Svar: Græder når jeg lægger ham
8. maj 2017
Alder:
5 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Det er rigtig godt, at du ammer din dreng som en fast del af hans putteritual. Det vil hjælpe ham til at falde til ro, koble fra og overgive sig til søvnen, samtidig med at det også sikrer en lidt længere lur, hvis han har fået mælk lige før han bliver puttet :)
Det vil dog være rigtig godt, hvis han begynder at kunne blive flyttet fra din favn før han sover helt. Det vil sige, at du skal ikke flytte ham vågne, men flytte ham der, hvor han næsten sover, men dog er vågen nok til at registrere, at han flyttes ned i sin seng. Så han ikke når at falde i søvn, oplever skiftet fra favnen for voldsomt og bliver ked af det, men netop med dine hænder, nærhed osv. kan lulles videre ind i søvnen i sengen, hvor du putter ham.
Du fortæller, at han nogle dage leger lidt og derefter falder i søvn, og det skal der naturligvis også være plads til. Men det lyder som om, at han faktisk er for vågen, når du lægger ham fra dig og han derfor bliver ked af det. Prøv derfor at flytte ham fra din favn lidt senere, så han er lidt mere træt og lidt mere parat til at blive puttet.
Det kan være svært altid at ramme det rigtige puttetidspunkt og hvis det ikke lykkes, og han græder og bliver rigtigt ked af det, så må du naturligvis tage ham op, trøste og berolige, evt. tilbyde brystet lidt mere, og når der er ro på igen, så forsøger du atter at putte ham fra dig.
Du kan også bruge "op-ned-metoden", hvor du putter ham, og hvis han græder, så tager du ham op, trøster og beroliger og når han så atter er rolig, så prøver du at putte ham igen, stå ved ham trøste med dine hænder, nærhed osv. Vippe ham lidt med hånden på hans hofte, så han på den måde lulles ind i søvnen - og hvis han så græder igen, så tager du ham op igen, får ro på og forsøger så at putte igen.
Nogle børn har glæde af på den måde at komme op og ned, op og ned flere gange og lærer til sidst at finde roen i at være i sengen, fordi de fornemmer, at de ikke er alene, at du er der, og de netop får nærheden og trygheden i din favn, når de har brug for det - og puttes så, når de igen virker parate. Andre børn bliver frustrerede af at komme op og ned flere gange og her kan det så være bedre at gøre det, som du allerede gør - give ham sutte, hjælpe ham med at skifte stilling, vugge ham, hvor han ligger osv. så han på den måde hjælpes til at overgive sig til søvnen, der hvor du ønsker, han skal sove.
Hans alder og udvikling spiller naturligt også ind lige nu. Det er svært for ham at koble fra og finde roen, fordi der sker rigtig meget med ham både motorisk og mentalt. Så prøv at holde fast i de gode rutiner I har. Genkendelighed giver tryghed, og på den måde vil tiden også arbejde for jer :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske