, selvom de ikke kan se os - så nogle gange vil han naturligt blive oprigtigt ked af det, når du går, andre gange vil det gå bedre og han vil begynde at forstå, at du kommer igen, at du ikke er forsvundet. Og også dette kan man godt mærke om natten.

Det vil være rigtig godt, hvis I i løbet af dagen kan give ham så meget fysisk kontakt og nærhed som muligt. Jeg plejer at sige, at hans "mor-depot" skal fyldes op, så han har noget at tære af, når I ikke er sammen. Det er derfor vigtigt at du lige nu prioriterer at sidde lidt mere med ham, nusser, krammer, kæler, putter osv. så han mærker, at du er der for ham.

Og det samme også om natten. Han kan i denne alder godt drømme om adskillelse og derfor vil han godt kunne have brug for at putte sig ind til dig, - både når han skal overgive sig til søvnen og også når han vågner om natten - ligesom han kan vågne og græde om natten, fordi han drømmer, at du bliver væk... Her vil det hjælpe ham, at du tager ham op og putter med ham, fordi han så mærker, at du netop er der, at du ikke er forsvundet fra ham :) Det kan godt være derfor, at han netop har brug for at komme op og ikke kan beroliges tilstrækkeligt i sin seng :)

Det er som du skriver en periode og det går derfor over igen. Det vil dog være godt, hvis I kan holde fast i nogle af de gode rutiner, som I allerede har. At han f.eks. stadig puttes i egen seng, når han skal sove, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover. Og at I ikke begynder at lade ham falde i søvn i jeres seng - for så bliver det sværere at vænne ham til egen seng igen.. Han bliver mere og mere bevidst og vil naturligt foretrække at sove hos jer, så hvis I gerne vil holde fast i, at han kan sove i egen seng på eget værelse, så er det godt at bibeholde dette nu... samtidig med, at I så naturligt give ham den ekstra nærhed og fysiske kontakt, som han lige nu har behov for.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Med hensyn til æbler og pærer med skræl, så afhænger det lidt af den frugtsort du køber - for nogle frugter har meget sej skræl, og det bør derfor skæres af. Og så afhænger det af, hvor godt din dreng tygger og bearbejder føden.

De fleste børn vil, når de er omkring 18 måneder, være ret gode til at tygge og kan i den alder ofte også spise grovere brød med kerner - og netop tygge kernerne, så de ikke kommer "hele igennem systemet". Derfor kan de i den alder ofte også begynde at kapere visse former for skræl på frugtbåde... Det er fordi skrællen kan sætte sig fast i halsen, at du bør skrælle frugten, så det må komme an på en prøve og som sagt afhænge af, hvor god han er til at tygge... Hvis du er i tvivl, så vent et par måneder og se, hvordan det så går - det er bedre, at han tilbydes frugtbåde uden skræl og bliver tryg ved at spise og glad for at spise, end at han oplever at få det galt i halsen og det at spise så pludselig bliver forbundet med noget, som ikke er rart :)

Hele nødder, rå hele gulerødder og lignende kræver, at man er ret god til at tygge, så her vil mange børn faktisk ikke være klar før 3 års alderen... Der er en risiko for, at barnet får bidt et stykke gulerod af, eller får slugt en nød helt, og det kan være meget farligt. Hakkede nødder og fint revet gulerod må han dog gerne få...

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren