Svar: Græder når jeg lægger ham

8. maj 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Kris

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Det er rigtig godt, at du ammer din dreng som en fast del af hans putteritual. Det vil hjælpe ham til at falde til ro, koble fra og overgive sig til søvnen, samtidig med at det også sikrer en lidt længere lur, hvis han har fået mælk lige før han bliver puttet :)

Det vil dog være rigtig godt, hvis han begynder at kunne blive flyttet fra din favn før han sover helt. Det vil sige, at du skal ikke flytte ham vågne, men flytte ham der, hvor han næsten sover, men dog er vågen nok til at registrere, at han flyttes ned i sin seng. Så han ikke når at falde i søvn, oplever skiftet fra favnen for voldsomt og bliver ked af det, men netop med dine hænder, nærhed osv. kan lulles videre ind i søvnen i sengen, hvor du putter ham.

Du fortæller, at han nogle dage leger lidt og derefter falder i søvn, og det skal der naturligvis også være plads til. Men det lyder som om, at han faktisk er for vågen, når du lægger ham fra dig og han derfor bliver ked af det. Prøv derfor at flytte ham fra din favn lidt senere, så han er lidt mere træt og lidt mere parat til at blive puttet.

Det kan være svært altid at ramme det rigtige puttetidspunkt og hvis det ikke lykkes, og han græder og bliver rigtigt ked af det, så må du naturligvis tage ham op, trøste og berolige, evt. tilbyde brystet lidt mere, og når der er ro på igen, så forsøger du atter at ...

Annonce

... putte ham fra dig.

Du kan også bruge "op-ned-metoden", hvor du putter ham, og hvis han græder, så tager du ham op, trøster og beroliger og når han så atter er rolig, så prøver du at putte ham igen, stå ved ham trøste med dine hænder, nærhed osv. Vippe ham lidt med hånden på hans hofte, så han på den måde lulles ind i søvnen - og hvis han så græder igen, så tager du ham op igen, får ro på og forsøger så at putte igen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle børn har glæde af på den måde at komme op og ned, op og ned flere gange og lærer til sidst at finde roen i at være i sengen, fordi de fornemmer, at de ikke er alene, at du er der, og de netop får nærheden og trygheden i din favn, når de har brug for det - og puttes så, når de igen virker parate. Andre børn bliver frustrerede af at komme op og ned flere gange og her kan det så være bedre at gøre det, som du allerede gør - give ham sutte, hjælpe ham med at skifte stilling, vugge ham, hvor han ligger osv. så han på den måde hjælpes til at overgive sig til søvnen, der hvor du ønsker, han skal sove.

Hans alder og udvikling spiller naturligt også ind lige nu. Det er svært for ham at koble fra og finde roen, fordi der sker rigtig meget med ham både motorisk og mentalt. Så prøv at holde fast i de gode rutiner I har. Genkendelighed giver tryghed, og på den måde vil tiden også arbejde for jer :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!